מתאם השתלות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מתאמת השתלות)

מתאם השתלות הוא אח מוסמך המרכז את כל נושא תרומת האיברים בבתי החולים.

המתאם אחראי לניהול תהליכי תרומה במקביל להגברת המודעות לנושא בקרב הצוותים המטפלים בבית החולים. הוא מלווה את החולה מרגע קבלת ההודעה שנמצאה לו תורם מתאים, ומלווה אותו לאורך כל תהליך הבירור, הבדיקות, ניתוח ההשתלה והמעבר לשיקום. כמו כן הוא מטפל במשפחות של נפטר השרוי במוות מוחי, כדי לשכנען לתרום את איבריו. כמו כן, הוא פועל בקהילה באמצעות פעולות הסברה בבתי ספר ובקרב הציבור הרחב וכן באמצעות החתמה על כרטיס אדי.

מתאם השתלות הוא לרוב אח ותיק עם ניסיון בתחום הרפואה הפנימית, רפואה דחופה וטיפול נמרץ, אשר עבר הכשרה מקצועית מיוחדת נוספת לשם התאמה לתפקיד.

תפקידו של מתאם השתלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתאם השתלות פועל במרבית בתי החולים הכללים. הוא נציג של המרכז הלאומי להשתלות איברים. תפקידו לאתר את המטופלים לאחר שמועלה חשד כי הם נמצאים במוות מוחי, וכן לרכז את פעילות הוועדה לקביעת מוות מוחי נשימתי. במצב כזה הוא מספק מידע ותמיכה רגשית למשפחה, ולאחר קביעת המוות המוחי פונה למשפחה לתרום איברים, לרוב ביחד עם רופא נאמן השתלות. לאחר קבלת הסכמה, הוא מארגן את הנדרש ונערך לניתוח הנצלת האיברים ביחד עם צוות המרכז להשתלות שמבצע את הקצאת האיברים לחולים.

תרומת האיברים מנפטר נעשית אך ורק לאחר שוועדת מומחים קבעה כי הוא מת מוות מוחי נשימתי. מערכות גופו מופעלות באופן מלאכותי, מאחר שהמוח מת; הנפטר מחובר למכונת הנשמה ומקבל תרופות לשמר את לחץ הדם והדופק. שימור זה של הנפטר וזרימת הדם והחמצן לאיבריו יכול להמשך עם טיפול תומך שעות ספורות (לעיתים עד 48 שעות או מעט יותר). רק לאחר שנקבע המוות, ניתן לבדוק את תקינות האיברים. בחלון ההזדמנויות הקצר יחסית נדרשים ממתאם ההשתלה סבלנות ואיפוק על מנת לגשת למשפחה שזה עתה שכלה את יקירה ולהסביר את חשיבות תרומת האיברים.

תפקיד מתאם השתלות דורש כישורים בין-אישיים גבוהים מאוד, שימת לב לפרטים הקטנים ורגישות רבה. מתאמי השתלות נתקלים לא מעט בתשובות שליליות לתרומת איברים מצד המשפחות, אך כאשר הם נתקלים בתשובה חיובית הם לוקחים חלק בהפיכת טרגדיה משפחתית אחת להצלת חיים של משפחה אחרת. פעמים רבות משפחה השוכלת את יקירהּ רואה את תרומת איבריו כאור בתוך הטרגדיה הנוראה. בעזרת המרכז הלאומי להשתלות ומתאם ההשתלה, ואם המשפחות רוצות בכך, מתקיים מפגש בין משפחת התורם לבין הנתרם ומשפחתו.

מתאמי השתלות מבצעים בנוסף הדרכות עבור צוותים רפואיים בנושא איתור וטיפול בתורמי איברים וקיום של הפרוטוקולים הרפואיים הנדרשים לתהליך התרומה והנצלת האיברים.

המתאם כפוף למרכז הלאומי להשתלות מבחינה מקצועית ומקבל ממנו את מלוא ההכשרה והתמיכה הנדרשים לתפקידו. לצד מתאם ההשתלות פועל גם רופא נאמן השתלות בכל בית חולים, ותפקידו לרכז את הטיפול בשימור איברים ולעזור בקידום נושא תרומת האיברים בבית החולים. קיימת הפרדה מוחלטת בין תהליך התרומה לקבלת החלטות על ההשתלה ולכן אין קשר בין מתאמי ההשתלות ונאמני ההשתלות לבין הממתינים להשתלה.

בקולנוע ובטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"הכל אודות אמא"[עריכת קוד מקור | עריכה]

סצנת הפתיחה של סרטו של פדרו אלמודובר "הכל אודות אמא" מציגה את מנואלה, אם חד-הורית המתגוררת במדריד עם בנה האהוב אסטבן, החולם להיות סופר. ביום הולדתו ה-17 נדרס אסטבן למוות. מנואלה, העובדת כמתאמת השתלות, מוצאת עצמה בצד השני של המתרס, ומסכימה לתרום את לבו של אסטבן. לפי הרשומות הרפואיות היא נוסעת ללה קורוניה שבקצה הצפון-מערבי של ספרד, לשם נלקח הלב, ורואה מרחוק את מקבל הלב יוצא מבית החולים.

ER[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת הדמויות בסדרת הטלוויזיה ER היא זו של האחות קרול האת'וויי. בעונה ה-15 של הסדרה קרול היא מתאמת השתלות במרכז הרפואי של אוניברסיטת וושינגטון. היא משכנעת סבתא אבלה לתרום את איבריו של נכדהּ.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]