נסיכות זאלם-זאלם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נסיכות זאלם-זאלם
Grafschaft (Fürstentum) Salm-Salm (גרמנית)
Principauté de Salm-Salm (צרפתית)
היסטוריה
תאריכי הקמה 1574 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריכי פירוק 1811 עריכת הנתון בוויקינתונים
ישות קודמת רוזנות זאלם-דאון
ישות יורשת צרפתצרפת הקיסרות הצרפתית הראשונה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נסיכות (רוזנות) זאלם-זאלםגרמנית: Grafschaft (Fürstentum) Salm-Salm; בצרפתית: Principauté de Salm-Salm) הייתה מדינה של האימפריה הרומית הקדושה. היא הייתה ממוקמת במחוזות הצרפתים של ימינו ריין תחתון ו-ווז'; היא הייתה אחת מהמדינות של זאלם.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זאלם-זאלם הוקמה בעקבות חלוקה של זאלם-דאון ב-1574, והועלתה מרוזנות לנסיכות ב-1739 לאחר שעברה בירושה ושמה שונה על ידי ניקולס לאופולד, רוזן זאלם-הוגסטרטן. זאלם-זאלם חולקה בינה לבין זאלם-נויילר ב-1608.

החלוקה הטריטוריאלית האחרונה התרחשה ב-1751, כאשר זאלם-זאלם ארגנה מחדש את גבולותיה עם דוכסות לורן.

בשנת 1790, לאחר המהפכה הצרפתית, נמלטו נסיכי זאלם מהשטח ועברו לטירתם באנהולט, וסטפאליה. זאלם-זאלם הייתה נצורה אז על ידי הצבא המהפכני, שחסם את אספקת המזון מלהגיע למדינה. כתוצאה מכך, האוכלוסייה נאלצה להיכנע לצרפת. ב-2 במרץ 1793, הוועידה הלאומית הצרפתית הכריזה על זאלם-זאלם כחלק מהרפובליקה הצרפתית וצירפה אותה למחוז הווז'. זה הוכר על ידי האימפריה הרומית הקדושה בשלום לינוויל של 1801.

כמה שנים מאוחר יותר, ב-1802/1803, יחד עם זאלם-קירבורג, הוענק לנסיך זאלם-זאלם שטחים חדשים שהיו שייכים בעבר לבישופות מינסטר (וסטפאליה). השטח החדש נשלט באיחוד עם זאלם-קירבורג והיה ידוע כנסיכות זאלם.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1165, רוזנות זאלם המקורית חולקה לרוזנויות זאלם תחתית, בארדנים, וזאלם העילית, השוכנת בהרי הווז'. בשנת 1738 הועלתה רוזנות זאלם העילית לנסיכות זאלם-זאלם.

בירת זאלם-זאלם הייתה תחילה באדונווילר, ומ-1751 ואילך, סנונס. החלק השני של השם זאלם-זאלם נובע מטירת זרלם ליד זאלם (היום לה ברוק).

בסוף קיומה היה לזאלם-זאלם שטח של כ 200 קילומטרים רבועים (77 מילים רבועים) ו-10,000 תושבים. היא הופרדה מהחלק העיקרי של האימפריה הרומית הקדושה כאשר רוב אלזס נמסרה לצרפת במאה ה-17. עד 1766 היא גבלה בדוכסות לורן במערב ובצרפת במזרח. לאחר שלורן הפכה לחלק מצרפת ב-24 בפברואר 1766, זאלם-זאלם הפכה למובלעת של האימפריה הרומית הקדושה מוקפת בשטח צרפתי.

כלכלת זאלם-זאלם התבססה בעיקר על מכרה ברזל ליד גראנדפונטיין.

 

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נסיכות זאלם-זאלם בוויקישיתוף