סוכנות הידיעות ההונגרית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סוכנות הידיעות ההונגרית
Magyar Távirati Iroda
תאריכי הופעה 1918–הווה (כ־106 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת בל-בודה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
mti.hu
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סוכנות הידיעות ההונגרית מילולית: משרד הטלגרף ההונגריהונגרית: Magyar Távirati Iroda; בקיצור MTI) הייתה סוכנות ידיעות ממלכתית הונגרית בין השנים 1880 לבין 2015. משימתו העיקרית הייתה לספק לעיתונות חדשות טריות. נשיאה מונה על ידי נשיא הרפובליקה בהמלצת ראש הממשלה. ב-1 ביולי 2015 סוכנות הידיעות התמזגה עם הטלוויזיה ההונגרית, עם טלוויזית דונה ועם הרדיו ההונגרי תחת השם Duna Médiaszolgáltat Nonprofit Zrt.

מנהלת MTI ממשיכה להפעיל את שירותי העיתונות לשעבר של סוכנות הידיעות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

1880–1920[עריכת קוד מקור | עריכה]

שני סטנוגרפים (קצרנים) פרלמנטריים (האספה הלאומית), הוגו מסאק וגזה אדיאשי, הגישו פנייה לראש הממשלה קלמן טיסה ב-23 בנובמבר 1880, שבה ביקשו פטור מתשלום עבור מברקים, כדי להקים את סוכנות הידיעות שלהם. ממשלת הונגריה הסכימה למלא את הבקשה בישיבתה ב-28 בדצמבר. השליט, מלך הונגריה, פרנץ יוזף הראשון, קיסר אוסטריה חתם על הפרוטוקול בינואר 1881. המשרד החל את פעילותו במרץ.

ראש הממשלה דז'ה באנפי מינה את העיתונאי שמואל ראדו לנהל את משרד הטלגרף ההונגרי (סוכנות הידיעות ההונגרית) ביולי 1898. ראדו – בסמכות מינויו – סיכם עם הוגו מסאק וגזה אדיאשי על רכישת MTI. ההעברה התקיימה ב-1 באוגוסט 1898. ראדו ניהל והוביל את MTI במשך יותר מ-20 שנה.

ב-6 בנובמבר 1918 לאחר הניצחון מהפכת החרציותר, ממשלת קארואי החדשה לקחה את משרד הטלגרף ההונגרי לבעלות המדינה. ה-MTI הפכה לסוכנות הידיעות הרשמית של הרפובליקה הסובייטית ההונגרית שהוכרזה ב-21 במרץ 1919. שנה אחת לאחר נפילת הרפובליקה הסובייטית, ב-17 באוגוסט 1920 ראש הממשלה פאל טלקי הפקיד על קפטן מיקלוש קוזמה לנהל את סוכנות הידיעות ההונגרית, עדיין בבעלות המדינה.

1921–1945[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיקלוש קוזמה

ב-19 במרץ 1944 במהלך הכיבוש הגרמני של המדינה, הגרמנים השתלטו על בנייני MTI ושל הרדיו ההונגרי. ב-15 באוקטובר שודר ברדיו הצהרתו של העוצר, האדמירל מיקלוש הורטי, שמודיע על פרישה של הונגריה מהמלחמה והדבר פורסם ב-MTI.

לאחר המצור על בודפשט, MTI התחיל שוב בעבודתו ב-25 בינואר 1945. ב-20 בינואר, המועצה הלאומית של בודפשט מינתה את הפוליטיקאי דיולה אורטוטאי לעמוד בראש סוכנות הידיעות. ב-16 באוגוסט 1945, לפי הצעת המפלגה הקומוניסטית ההונגרית, הממשלה סיווגה את MTI וחברות הבנות שלה כ"חברות תקשורת פשיסטיות", החרימה את נכסיהן, ולמעשה הלאימה אותם.

1946–1995[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעידן הקואליציה, MTI הייתה בעיקר בשליטתם של פוליטיקאים ממפלגת החקלאים הזעירים. אולם בפועל, המפלגה הקומוניסטית הפעילה השפעה פוליטית בלתי מוגבלת בעבודתה של סוכנות הידיעות עוד לפני ההשתלטות המלאה על השלטון. בשנת 1950, הממשלה הפרידה בין הרדיו ההונגרי לבין MTI והחליטה להציב אותם בנפרד. הבניין החדש שלו הושלם ב-1953. ב-27 במרץ 1956, בצו מיוחד, איחדה מועצת השרים (ממשלה) את "חברת הצילום ההונגרית" ואת מאות עובדיה לתוך MTI. כתוצאה מכך שירותי הצילום של MTI התרחבו משמעותית.

1996–2010[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-19 בדצמבר 1996 אימץ הפרלמנט את החוק לגבי סוכנות הידיעות הלאומית, שהפך את MTI לחברת מניות שוב (חוק CXXVII משנת 1996). זכויות הבעלות מומשו בחלקן על ידי הפרלמנט ובחלקן על ידי "המועצה המייעצת לבעלים" (TTT), שנבחרה על בסיס שוויון מפלגתי. על פי החקיקה, בראש החברה המשותפת עמד נשיא הגוף אשר מונה על ידי נשיא הרפובליקה לכהונה של חמש שנים. את הפעילות המקצועית הובילו סגן נשיא מקצועי כללי, התחום הכלכלי נוהל על ידי סגן נשיא כלכלי, סגן הנשיא האסטרטגי היה אחראי על פיתוח השירותים ותכנון אסטרטגי לטווח בינוני. ל-MTI הייתה רשת ענפה של כתבים מקומיים וזרים.

2010–2015[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2010, חבילת התקשורת שהציגה ממשלת אורבן השנייה שינתה משמעותית את עולם התקשורת ההונגרי. היא הפכה לחברת מניות ללא מטרות רווח, הזכויות של המייסדים ובעלי המניות מופעלות לא על ידי הפרלמנט והמועצה המייעצת לבעלים, אלא על ידי הקרן הציבורית של השירות הציבורי.

פעילותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכניסה לחדר החדשות

MTI העבירה את חדשות המדינה והעולם ללקוחותיה. לכל מחוז היה כתב משלו. 600-500 ידיעות פורסמו מדי יום. רשת כתבי חוץ בסדר גודל שאין שני לו בתקשורת המקומית שלחה דיווחים מרחבי העולם 24 שעות ביממה. בנוסף, משרדי המערכת שלהם עיבדו חומרים משלוש עשרה סוכנויות חדשות בחמש שפות. חומרי חדשות מקומיים ובינלאומיים אלו של MTI היוו את הבסיס לשירות החדשות של רוב תחנות הטלוויזיה והרדיו, העיתונים היומיים והשבועיים והפורטלים הפועלים בהונגריה. עובדי עורך התמונות של MTI נכחו בכל האירועים הפוליטיים, התרבותיים והספורטיביים הגדולים במדינה כדי ללכוד את הרגעים הבלתי חוזרים עם הציוד הדיגיטלי המודרני ביותר.

חדר החדשות ביום שבת אחר הצהריים

שירותים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף לפעילות הליבה בשירות הציבורי, MTI מספקת מגוון שלם של שירותי חדשות, צילום וגרפיקה לתקשורת ציבורית ומסחרית, למוסדות ממשלתיים ולארגונים אחרים ללא מטרות רווח, לשחקנים בעולם העסקים ולציבור הרחב. החברה מחזיקה במאגר התמונות והחדשות הגדול ביותר של הונגריה. שירות לקוחות זמין 24 שעות ביממה עבור השותפים שלה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]