סוס אפלוסה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אפלוסהאנגלית: Appaloosa) הוא גזע סוסים אמריקאי הידוע בזכות דפוס הפרווה המנוקד והצבעוני שלהם. קיימות יצירות אומנות פרהיסטוריות המתארות סוסים בעלי פרווה מנוקדת בציורי מערות באירופה. וביות סוסים מנוקדים מופיע ביצירות אומנות מיוון העתיקה ומשושלת האן בסין.[1]

מועדון סוסי האפלוסה (באנגלית:Appaloosa Horse Club[2]) הוקם בשנת 1938. כיום, האפלוסה הוא אחד הגזעים בפופולריים ביותר בארצות הברית. קווי הדם של האפלוסה השפיעו על גזעים אחרים רבים, ולכן קיים מגוון רחב של מבני גוף בתוך הגזע.

מאפייני גזע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגזע ידוע בעיקר בזכות פרוותו הייחודית, המנוקדת. בניגון לפינטו, לסוסי האפלוסה לרוב יש נקודות זעירים וכהות על רקע בהיר או רקע כהה עם כתם בהיר בעל נקודות כהות, בעוד שלסוסי פינטו יש כתמים בצבעים שונים (שאחד מהם לבן) ללא נקודות.

פרסה מפוספסת

בדרך כלל ניתן לראות כתמים בעור סביב הלוע, העיניים, חוטם ואיבר המין של הסוס. פרסות מפוספסות הן תכונה נפוצה ובולטת למדי באפלוסה, אך אינה ייחודית לגזע.

טווח המשקל של סוס האפלוסה נע בין 950 עד 1,250 פאונד (430 עד 570 ק"ג) וגובהו נע בין 14 ל-16 ידיים (56 ל-64 אינץ', 142 ל-570 ס"מ).

צבעי הבסיס של הגזע המוכרים על ידי מועדון סוסי האפלוסה כוללים, מפרץ, שחור, ערמון, פאלומינו, באקסקין, קרמלו, פרלינו, רואן, אפור וגרולו.

עיניים כחולות יכולות להופיע בגזעי סוסים רבים, אך הן נפוצות ביותר אצל סוסי פינטו, אפלוסה ופיינטו. [3]

סוס אפלוסה בעל עין כחולה

פרוותו של סוס הפאלאבלה יכולה להופיע בדפוסים דומים לאלו של אפלוסה, אך הם אינם זהים ולכן סוס פאלאבלה הוא אינו אפלוסה.

בעיות רפואיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוס בעל ERU (עיוורון ירח)

לסוסי האפלוסה יש סיכוי גבוה פי 8 לפתח ERU (נקרא גם עיוורון ירח) מאשר גזעים אחרים וסיכוי גבוה אף יותר להתעוור באחת או שתי העיניים. במחקר על הגזע גילו כי LP, האלל הגורם לדפוס הכתמים הלבנים, הוא גורם סיכון ERU בגזע, כאשר הומוזיגוטים (סוסים הנושאים שני עותקים של אותו אלל, נקראים גם סוסים טהורי דם) נמצאים בסיכון הגבוה ביותר.

גזע זה נרכש בזכות יופיו הייחודי, אך לרוב ננטש ברגע שמתעוור.



שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גזע זה משמש רבות לרכיבה מערבית ואנגלית כאחד, כגון, ריינינג, קפיצות ראווה ומרוצי סוסים.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סוס אפלוסה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Ejaz Khan, History of The Appaloosa horse, EJAZ KHAN PHOTOGRAPHY, ‏June 1, 2022 (באנגלית)
  2. ^ לא ידוע, Welcome to the Appaloosa Horse Club, Appaloosa Horse Club, ‏1938 (באנגלית)
  3. ^ לא ידוע, [https://www.cavalluna.com/en/backstage-more/knowledge-about-horses/horse-anatomy/the-horse-eye The Horse Eye Horse Anatomy (Part 1)], CAVALLUNA