סטראד פון זרוביץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סטראד פון זרוביץ'
Strahd von Zarovich
הרוזן סטראד פון זרוביץ' מכריכת "ערפד הערפילים"
הרוזן סטראד פון זרוביץ' מכריכת "ערפד הערפילים"
מידע
גיל מעל 450 שנה
גזע ערפד בן-אנוש
מין זכר
מקצוע necromancer, אשף
שיוך לוחם/בעל-אוב
נטייה סדר מרושע
כוחות העלאה באוב עריכת הנתון בוויקינתונים
אזרחות בארוביה
דמויות קשורות
אויבים ג`נדר סנסטאר, לורד סות, אזאלין
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרוזן סטראד וון זרוביץ'אנגלית: Strahd Von Zarovich) הוא דמות בדיונית שהופיעה במקור כנבל סופי בהרפתקה הפופולרית במשחק במבוכים ודרקונים בשם "רייבנלופט". לאחר מספר שנים, הדמות והעולם המשיכו להופיע בהרפתקאות נוספות, ובסופו של דבר בעולם מערכה שנקרא רייבנלופט. על פי הגיליון האחרון של מגזין Dragon, סטראד הוא אחד מנבלים המוכרים והאהובים ביותר בהיסטוריה של המבוכים ודרקונים.

ביוגרפיה של הדמות הבדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטראד היה אציל שבילה את מרבית חייו בשירות דרכי הטוהר והטוב, בעיקר כגנרל שהוביל את צבאותיו. אך שנים אלו השפיעו עליו לרעה וכאשר הגיע לגיל העמידה, סטראד האמין כי בזבז את עלומיו וכוחו. במצב רוח עגמומי זה, הוא כבש את האזור שנקרא בשם בארוביה והקים שם אחוזתו, מתמקם באחוזת רייבנלופט, שהייתה קיימת במקום מזה שנים רבות. ממרום משכנו, הוא זימן את בני משפחתו "שהודחו לפני שנים רבות מכס השלטון הראוי להם" להצטרף אליו, ואת אחיו הצעיר סרגיי שמתעתד להיות כהן.

סרגיי אוהב ומעריץ את אחיו הבכור ומבקש לערוך בינו ובין ארוסתו טטיאנה היכרות. סטראד חושב שסרגיי טועה בכך שהוא מתעתד לשאת פשוטת עם, אך מוכה בתדהמה מיופייה המסחרר והעונג שהוא חש בחברתה הנעימה. נשמתו של סטראד התמלאה בייאוש, קנאה ושנאה כלפי סרגיי, והוא חיפש בכוחות הקסם יכולת להחזיר לעצמו את שנותיו האבודות. ברגע ייאוש תהומי, הוא "כרת ברית עם המוות – ברית דמים". ביום שבו סרגיי וטטיאנה היו צריכים להינשא, סטראד רצח את אחיו ורדף אחר טטיאנה המתאבלת עד שהיא השליכה עצמה מעל חומות טירת רייבנלופט. סטראד עצמו נורה על ידי חצי אנשי משמר הטירה. אבל הוא לא מת והמשיך לשלוט בממלכת בארוביה, אך הפעם בתור ערפד.

התפתחות הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההרפתקה עצמה מתרחשת מאות שנים לאחר אותם מאורעות טרגיים, ומתמקדת במאמצי דמויות השחקנים לסייע לאישה בארוביאנית, אירינה קוליאנה, להימלט מהגורל האכזר שנפל על נשים רבות, מאחר שעיני האופל של "סטראד השטן" הבחינו בהן. ההרפתקה לא כללה רק את טירת רייבנלופט, אלא גם את כפר בארוביה הקרוב לה, ומחנה הצוענים בהנהגת מאדאם אווה, שכרתה ברית עם הערפד. במהלך ההרפתקה לדמויות יש את ההזדמנות לחשוף את עברו האפל של סטראד ולגלות כי אירינה עצמה היא גלגול נשמות של טטיאנה. סטראד פון זרוביץ' עצמו מצוין כאחד הרשעים הראשונים שדמותו הייתה עגולה ומפותחת, ומסוגל לשנות את מהלך האירועים כדי להוביל לניצחונו.

ההצלחה האדירה של רייבנלופט הצדיקה את הרפתקת ההמשך: רייבנלופט 2: הבית על גבעת הגריפון (מאת טרייסי ולאורה היקמן, 1985), ושם סטראד פון זרוביץ' היה הדמות המרכזית. הפעם ההרפתקה מתרחשת בעיירה החוף השלווה מורדנטשייר, והשחקנים נאלצים להתמודד שם כנגד שני סטראדים – אותו ערפד מפלצתי מרייבנלופט (שעכשיו נקרא בשם היצור), ובן אנוש הנראה כמותו וידוע רק בשם האלכימאי.

העלילה במודול השני הייתה שאפתנית בהרבה יותר מהרפתקת המקור, ורייבנלופט 2 מתמקדת בניסיונות השחקנים לחשוף תחילה את טבעה האמיתי של מגפת הערפדים התוקפת את מורדנטשייר, ואז לחשוף את זהותו הסודית של היצור ולהשמיד אותו. אין דבר בהרפתקה הזאת החושף פרטים נוספים על ההיסטוריה של סטראד פון זרוביץ', על אף שמספר דמויות שוליות, כמו הליץ' אזאלין, מופיעים כאן לראשונה.

שתי הרפתקאות רייבנלופט מייצגות את ההקבלה לספרו הקלאסי של ברם סטוקר, דרקולה. רייבנלופט הנמצאת בארץ הררית ונידחת, מיושבת ברובה על ידי איכרים הנגועים בדעות קדומות, צוענים והטירה הגותית של הערפד עצמו, משקפות את הפרקים הראשונים של הספר דרקולה, המתרחשים באזור טרנסילבניה. באופן דומה, רייבנלופט 2 מקבל את ההשראה מדרקולה, ואפילו משתמש באות הגאוגרפיה של אזור וויטבי.

על אף שרייבנלופט 2 לא נהנתה מההצלחה של המודול הראשון, התופעה של רייבנלופט הייתה מספיקה כדי שקברניטי TSR יציבו את סטראד פון זרוביץ' במרכז סדרת מוצרים חדשה בשנת 1990 – רייבנלופט: ממלכות האימה – עולם משחק שלם המבוסס על אווירת האימה הגותית של מודול רייבנלופט המקורי. עם הוצאת עולם המערכה רייבנלופט, סטראד הפך להיות אחד הרשעים המפורסמים ביותר בעולם המבוכים ודרקונים.

בעולם מערכה חדש זה, סטראד היה אדון האופל הראשון והמפורסם ביותר של רייבנלופט. הוא ערפד עוצמתי (במושגי מבוכים ודרקונים, ערפד מגזע עתיק, לאחר שבילה את חייו כערפד במשך תקופת זמן של 400-499 שנים). הוא גם מעלה באוב מיומן, לוחם רב עוצמה והשליט הבלתי מעורער של בארוביה.

סיפור העבר של סטראד קיבל עומק נוסף עם עולם המערכה, ובו נטען כי הפך לערפד כתוצאה מהברית עם ישות לא ידועה (סטראד מכנה אותה בשם מוות). הוא הבטיח להרוג את אחיו הצעיר, סרגיי, בתמורה לקבל את אהבתה של ארוסתו הצעירה, טטיאנה. סטראד רצח את סרגיי ביום החתונה והתוודה על אהבתו לטטיאנה, אבל ביגונה הרב, היא נמלטה ממנו וקפצה אל מותה ממרפסת טירת רייבנלופט. זמן קצר לאחר מכן, ערפילי רייבנלופט משכו את סטראד אל מישור הביניים של האימה.

"האוטוביוגרפיה" הרשמית שלו הוצגה בשני ספרים מאת פ. נ. אלרוד: אני, סטראד: זיכרונותיו של ערפד ואני, סטראד: המלחמה נגד אזאלין.

סטראד שלט בממלכתו במשך זמן רב יותר מכל אדון אופל אחר, ולכן הוא מבין כיצד רייבנלופט פועלת טוב יותר מהם. כשסטראד בוחר לסגור את גבולות ממלכתו, ערפילים רעילים בוקעים מתוך האדמה וחונקים את כל מי שמנסה לעבור בהם. יש רק שתי דרכים לעבור דרך ערפילים אלו: חסינות לרעלים (קסם לא עוזר, אבל יצורים בעלי חסינות טבעית לרעל, כמו יסודנים, יצירי כפיים ואלמתים, לא יפגעו ממנו), או לפנות לאחור. בנוסף לכך, הויסטאני יודעים לרקוח שיקוי סודי שהופך את השותה ממנו לחסין מפני הגבול. כמו כן, אותם ערפילים מקיפים תמידית את הכפר בארוביה.

קללתו של סטראד היא שלמרות היותו השליט הבלעדי של בארוביה, עד לנקודה שהוא מסוגל להיכנס לבתיהם של האנשים עליהם הוא ללא שולט מבלי מפריע, פעם בדור הוא יפגוש אישה שהוא יחשוב שהוא גלגולה של טטיאנה. הוא תמיד מנסה לזכות בליבה, אבל הטרגדיה תכה בו שוב ושוב, והאישה תמות.

סטראד הוא כנראה אדון האופל הקשה ביותר להריגה. השליטה שלו בקסמי תאובה היא כה עצומה, עד כי הוא יצר לעצמו "סופר-זומבים" שמסוגלים לראות יצורים נעלמים, הם מתחדשים כמו טרולים והגפיים שלהם ממשיכות להילחם, אפילו כשהם כבר לא מחוברים לגוף.

סטראד נאלץ להילחם נגד שני אדוני אופל שנכנסו בעבר אל ממלכתו: הליץ' אזאלין רקס והנגיד סות', אביר המוות.

סטראד ידע כי יצליח לנצח את אזאלין בקרב פנים-אל-פנים, אבל היה ברור מיד מי היה חזק יותר בקסמים. לאחר שאחד הניסויים של אזאלין נכשל וגרם לפיצוץ, הוא וסטראד איבדו את הכרתם. סטראד התעורר ראשון וראה את טבעו האמיתי של אזאלין: ליץ', לאחר שהאשליה של אזאלין התפוגגה כשאיבד את הכרתו. כמו כן, כשאזאלין הועבר על ידי הערפילים אל ממלכתו שלו, הוזכר שממלכת דארקון, השייכת לאזאלין, היא גדולה בהרבה מבארוביה. גודל הממלכה קשור מאוד לכוחו של אדון האופל, על אף שאין ידוע אם היחס ישר או לא, מכיוון שלאדוני אופל חלשים יותר (במידת העוצמה) יש ממלכות הדומות בגודלן לזו של בארוביה. תיאור מדויק יותר קובע כי הגודל הוא השתקפות כוח האישיות, מיקוד המחשבה של אדון האופל ועוצמת קללתו – בדוגמה של בארוביה, הידע האינטימי של סטראד עם ממלכתו גורם לו לחפש בה את גלגולה החדש של אהובתו האבודה.

כאשר הנגיד סות' היה בבארוביה, סטראד הבין כי כוחו של סות' היה שווה לשלו ברגע שהגיע לטירת רייבנלופט. צבאות משרתיו של סטראד נפלו לרגליו של סות' וההרס שנגרם על ידי הנגיד סות' גרם אפילו לסטראד לפחד. כדי להיפטר מאביר המוות, סטראד היה צריך להיעתר לבקשתו של הנגיד סות'; למסור לידיו את המשרת הבוגדני קרדוק, מכיוון שחשש כי הנגיד סות' יגרום לנזק נוסף לממלכתו האהובה.

במהלך פיתוח עולם המערכה של רייבנלופט, המאורעות של רייבנלופט 2 תוקנו כך שסטראד היה נוכח שם ומחופש לאלכימאי האנושי, ולא מת בסוף ההרפתקה.

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטראד בתפקיד הדמות המרכזית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אני, סטראד: זיכרונותיו של ערפד (1993) מאת פ.נ. אלרוד
מספר כיצד סטראד הפך להיות ערפד וכיצד רייבנלופט נוצרה.
  • אני, סטראד: המלחמה נגד אזאלין (יוני 1998) מאת פ. נ. אלרוד
יומנו של סטראד שנכתב בתקופת המלחמה בין בארוביה ודארקון.

ספרים בהם סטראד דמות משנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר הראשון של רייבנלופט יוצר קשר ברור בין הממלכות הנשכחות ורייבנלופט.
הספר השני של רייבנלופט מציג את הנגיד סות' ואת עולם המערכה של רומח הדרקון בעולם האימה.