רומח הדרקון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רשומות רומח הדרקון
Dragonlance
לוגו הספרים
לוגו הספרים
מידע כללי
מאת מרגרט וייס וטרייסי היקמן
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה
הוצאה
תאריך הוצאה 1984–2011

רומח הדרקוןאנגלית: Dragonlance) היא סדרת ספרי פנטזיה אפית נרחבת הכוללת מעל ל-190 נובלות ספרותיות כמו גם תוסף של עולם מערכה בסגנון מבוכים ודרקונים. הספר הראשון בסדרה נכתב בשנת 1984 על ידי מרגרט וייס וטרייסי היקמן, במסגרת עבודתם של המחברים בחברת TSR. רומח הדרקון נכתב כעולם של משחק התפקידים "מבוכים ודרקונים".

העולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – קרין, אלים בספרי רומח הדרקון

עולם המערכה וספרי רומח הדרקון מתרחשים בעולם הקרוי בשם קרין. מרבית עלילות הספרים מתרחשות בחלקי היבשת אנסלון. חלק מעלילות הספרים מתרחשות גם ביבשת טאלאדאס, הממוקמת מצפון-מזרח לאנסלון. ידועה גם יבשת אדלאטום, אם כי נעשה בה שימוש במשחק התפקידים בלבד.

האלים המרכזיים בעולם קרין הם האל העליון, כאוס - להם אין מאמינים וכן שלושת ילדיו של האל העליון: האל הטוב פלאדין, אל הנייטרליות גיליאן ואלת הזדון טאקיזיס. בחלק מן התקופות קיימים בעולם דרקונים טובים מתכתיים וכרומטיים, אשר מנהלים מאז ומעולם קרבות נגד הדרקונים הרעים, בעיקר אלה הכחולים. בני האדם הם הגזע השכיח בעולם, כאשר נוסף להם קיימים גם אלפים, גמדים, גנומים (ננסים), מינוטאורים וקנדרים. החל ממלחמת הרומח, הופיעו גם הדרגונים כחיילים בצבאות כוחות האופל. דרגונים נוצרים כתוצאה מהשחתתן של ביצי דרקונים טובים.

כהנים (או נזירים, במקרה של מאז'ר) שואבים את כוחם מהאלים, ורבי מגים שואבים את כוחם משלושת אלי הירח: סולינארי, לוניטארי ונויטארי.

הספרים המרכזיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיבורי הרומח. משמאל לימין: רייסטלין וקרמון מאז'ר, תניס, גדילן, חלמיש, סהר-פז, מי-נהר, סער, טיקה ולאורנה

הערה: הספרים הבאים נכתבו על ידי מרגרט וייס וטרייסי היקמן, אלא אם צוין אחרת.

  • "רשומות רומח הדרקון" - טרילוגיית ספרים אשר תורגמה לעברית על ידי חברת מיצוב, ובה מתוארות פגישתם הראשונה של חבורת גיבורי הרומח בחיפוש אחר האלים האמיתיים, כמו גם תחילתה וסופה של מלחמת הרומח ותבוסתם של צבאות הדרקון. שנים 350–353 לאחר-החורבן.
  • "הרשומות האבודות" - טרילוגיה המשלימה את עלילות "הרשומות". תורגמה לעברית ומתואר בה מציאת מקבת כראס, חיפושם של גיבורי הרומח אחר בועת הדרקון של חומת הקרח, כריתת הברית בין קיטיארה אות-מאטר ללורד סות', וכיצד הפך רייסטלין מאז'ר ללובש גלימות שחורות ועלילותיו בנראקה.
  • "אגדות רומח הדרקון" - טרילוגיית ספרים אשר מתארת את מלחמת הגבירה הכחולה בשנים 355–357 לאחה"ח, כמו גם את מסעם של התאומים רייסטלין וקרמון מאז'ר אל העבר לתקופה שלפני החורבן הגדול.
  • "דור ההמשך" - חמישה סיפורים קצרים המגשרים על פרק הזמן שבין טרילוגיית הרשומות (מלחמת הרומח) ודרקוני להבת קיץ (מלחמת הכאוס).
  • "דרקוני להבת קיץ" - 26 שנים לאחר מאורעות מלחמת הרומח, מלחמת הכאוס פורצת ובני האדם והאלים מאחדים כוחות כדי להביס את אבי האלים כאוס בניסיונו להרוס את קרין, כמו גם ניסיונם של צבאות מלכת האופל טאקיזיס לכבוש את יבשת אנסלון (היבשת העיקרית בקרין). שנים 382–383 לאחה"ח (0 לחורבן השני).
  • "דרקוני העידן החדש" - טרילוגיה אשר לא תורגמה לעברית ונכתבה על ידי ג'ין רייב, ובה מתוארת עליית דרקוני הענק (המוזכרים במלחמת הנשמות) לכוח לאחר מלחמת הכאוס [המכונה "החורבן השני"] ומציגה את תחילתו של העידן החמישי של רומח הדרקון, עידן בני התמותה. הטרילוגיה מובילה למלחמת הנשמות.
  • "מלחמת הנשמות" - טרילוגיה המתארת את תחילתה וסיומה של המלחמה על נשמתו של העולם בעידן החמישי, עידן בני התמותה, בו לוקחים חלק בני התמותה, אביריה של מינה, מנהיגת צבא של "האל האחד", נלחמים נגד דרקוני הענק שהשתלטו על קרין ומשתלטים על קרין. במלחמה זו יחרצו גורלותיהם של נשמות, אומת האלפים, בני-האדם, וארצות רבות. המלחמה מתרחשת בשנת 421 לאחה"ח (שנת 39 לחורבן השני).
  • "כוהנת האופל" - טרילוגיה אשר נכתבה על ידי מרגרט וייס. מתוארת בה מאבקי הכוחות של האלים בעולם קרין. כמוש, אל המוות צובר מאמינים הקרויים "אהובי כמוש" שעליהם מפקדת מינה. מסופר על גורלה של מינה, אשר גורלה נקשר בגורלם של שני גיבורים חדשים - ריס, נזיר מאז'ר, שלא חשב שהוא נשאב לתוך הרפתקה, ואורב-ליל, קנדר בעל יכולת לתקשר עם המתים.
  • "גורלות" - טרילוגיה חדשה של וייס והיקמן, שנכתבה לאחר יותר מעשור בו לא נכתבו ספרים בעולם פנטזיה זה. הספר הראשון בסדרה יצא באוקטובר 2022 ונקרא דרקונים של רמייה. הטרילוגיה תעקוב אחרי בתו של אביר סולאמני המתחקה אחר אביזר המסע בזמן.

ספרים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – רומח הדרקון (ספרי הרחבה)

מלבד לסדרות הספרים המרכזיות, העולם הבדיוני קרין על שלל דמויותיו מתואר בסדרות ספרים וטרילוגיות נוספות. בין הספרים נמנים בין היתר סדרות ההקדמה (Preludes, שתי טרילוגיות), סדרת "מעשיות" (Tales), סדרת שישיית המפגשים (Meeting Sextet), "אומות האלפים" (Elven Nation) ו"אומות הגמדים" (Dwarven Nation), "מגיני הקסם" (Defenders of Magic), ספרי הדרקונים (אתנולוגיות), "ההיסטוריות האבודות" (Lost Histories), סדרת מלחמת הכאוס (Chaos War), סדרת "גשרי הזמן" (Bridges of Time, המגשרת בין מלחמת הכאוס ומלחמת הנשמות), "נְבָלים" (Villains), "רשומות רייסטלין" (Raistlin chronicles, תורגם לעברית), טרילוגיית "חומת הקרח" (Icewall), עלילות דיימון (Dhamon Saga), סיפורי עידן בני-התמותה (Age of Mortals), טרילוגיית המלך הכוהן (Kingpriest - שתורגמה במלואה לעברית), "מלחמת המינוטאורים" (Minotaur Wars), "עליית סולאמניה" (Rise of Solamnia), "טאלאדאס" (Taladas), "ארגות" (Ergoth), קלאסיקות (Classics, שספר אחד שלה, דאלאמר האפל, תורגם לעברית), "אומת העוגים" (Ogra Titans), "סדן הזמן" (Anvil of Time), "הברברים" (Barbarians), "צומתי הדרכים" (Crossroads), "הגיבורים" (Heroes, שתי טרילוגיות), "הלוחמים" (Warriors), "האלופים" (Champions), "גלות האלפים" (Elven Exile), "מולדת הגמדים" (Dwarf Home), "לינשה" (Linsha), "האגדות האבודות" (Lost Legends).

קיימים עוד כמה ספרים בודדים העומדים כאתנולוגיות (סיפורים קצרים) על תקופות שונות או סיפורים שלא נמנו על סדרה כל שהיא (כמו למשל "סיפוריו של דוד קפיץ-מכמונת", Tales of Uncle Trapspringer).

ההיסטוריה של קרין[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – היסטוריה של קרין

ההיסטוריה של עולם קרין מתחלקת לחמישה עידנים המשתרעים על פני כ-9,400 שנים ואשר מתחלקים לשלוש תקופות זמן: לפני החורבן הגדול, לאחר החורבן הגדול והחורבן השני.

  • עידן הבריאה: בריאתם של האלים: לפני הבריאה היה האל האל העליון, אשר לקריאתו נענו שלושת האלים הראשיים פלאדין, אל האור והטוב, טאקיזיס, אלת הרשע והזדון, וגיליאן, שהביא לאיזון בין שני הכוחות המנוגדים. בעידן הבריאה נוצרו דרקוני הזדון והטוב, וחושל עולם קרין על ידי פטישו וכבשנו של ריאורקס, אל הגנומים, הגמדים והקנדרים. הניצוצות שעפו מן הפטיש הדליקו את השמיים בצורת כוכבים. נוצרו שלושת הגזעים העיקריים: עוגים (אורגים), אלפים ובני האדם. האלים נלחמו על השליטה ברוחות בשתי מלחמות גדולות (מלחמת כל-הדרקונים ומלחמת כל-הקדושים).
מלחמת כל הדרקונים
פלאדין נשף על פסלים מתכתיים והעניק להם חיים בדמותם של הדרקונים המתכתיים. מאורע זה הצית את "מלחמת כל הדרקונים". האלים הבינו כי המלחמה עלולה לגרום להרס העולם ופרשו ממנו כדי ליצור את הממלכות העליונות, אלי הטוב יצרו את אולמות היצירה, אלי הזדון יצרו את השאול ואלי הנטרליות יצרו את העמק הנסתר.
מלחמת כל הקדושים
האלים גילו את הדרך להפיח רוח חיים וליצור ישויות חיות בקרין, והדבר מוביל למלחמה השנייה על יצירת החיים שנקראה "מלחמת כל הקדושים". מלחמה זו נפסקת בהתערבות האל העליון, אשר מכריז כי כל צד יתן משהו לרוחות שנבראו, ובכך יתרום לתהליך היווצרותם. אלי הטוב מספקים לרוחות את הצורה הגשמית; אלי הרשע מברכים את הרוחות בתשוקה ושאפתנות; ולבסוף אלי האיזון מעניקים לרוחות את הבינה וחופש הבחירה. הרוחות נבראות לעולם בצורה של חיות וגזעים שונים, כל אל ראשי יוצר גזע אחד משלו: פלאדין יוצר את גזע האלפים, אשר מופיעים במספר מקומות כשדים, בדמותו, וכך הפך לאב הרוחני של גזע זה, שאותו הוא מברך ביופי וחיים ארוכים. טאקיזיס יוצרת את גזע העוגים (או אורגים). אלה מופיעים במספר מקומות כענקים, בדמותה, אשר היו גזע של דמויי אנוש רמי קומה ויפי תואר שחיו מאות שנים. מאוחר יותר, גזע זה הושחת ברובו על ידי הרשע והפך לגזע של ענקים מכוערים וטיפשים. אחרון הוא גיליאן שיוצר את בני-האדם בדמותו, כאשר הוא נותן להם חיים קצרים יחסית לשאר גזעי האלים ובנוסף גם חופש בחירה מוחלט בין טוב לרע. לאחר בריאת הרוחות השונות, מכריזים האלים על שביתה כדי לשמר את יצירותיהם לאורך זמן, ובמטרה לאחד כוחות הם יוצרים כוח משותף ומתנה אחרונה לקרין - כוח הקסם שמתבטא בשלושת אלי הקסם שיוצרת כל משפחה של אלים ומשחררת ירח מעל שמי קרין: סולינארי הטוב (הירח הלבן), לוניטארי הנטרלית (הירח האדום) ונויטארי הזדוני (הירח השחור). האבן האפורה של גרגאת' נוצרת על ידי ריאורקס, כאשר הוא משתכנע ליצור אבן קסומה שתהווה כוח נייטרלי מאזן, ובתוכה הוא מנסה לאסוף חלקיק קטן מהאל כאוס, אך בטעות (ובאי-יודעין) הוא כולא את כל כאוס בתוכה. את האבן הוא מביא ללוניטארי, אלת הקסם הנייטרלית, אשר מקבעת את האבן במרכז הירח האדום שלה.
  • עידן החלומות, מתחיל לאחר מאורעות העידן הראשון ולאחר סיום תקופת הבריאה וכינון השלום האלוהי. עידן זה מתחיל בערך 9,000 שנים לפני החורבן, ונפרש על פני כ-8,000 שנה. בעידן זה החל תיעוד השנים וההיסטוריה. בעידן הזה התרבויות הראשונות מתחילות להיבנות, לבנות מולדות ולשגשג, להילחם ביניהן, ולקבוע את גבולותיהן. אימפריות קמו ונפלו במהלך עידן זה. עידן זה מתחלק ל-2 תתי-עידנים, עידן הכינון ועידן האור.
עידן הכינון. עידן זה מתפרש בין האלף התשיעי והאלף השישי לפני החורבן. עידן זה הוא עידן של שגשוג התרבויות השונות, כמו גם תחילת העימותים ביניהן. הגזעים השונים התבססו באזורים השונים בקרין ויוצרים את התרבויות הראשונות. האורגים התבססו בעיקר בהרים ובגבעות, האלפים ביערות ובני האדם במישורים. בתקופה זו ריאורקס לוקח קבוצת אנשים ומלמד אותם את אומנויות החישול, העיצוב והנפחות. כוחם הרב של האורגים איפשר את שיעבודם וכיבושם של האלפים ובני האדם. מנהיגם איגריין לומד את רגש החמלה, סר מדרכי הרשע, ופורש עם מספר עוגים אשר הופכים לרבות הימים לבני האירדא. פרישתו מובילה למרד בני האדם ולבסוף לשיעבודם של העוגים. בסוף העידן, כוחם של האלפים מתחיל לעלות.
עידן האור. בעידן זה מתרחשים שינויים רבים: אימפריות נבנות ומשגשגות, שורר שלום ופריון, אך גם פורצות שלוש מלחמות דרקונים. מתגלה השימוש בקסם. המכשפים מתאחדים ומייסדים את צריחי הכישוף הנעלה. בעידן זה נוצרים הגנומים. מאות שנים אחר כך, אחד הגנומים גונב את האבן האפורה מהירח האדום. כשהאבן מגיעה לקרין, היא נודדת ממנו הלאה במטרה למצוא מישהו שישחרר את כאוס מתוכה, תוך כדי זריעת הרס ואי-סדר בכל מקום אליו היא מגיעה. הגנומים רודפים אחריה ולבסוף תופסים אותה. הם מתווכחים אם לשמור את האבן או לשבור אותה ולראות מה יש בפנים. האבן הופכת את הקבוצה שרצתה לשמור אותה לגמדים ואת הקבוצה שרצתה לשבור אותה לקנדרים. גזע המינוטאורים נוצר בצלם האל סארגונאס, בן זוגה הזדוני של טאקיזיס. האלפים שפנו בתקופה זו לביסוס ממלכתם הראשונה נתקלו בדרקוני הזדון, דבר הפותח את מלחמת הדרקונים הראשונה, שמסתיימת בהתערבות אלי הקסם לטובת האלפים, כך נוצרת ממלכת האלפים על ידי מלך האלפים סילבאנוס, ביערות שנודעו לרבות הימים בשם יערות סילבנסטי. שתי ממלכות חדשות מתבססות: ממלכת הגמדים קאל-תאקס וממלכת המינוטאורים מיתאנדרוס. ממלכות אלו נכנסות לתקופה ארוכה של לחימה זו בזו, המסתיימת במלחמת אזרחים של הגמדים ובעזיבת המינוטאורים לממלכה חדשה. קאל-תאקס ננטשת והגמדים, לאחר סיום מלחמת האזרחים, מקימים את ממלכתם החדשה תורין. המינוטאורים מקימים את ממלכתם החדשה, אשר מתפצלת ברבות השנים לשניים: מיתאס וקותאס. בועות דרקון שהוטמנו במלחמה הראשונה נמצאות על ידי הגמדים, רוחות הדרקון הכלואות בהן משתחררות, ולכן פורצת מלחמת הדרקונים השנייה, שבה נלחמו הדרקונים הזדוניים בממלכות השונות. המלחמה מסתיימת כאשר שלושה מכשפים חזקים מקרב הממלכות השונות מכניעים את הדרקונים. אלי הקסם אוספים את המכשפים הללו אליהם, ומלמדים אותם את אומנות הכישוף הנעלה. הגמדים שסבלו מהמלחמה אוטמים את ממלכת תורין בפני העולם החיצון. במקביל מתבססת אימפריה אנושית ראשונה בשם ארגות', אשר גדלה לממדים גדולים בעיקר בגלל מסחר מתקדם ומצליח עם הממלכות השונות. בסילבנסטי מתרחש משבר כאשר דובר הכוכבים סיתל נרצח באופן מסתורי, דבר המוביל לפריצת מלחמת טבח-השארים. המלחמה מסתיימת בפרישתם של קית קנן ותומכיו מממלכת האלפים סילבנוסט ונדידתם לאזור יערות חדש, שם הם הקימו ממלכה אלפית חדשה בשם קלינוסט ביערות שלרבות הימים נודעו בשם יערות קלינסטי ובראשה עומד דובר השמשות. עימות אצל הגמדים מוביל ליצירת ממלכת גמדים חדשה בשם תורבאדין. כאשר הממלכה הקודמת תורין (ששמה הוסב לתוראדין) נעלמת אט אט ונכחדת, הממלכה החדשה תורבאדין נפתחת לעולם והגמדים מושיטים יד לשלום לממלכת ארגות', ומגישים לה את מקבת כראס האגדי. בין הגזעים נכרתת מגילת שביתת הנשק, ובין עיקריה מועברת המקבת בין העמים כסמל לשלום. בממלכת ארגות' עולים שליטים אכזריים, חלק מאנשי האימפריה יוצאים למרד באזור המזרחי שלה, ולשם נשלח הגנרל וינאס סולאמנוס במטרה לדכא את המרד, אך זה מצטרף למורדים ומתחיל את מרד הוורד. המרד גורם לקיסר לוותר על שלטונו במספר רב של מחוזות שמוענקת להם עצמאות, וינאס עצמו מייסד את ממלכת סולאמניה על אדמות ארגות' המזרחיות. בנוסף וינאס יוצר את מסדר האבירים ששם לעצמו למטרה להילחם ברשע, לרדוף אחר הצדק והשויון ולעזור לחלשים. המסדר נודע בשם מסדר אבירי סולאמניה. פלנתאס מתפתחת ואסטינוס, כותב הרשומות, מופיע בה לראשונה. סנקריסט ואיסטר (עישׂתר בתרגומו של עמנואל לוטם) מתפתחות. בסוף העידן פורצת מלחמת הדרקונים השלישית, בה מוסתים דרקוני הזדון נגד קרין ובמיוחד נגד אבירי סולאמניה. הומא, אבירי סולאמני, נבחר על ידי פלאדין להוביל את כוחות הטוב נגד מלכת האופל ודרקוניה בעזרת חישולו של כלי נשק חדש, רומח הדרקון. בסוף המלחמה, אלת הזדון טאקיזיס מגורשת מהעולם אל המצולות.
  • עידן העזוז (העוצמה): עידן הנפרש על פני אלף השנים שלפני החורבן. בעידן זה, אימפריית איסטר הופכת לגדולה וחזקה יותר, ולבסוף הופכת לתיאוקרטיה, עליה שולט המלך-הכוהן וכוהניו. כוהני איסטר כובשים שטחים, וכוחה של הכנסייה פונה אל הגזעים השונים וכנסיות אלי הזדון, ולאחר מכן אלי האיזון ואף אלי טוב אחרים, ומאשימה אותם ברוע הקיים בעולם. בסוף העידן, המלך הכוהן אף דורש להיעשות לאל, דבר שמביא על איסטר את זעמם של האלים, במה שמתואר כ"החורבן הגדול": האלים מטילים על איסטר הר אש מן השמים, העיר נחרבת ובמקומה נוצר ים הדם האלים עוזבים את קרין (או כך זה נראה).
  • עידן הייאוש. בשלוש מאות שנות הראשונות של העידן (מתוך כמעט ארבע מאות) הייאוש והאומללות נופלים על קרין, בהיעדר תמיכתם של האלים. ממלכת איסטר שוקעת למצולות ים הדם. פורצת מלחמת שער-הגמדים באנסלון, וצבאו של פיסטנדנטילוס (רייסטלין מאז'ר בקו זמן חלופי) ובהנהגת הגנרל פרגאס (קרמון מאז'ר בקו הזמן החלופי) מצטרפים לשורות גמדי הגבעות בהנהגת רגהאר כור-אש בהתקפה על ממלכת תורבדין. ממלכת זק-טרות ננטשת. הגמד כראס נעלם עם המקבת שלו. טאקיזיס זוממת להשתלט מחדש על העולם. ברם מוצא את אבן היסוד, והיא מתמזגת בחזהו ובכך מעניקה לו חיי נצח. הוא בטעות הורג את אחותו, ורוחה נשארת לשמור על המצולות ולמנוע מטאקיזיס לפתוח את השער חזרה לעולם. בתקופה זו נולדים גיבורי הרומח. הדרקונים הרעים בוזזים את ביתם של הדרקונים הטובים וגונבים את ביציהם. כהניה של טאקיזיס, יחד עם מגים ממסדר הגלימות השחורות משחיתים את ביצי הדרקונים הטובים ובכך יוצרים את הדרגונים. גיבורי הרומח עורכים מסע בחיפוש אחר האלים האמיתיים. מלחמת הרומח פורצת וצבאות הדרקונים רודפים אחר האלפים ומגרשים אותם ממלכתם. האלפים גולים לכיוון דרום ארגות'. לוראק, דובר הכוכבים, מנסה לעצור את הפלישה בעזרת בועת דרקון, אך בעשותו כך משחית את היערות. המלחמה מחישה, ולאורנה קנן, בתו של דובר השמשות, מאחדת את כוחות הטוב (ארגות, האלפים, אבירי סולאמניה) במועצת האבן הלבנה. אחיה, גילתנאס, מצליח להשיב את דרקוני הטוב לעולם, אשר עוזרים להילחם בדרקוני הזדון. לאורנה נשבית על ידי שרת הדרקונים קיטיארה, אך לבסוף גיבורי הרומח משחררים אותה, ומלכת האופל מובסת. רייסטלין נכנס לצריח הכישוף הנעלה בפלנתאס כאדון ההווה והעבר. לאחר כמה שנים, קיטיארה אות-מאטר, הנודעת כ"גבירה הכחולה" מנסה לכבוש את אנסאלון מחדש בעזרת צבאה החדש, לורד סות' והמצודות המעופפות. היא נכשלת. במקביל, רייסטלין מנסה לקרוא תיגר על מלכת האופל על ידי חזרה לעבר, לסוף תקופת איסטר ולמלחמת שער-הגמדים. הוא כמעט מצליח, אך מתחרט ברגע האחרון ומונע ממנה שוב להשתלט על העולם. אבירי סולאמניה משחררים את אריאקן משביו, והוא מחליט להקים את אבירי טאקיזיס. סהר-פז ומי-נהר בונים מחדש את שבטם, והם מלכדים יחדיו את אנשי הערבות. פורתיוס קנן מסיים את הסיוט שהושלט על ממלכת האלפים סילבנסטי. גילתאס, בנם של לאורנה ותניס חצי-אלף נעשה לשליט האומה הקלינסטית לאחר מרד. בני האירדא מצליחים להשיג את האבן האפורה של גרגאת' ומשחררים את כאוס מתוכה. פורצת מלחמת הכאוס, אבירי טאקיזיס מתקיפים את אנסלון וצריח הכהונה הראשי מותקף כאשר מתרחשת מלחמה בין צבאות אבירי טאקיזיס לבין אבירי סולאמניה והדרקונים הכסופים. בסופה של המלחמה, כאוס מובס בעזרת גדילן, ובתומה, מחליטים האלים לעזוב את העולם. אולם, למעשה, טאקיזיס גונבת את העולם ומחביאה אותו משאר האלים.
  • עידן בני התמותה. למשך ארבעים שנה טאקיזיס מחכה ומחדשת את כוחה. בני תמותה פונים לקסם הפרא ומגלים כי הם יכולים לחיות גם ללא תמיכת האלים. סהר-פז עורכת מסע רוחני בעקבות כוח הריפוי, ומייסדת יחד עם ג'ספר כור-אש את מגדל האור באי שלסי. קרב דרקונים משמיד את העיירה מרגוע. פאלין מאז'ר מנהיג את מסדר הגלימות הלבנות, וחלק מהמכשפים נוטשים את מלאכת הקסם. דרקונית הענק הירוקה בריל מטילה מצור על קאלינסטי. מלחמת הנשמות פורצת, וסערה מסתורית מביאה עימה נערה מסתורית בשם מינה. היא גורמת למרד בצבאות נראקה ולבסוף מובילה אותם. הם פורצים את המגן השומר על עיר האלפים סילבנסטי ומשתלטים על העיר. מינה מובילה את אבירי האופל למסע כיבושים הרג והמרה לרבות סולאנתוס וסאנקשיין, (ונפילת דרקונית הענק מאליס). דרקוני הטוב חוזרים והאבירים הסלואמניים תוקפים את סאנקשיין. בעזרת רוחו של רייסטלין מאז'ר, העולם מתגלה בפני האלים האחרים, שפושטים מטאקיזיס את אלוהותה. לצורך האיזון, האל הטוב פלאדין מוותר על אלוהותו. לאחר מכן, פונה מינה, האבלה על מותה של האלה אותה שירתה, אל האל כמוש, אשר שואף להשתלט אף הוא על קרין בעזרת מגפה קסומה. אולם, לבסוף, מתגלה כי מינה עצמה, היא אלה, בתם של פלאדין ומישקאל אשר נתגלתה על ידי טאקיזיס בגנבת העולם והחליטה להשתמש בה למטרותיה הזדוניות. לראשונה מאז עידן הבריאה מצטרף אל חדש (מינה) לפנתיאון האלים. סולאמניה מוכרזת כקיסרות על ידי מנהיגה לאחר ניצחונו במלחמתם על אומת העוגים.

משחק התפקידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת TSR יצרה את "רומח הדרקון" כעולם מערכה למשחק התפקידים מבוכים ודרקונים בשנת 1982. את ספר החוקים הראשון, "הרפתקאות רומח הדרקון" (Dragonlance Adventures), הם פרסמו בשנת 1987. כאשר מערכת המשחק שודרגה למהדורה השנייה, עולם המערכה "רומח הדרקון" השתנה בהתאם. בשנות ה-90, השימוש בקלפים שינה את הדרך בה פעולות נקבעו על ידי השחקנים. בשנת 1996 יצא משחק המערכה "רומח הדרקון: העידן החמישי" (Dragonlance: Fifth Age), שביצוע[דרושה הבהרה] הפעולות נקבע לפי קלפים והושם דגש יותר על עלילה. באוגוסט 2003, יצא ספר חוקים מחודש לעולם "רומח הדרקון" המתאים לכללי המהדורה השלישית (ו-3.5) של משחק "מבוכים ודרקונים"[1].

ביקורת על הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוראים נאמנים רבים של הסדרה ברחבי העולם שמו לב לחוסר אחידות ברצף העלילתי והתנגשויות בין ההתרחשויות המובאות בספרים השונים (יצאו קרוב ל-200 ספרים המתארים התרחשויות בקרין, חלקם הקטן מבצע תמורות תהומיות במבנה הפוליטי והדתי). האשמה העיקרית, לדברי הקוראים, היא החזרה לעבר וקו הזמן החלופי אשר ערער את היסודות אשר הציבה סדרת "רשומות רומח הדרקון".

עם זאת, השתתפו בסדרה למעלה מ-20 סופרים שונים, ויש ספרים שיוצאים במקביל ולכן צפויות סתירות בשל חוסר תיאום.

כשיצאה טרילוגיית ה"רשומות" בעברית, התרעמו חובבים רבים של "מבוכים ודרקונים" על החלטת המתרגם לתעתק את שם היצורים מאנגלית - Elf (או ברבים Elves), ל"עלף", במקום לתרגום המקובל יותר, "אלף". הדבר אף הועלה לעיתונות הכתובה בעיתון "WIZ" שאף הציע לפטר את המתרגם. לאחר כחודשיים העיתון יצא בהתנצלות כלפי חברת מיצוב, ואף ציטטו מספר מקורות אחרים שתורגמו באופן דומה, ובכך נרגעו הרוחות. החלטת המתרגם עמנואל לוטם נבעה עקב תרגומיו לספריו של ג'.ר.ר. טולקין (בתחילת הטרילוגיה כתב זאת בהערת שוליים).

רומח הדרקון במדיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרט אנימציה אמריקאי יצא ישירות לווידאו ב-15 בינואר 2008. הסרט מבוסס על עלילת הספר הראשון בטרילוגיית רשומות: "דרקונים של דמדומי הסתיו". הסרט זכה לביקורות רעות (בעיקר על דחיסת העלילה ועל איכות האנימציה) והמשך טרילוגיית הסרטים לא התרחש. אנימציית הסרט משלבת בין גרפיקה דו-ממדית סטנדרטית לבין גרפיקת תלת-מימד. בין מדובבי הסרט הראשון הוא השחקן קיפר סאת'רלנד המגלם את דמותו של רייסטלין מאז'ר.

נוסף על כך, מספר משחקי מחשב מתבססים על עולם "רומח הדרקון", והם יצאו בין השנים 19891992: "Heroes of the Lance", "Dragons of Flame", "War of the Lance", "Dragonstrike", "Shadow Sorcerer", "Champions of Krynn", "Death Knights of Krynn" ו-"The Dark Queen of Krynn".

הסדרה אף מוזכרת במוזיקה. השיר "Wishmaster" של להקת הפאוור מטאל/מטאל סימפוני נייטוויש מדבר על היחסים בין רב-המג רייסטלין לבין שולייתו דלאמר האפל. להקת בליינד גארדיאן הוציאה את הסינגל "The Soulforged" מתוך אלבומם "A Night at the Opera", שמביא את סיפורו של רייסטלין.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספר: רומח הדרקון
אוסף של ערכים בנושא הזמינים להורדה כקובץ אחד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Dragonlance Campaign Setting, באתר Wizards.com