סטרטודוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןסטרטודוס
תקופה
קרטיקון עליון-אאוקן 86.3–48.6 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: מקריני סנפיר
מחלקה: מקריני סנפיר
סדרה: Alepisauriformes
סוג: סטרטודוס
מינים
  • Stratodus apicalis
  • Stratodus indamanensis
שם מדעי
Stratodus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סטרטודוס (שם מדעי: Stratodus) הוא סוג נכחד של דג גרם מהסדרה דגי-לטאים, אשר התקיים במימי הקרטיקון העליון עד לסוף האאוקן לפני 86.3 עד 48.6 מיליון שנה מזמננו, כאשר הוא שרד את הכחדת הקרטיקון[1]. דג זה היה הגדול שביותר בסדרתו והגיע לאורך מוערך של 5 מטרים בקירוב.

המאובנים של דג זה התגלו ברחבי העולם בקנזס (על גדת המיזורי), אלבמה, מרוקו, ישראל, ירדן, ניז'ר, דקוטה הדרומית ומאלי, מה שמראה על תפוצה נרחבת לאורך האוקיינוס האטלנטי ואולי גם בקרבת היבשה.

הוא תואר ב-1872 בידי החוקר אדוארד דרינקר קופ. בסוג זוהו 2 מינים: Stratodus apicalis ו-Stratodus indamanensis, כשבעבר נכלל מין נוסף - Stratodus oxypogon, הכלול כיום במין S. apicalis.

דג זה היה גדול בהרבה מרוב קרובי משפחתו הקיימים והגיע לאורך של מטר במין S. apicalis, כאשר המין Stratodus indamanensis הגיע לאורך של 5 מטרים והיה גדול דגי-הלטאים. במראהו דמה מעט לחדקן אך היה בעל מבנה גוף זרים שהותאם לתאוצה בעקבות טרף. הלסתות דמו למקור כשל דגי מקור, אך קצרות בהרבה והכילו שיניים בבסיסם. הגוף היה מכוסה בקשקשים ובלוחיות גרמיות כשל חדקנים והזדקר סנפיר גב גבוה. עם זאת רוב הגוף דמה יותר לזה של צלופח גדול מאשר למפרשן[2].

שיניו של דג זה הגיעו לאורך 7 מ"מ והיו גדולות, חרוטיות ומשוננות ופונות אחורה. אלו שימשו לתפיסה ואחיזה בטרף כמו דגים או רכיכות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סטרטודוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Michaut, Marc (2012). "Stratodontidae, Maastrichtien du Niger, partie 1". HAL Open Science. Archived from the original on 27 May 2022.
  2. ^ Harrell, Lynn (2008). "A Nearly Complete Specimen of Stratodus apicalis (Teleostei: Dercetidae) from the Upper Niobrara Formation of South Dakota, USA". SVP Abstracts – via Researchgate.