סיום עילם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סיום עילם (או בשמו הנוסף: תוצאת יעד סופית) היא דרך לקביעת המנצח במשחקי ספורט, שנוסתה לראשונה במשחק הכדורסל.

בניגוד לחוקת הכדורסל המסורתית, שבה תוצאת המשחק נקבעת אחרי 4 רבעים שווים באורכם, ב״סיום עילם״ החוק שונה מעט, כך שהקבוצות משחקות 3 רבעים שווים באורכם, ובסוף הרבע השלישי נקבעת ״תוצאת יעד״. הרבע הרביעי משוחק ללא הגבלת זמן, עד להגעת הקבוצה הראשונה לתוצאת היעד, והיא המנצחת במשחק כולו. תוצאת היעד מוגדרת כ״מרחק מהנקודות של הקבוצה המובילה״. לדוגמה - נניח שבטורניר מסוים מרחק היעד מוגדר כ ״9״. אזי, במשחק שמשוחק בטורניר, אם בסוף הרבע השלישי התוצאה היא 88:83, אז תוצאת היעד נקבעת ״97״ (88+9), ולכן הקבוצה הראשונה שתגיע ל-97, תנצח.

״שיטת עילם״ הוצעה לראשונה על ידי פרופסור ניק עילם, פרופסור לספורט מאוניברסיטת בול. עילם סיפר כי חש מתוסכל מהמצב הנוכחי בכדורסל. בשיטה הנפוצה, כאשר קבוצה מובילה בפער גדול, נאבד העניין במשחק והצופים רק מחכים שהזמן יעבור עד הסיום, ומצד שני, כאשר הפער קטן לטובת קבוצה מסוימת, הקבוצה היריבה מנסה לעשות עבירות כל הזמן כדי לעצור את שעון המשחק. מצב זה יוצר משחק סטטי ולא נעים לצפייה. שיטת עילם פותרת את 2 הבעיות, מכיוון ששעון המשחק מכובה ברבע האחרון.

שימוש בשיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השימוש הרשמי הראשון בשיטה, החל בשנת 2017 בטורניר כדורסל שנתי שנקרא The Basketball Tournament. בתחילה הוא שימש רק בחלק מהמשחקים, והחל מ-2018 ועד היום, החוק הוחל על כלל המשחקים בטורניר (כאשר ״מרחק היעד״ משתנה במהלך השנים). לתודעה פרץ החוק בשנת 2020,כאשר ליגת ה-NBA החלה להשתמש בו במשחק ה-Allstar השנתי. ״מרחק היעד״ הראשון שנקבע הוא ״24״, לזכרו של קובי בראיינט (שמספר גופייתו היה 24) שנהרג חודש לפני בהתרסקות מסוק. השינוי התקבל בעין יפה בעיני האוהדים, ולכן הוחלט להמשיך איתו באופן קבוע במשחקי האולסטאר.

בעקבות ההצלחה במשחקי האולסטאר, החליטו ליגות נוספות כגון ליגת העל הקנדית בכדורסל, וה G League (ליגת הפיתוח של ה-NBA) לאמץ את השינוי גם כן. כאמור, השיטה משמשת בעיקר בכדורסל, אך בשנת 2023, החליטו מארגני The Basketball Tournament הנזכר למעלה, לייסד טורניר כדורגל - The Soccer Tournament, שבו השתמשו גם כן ב״סיום עילם״.