ספונדילוליזיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ספונדילוליזיס
תחום אורתופדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
טיפול בקלופן עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
MeSH D013169
סיווגים
ICD-11 FA81 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ספונדילוליזיס (באנגלית: Spondylolysis) או תֶּמֶס הַחֻלְיוֹת[1], היא בעיית גב נפוצה המתבטאת בפגם בחוליות. החוליה בעמוד השדרה בנויה כטבעת ובספונדילוליזיס קיים פגם בהמשכיות של הטבעת בצד אחד, או בשני צדיה. ברוב גדול של המקרים מתרחשת הבעיה בחוליה המותנית L5, אך היא עלולה להתרחש גם בחוליות עליונות יותר. מהבעיה סובלים כ-3–6 אחוזים מכלל האוכלוסייה. בחלק גדול מהמקרים הבעיה אינה גורמת לתסמינים, וכאשר היא גורמת לתסמינים מדובר בדרך כלל בכאב גב שאינו מקרין לרגליים. יש ויכוח לגבי הגורם לספונדילוליזיס. ייתכן שמדובר בבעיה גנטית וייתכן שמדובר בסיבוך של שבר מאמץ בחוליה.

רבים מסובלים מהמחלה הם בני נוער אשר מתאמנים יתר על המידה בענפי ספורט כגון טניס, צלילה ואמנויות לחימה שונות. בנוסף, המחלה לא דווחה באנשים המרותקים לכיסא או למיטה, ולכן מעריכים שקיים קשר בין הפעלת עומס על החוליה להופעת הבעיה. עם זאת, יש גם קשר גנטי ברור למחלה, יש יותר סיכוי להופעה שלה כאשר יש נוכחות של המחלה בבן משפחה אחר.

למרות שרוב כאבי הגב במתבגרים נובעים מבעיות שאינן ניתנות לאבחון בכלי הרפואה המערבית (ולכן נקראים "כאב גב תחתון שאינו ספציפי"), ספונדילוליזיס היא הבעיה הנפוצה ביותר הניתנת לאבחון ברור. אבחנת הבעיה נעשית בעזרת צילום עמוד שדרה תחתון, שאינו מומלץ באופן גורף לכל מקרה של כאב גב אלא רק כאשר עולה חשד לבעיה בחוליות. במקרה חשוד מאוד לספונדילוליזיס, אם צילום עמוד השדרה תקין ניתן לבצע בדיקת CT או מיפוי עצמות שיותר סביר שיצליחו לאבחן את הבעיה. המיפוי יכול גם לעזור בקביעת גיל הבעיה (האם מדובר בבעיה חדשה או ישנה).

כאשר הפגם הוא בשני צידי החוליה, החוליה פחות יציבה ועלולה להחליק על החוליה שתחתיה כך שתיווצר "מדרגה" בעמוד השדרה עם התקדמות החלקת החוליה העליונה על החוליה התחתונה. מצב כזה נקרא ספונדילוליסטזיס, והוא הסיבוך השכיח ביותר של ספונדילוליזיס. בדרך כלל מדובר בהחלקה חלקית בלבד שאינה גורמת נזק. במקרים חמורים יותר עלול להגרם נזק לעצבים באזור.

הטיפול בבעיה כולל מנוחה מפעילות אינטנסיבית, ולעיתים התאמת מחוך כדי לאפשר לחוליה להתאחות או למנוע החלקה נוספת ויצירת ספונדילוליסטזיס. לעיתים נדירות מבוצע ניתוח כדי לטפל בבעיה. לא ידוע על טיפול תרופתי המשנה את מהלך המחלה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ספונדילוליזיס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא רפואה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.