ספנדאו בלט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ספנדאו בלט
מקום הקמה איזלינגטון עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19791990
20092019
זרם הרומנטית החדשה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה גל חדשסינת'-פופסופיסטי-פופבלו-אייד סול
חברת תקליטים קריסליס רקורדס, אפיק רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
www.spandauballet.com
פרופיל ב-IMDb
חברים
John Keeble
Tony Hadley
מרטין קמפ
גארי קמפ
Steve Norman עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ספנדאו בלטאנגלית: Spandau Ballet) הייתה להקת גל חדש בריטית שהוקמה בשנת 1979. היא הפכה לאחת הלהקות המצליחות ביותר בעידן הרומנטי החדש של הפופ הבריטי והייתה חלק מהפלישה הבריטית השנייה בשנות ה-80.

ההרכב המקורי של הלהקה כלל את הסולן טוני האדלי, גארי קמפ בגיטרה, סינתיסייזר וקולות רקע, אחיו מרטין קמפ בגיטרה בס, הסקסופוניסט סטיב נורמן והמתופף ג'ון קיבל. גארי קמפ היה גם כותב השירים של הלהקה. סינגל הבכורה שלהם "To Cut a Long Story Short" הגיע למקום החמישי בבריטניה ב-1980 והיה הראשון מבין עשרת הסינגלים המובילים בבריטניה. הלהקה הגיעה לשיא הפופולריות ב-1983 עם האלבום True, כשהשיר בעל אותו השם מתוך האלבום הגיע למקום הראשון בבריטניה ולטופ 5 בארצות הברית. בשנת 2011, הוא קיבל פרס BMI כאחד השירים המושמעים ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית עם ארבעה מיליון השמעות.[1] בשנת 1984 הם קיבלו את פרס המוזיקה הבריטית.

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה הוקמה בשנת 1976 ונקראה במקור "The Cut". המייסדים שלה היו גארי קמפ (גיטרה) וסטיב נורמן (גיטרה, סקסופון וכלי הקשה), חברים מבית הספר שלמדו בבית הספר של דיים אליס אוון באיסלינגטון. המניעים להקמת הלהקה היו תחומי עניין מוזיקליים והרצון להיות מוזיקאים. עד מהרה הצטרף אליהם תלמיד מאותו בית ספר, ג'ון קיבל, ושלושתם החלו לעשות חזרות באולם בית הספר. על גיטרת הבס ניגן מייקל אליסון. טוני הדלי, שהכיר את נורמן, הוזמן גם הוא ללהקה, בתור הסולן הראשי. כמה חודשים לאחר מכן, היו כמה שינויים בהרכב: ריצ'רד מילר הפך לנגן הבס; אחיו של גרי קמפ, מרטין, הצטרף גם הוא לקבוצה. בהמשך שונה שם הלהקה, בעקבות הצעת ידיד של חברי הלהקה, שראה בברלין גרפיטי ובו היה כתוב "Spandau Ballet" (בהתייחס לבלט ברובע שפנדאו של העיר).

לאחר זמן מה החלה הלהקה להופיע בלונדון, וזכתה להכרה רבה יותר מהציבור. הלהקה באותה תקופה ניגנה מוזיקה בסגנון הרולינג סטונס המוקדמים או הקינקס. לאחר שהמוזיקאים של ספנדאו בלט ביקרו במועדונים כמו Billy's ו-Blitz, שבהם קראפטוורק וטלקס נשמעו לעיתים קרובות, הם החלו לבצע יצירות משלהם באמצעות סינתיסייזרים.

לאחר מספר הצעות של נציגי חברת התקליטים, הלהקה בחרה ב-Chrysalis Records, איתה חתמו על חוזה. הסינגל הראשון היה "To Cut a Long Story Short", שיצא עשרה ימים לאחר שהלהקה הופיעה בציבור. הסינגל נכנס לטופ 5 בבריטניה באופן מיידי ב-1980. גם הסינגלים "The Freeze" ו-"Musclebound" הפכו ללהיטים.

ב-1985 הלהקה הופיעה במופע לייב אייד באצטדיון ומבלי.

הלהקה מכרה 25 מיליון אלבומים ויש לה 23 סינגלים ברחבי העולם. ללהקה היו שמונה אלבומים מובילים בבריטניה, כולל שלושה אלבומי אוסף הלהיטים הגדולים ואלבום של חומרים שהוקלטו מחדש. ההשפעות המוזיקליות שלהם נעו בין פאנק רוק ומוזיקת נשמה.

ב-1990 הלהקה התפרקה. ב-2005 התנהל משא ומתן בין חברי הלהקה על אפשרות של הקמה מחודש, אך האיחוד לא יצא לפועל.

הלהקה הוקמה מחדש ב-25 בספטמבר 2009 והוציאה את הסינגל הראשון שלה מזה 20 שנה, "Once More".

האלבום החדש של ספנדאו בלט כולל גם שירים חדשים וגם כמה להיטים קלאסיים מחודשים.

המופעים של איחוד הלהקה החלו בנובמבר 2009. ב-2019 הלהקה התפרקה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ספנדאו בלט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Spandau Ballet's True wins award". BBC News (באנגלית בריטית). נבדק ב-2019-03-26.