עגולסת סדום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןעגולסת סדום
מצב שימור
מצב שימור: בסכנת הכחדהנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: בסכנת הכחדה
סכנת הכחדה (EN)[3]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: מקריני סנפיר
מחלקה: מקריני סנפיר
סדרה: קרפיונאים
משפחה: קרפיוניים
סוג: עגולסת
מין: עגולסת סדום
שם מדעי
Garra ghorensis
‏Krupp, 1982
תחום תפוצה
Garra ghorensis distribution map
שמות נוספים

Garra sedomitica[1]
Garra tibanica ghorensis[2]

לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עֲגֻלֶּסֶת סְדוֹם (שם מדעי: Garra ghorensis) היא דג נחלים קטן ממשפחת הקרפיוניים, אשר מצוי בנחלים רדודים וצלולים בעלי זרימה מהירה ומצע אבני. עיקר תזונתה של העגולסת מבוסס על אצות. מין זה מופיע בספר האדום של החולייתנים[4] עקב הימצאותו בסכנת הכחדה.

מוצא המין[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת דרכה כמין הוגדרה עגולסת סדום כתת-מין של Garra tibanica, ובהמשך הוגדרה כמין בפני עצמו. הדעות לגבי מוצאו של המין חלוקות; יש הרואים בו מין ממוצא אפריקני, ואילו אחרים גורסים שמוצאו של מין זה באסיה[5].

תפוצה ומצב שימור[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחום תפוצת הדג בחלקו הדרומי של אגן ים המלח. המין היה אנדמי למספר קטן של מעיינות בנאות הכיכר, ונכחד כליל משטח מדינת ישראל. כיום קיימות שלוש אוכלוסיות נפרדות של מין זה בשטח ירדן, המתפרסות לאורך כ-20 קילומטרים בין נחל מוג'יב וואדי פיפה בשטח כולל של כ-40 קמ"ר.

הירידה באוכלוסיות המין נובעת ככל הנראה עקב מספר גורמים שהמרכזי שבהם הוא שינויים בתוואי הנחלים, שנגרמו כתוצאה מבניית סכרים לאגירת מים, וגרמו לשינוי מבניהם של בתי הגידול שבהם שכנה עגולסת סדום. גורם נוסף הוא הכנסת מיני דגים שאינם מקומיים, כמו גמבוזיה מצויה, לבתי גידולה של העגולסת, אשר פגעו במארג המזון שבבתי הגידול וביכולתה של העגולסת להתרבות. כמו כן, זיהום המים כתוצאה מחקלאות הוסיף גם הוא לירידה באוכלוסיית הדגים.

האזור שבו מצויה אחת מאוכלוסיות הדגים בירדן הוכרז כשמורת טבע, אולם אין ודאות אם הדבר יספק הגנה למין זה מפני הכחדה.

מורפולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה למיני עגולסת נוספים, גופה של עגולסת סדום מוארך, והיא נצמדת למצע אבני בקרקעיות נחלים בעזרת כרית דביקה בצדו הגחוני של ראשה.

מסביב לחוטמה מופיעות גבשושיות קרניות, אשר קיימות גם אצל פרטים צעירים. עגולסת סדום מתאפיינת בסנפירי חזה גדולים, שצורתם כמעט מעוינת כשהם מתוחים. הסנפירים שקופים, ורק סנפיר הזנב אפרפר. פס שחור אופקי מופיע לאורך בסיסו של סנפיר הגב. גחונה של העגולסת לבן-אפרפר, וגבה כהה יותר. הקשקשים אפורים-כהים בקצותיהם, ולכן ניתן להבחין בהם בקלות.

דו-צורתיות זוויגית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחודשי הקיץ משנים הדגים הזכרים את צבעיהם; גופם כתום-צהבהב, וגחונם בהיר יותר. סנפירי הזנב, השת, הגחון והחזה נצבעים בצבעי כתום עז בבסיסם, ובכתום בהיר יותר בקצותיהם. צבעו של סנפיר הגב נותר אפור. במבט צדי פיה של הנקבה מחודד, בעוד שפיו של הזכר מעוגל יותר. בנוסף בזכרים קיימת בליטה קטנה בגובה הנחיריים, והגבשושיות הקרניות גדולות ורבות יותר מאשר בנקבות. כמו כן סנפירי הגב והחזה בזכרים גדולים יותר[6].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Goren M. (1983). Freshwater Fishes of Israel: Biology and Taxonomy. Tel Aviv: Hakibutz Hameuchad Publishing House Ltd
  2. ^ Krupp, F. and W. Schneider, (1989) The fishes of the Jordan River drainage basin and Azraq Oasis. p. 347-416. In Fauna of Saudi Arabia. vol. 10
  3. ^ עגולסת סדום באתר הרשימה האדומה של IUCN
  4. ^ הספר האדום של החולייתנים בישראל, http://www.teva.org.il/_Uploads/dbsAttachedFiles/chulitanim.pdf
  5. ^ Gorshkova, G. et al. (2012), Karyotypes of Garra rufa and G. ghorensis (Pisces, Cyprinidae) inhabiting the inland water systems of the Jordan basin. Italian Journal of Zoology, 79(1): p.9-12.
  6. ^ Krupp, F. (1982) Garra tibanica ghorensis subsp.nov. (Pisces: Cyprinidae), an African element in the cyprinid fauna of the Levant. Hydrobiologia, Volume 88(3), p. 319-324