עולם קטן (עלון שבת)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמליל העלון

עולם קטן הוא עלון שבת במגזר הדתי לאומי. הוא החל לצאת כעלון בפסח 2004 והפך במהרה לעיתון אקטואלי שבועי הכולל טורי פרשנות, כתבות, ראיונות עם אישים דתיים ואחרים, לצד מאמרים תורניים. משרדי השבועון ממוקמים בירושלים, מו"ל העיתון הוא איתי גרנק.

תוכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו עלוני שבת אחרים עוסק העלון בנושאים תורניים כמו פרשת השבוע ועוסק גם בתחומים כמו פוליטיקה ובתחומים שנוגעים לעולמו של הנוער הדתי ומכאן שמו, "עולם קטן". שלא כעלונים אחרים, דפי העלון הם בפורמט גדול יותר מהמקובל.

בעלון, מלבד פינת פרשת השבוע (שכיום מורכבת משני חלקים), ישנן פינות בתחום עבודה עברית, ביקורת ספרות, סאטירה, דמוגרפיה ועוד, וזאת לצד נושאים אקטואליים. עמודו האחורי של העלון מוקדש לכתיבה של קוראים שנקרא "רשות הדיבור". על רקע סמל העלון מובאת תמונת כיפה הנבחרת מבין תצלומי כיפות ששולחים קוראי העלון.

בעלון מדור "שו"ת SMS", שבו תשובות של הרבנים שלמה אבינר ושמואל אליהו בתכתובת מסרונים. בעבר השתתף בשו"ת זה גם הרב אליקים לבנון וצוות חברים מקשיבים. בכל עלון מתפרסם סיפור קצר. בשנת 2008 קובצו סיפורים נבחרים לספר בשם "סיפור קטן"[1]. בהמשך ירדה תדירותו הופעתו של המדור. בעלון גם מדור סאטירי, "מראש הגבעה", כתבות תרבות וראיונות של מיטב הכתבים בציבור הדתי לאומי, טור אקטואלי מאת סיון רהב-מאיר, וכן מדורי ספרים, משפט, רוח ונפש, חסידות וטורי דעה.

יוזם העלון היה מאיר שוורץ, והוא הקימו עם שני שותפים - איתן אורבך (מנכ"ל העיתון) ונריה (נרי) לוי שהוא גרפיקאי העיתון. העיתון הופץ לראשונה בשביעי של פסח תשס"ה. העורך של 12 הגליונות הראשונים היה אלחנן ניר, והוא גם בחר לעלון את השם "עולם קטן". לאחריו החל יוסף רוסו לשמש כעורך, עד היום. מאמר המערכת של העיתון זוכה של שבוע לתהודה רבה וזוכה להרבה תגובות ושיתופים

החל מתחילת שנת תשע"ב יצא לאור בנוסף לעלון גם ירחון בתשלום הנשלח למנויים תחת השם "עולם קטן המגזין" אותו ערך בעבר חנן בן ארי. ביולי 2015 שינה הירחון את שמו ל "מקום בעולם".

העיתון הביא ראיונות בעילום שם של גברים בעלי נטיות הומוסקסואליות שסיפרו כיצד הצליחו להשתנות ולהקים משפחה[2], או כאלה שניסו ונכשלו[3]. בשנת 2020 פורסם ריאיון יציאה מהארון של המוזיקאי דניאל זמיר כביסקסואל[4].

בעלון מדור "מראש הגבעה" שבו נסקרת ההתיישבות ביו"ש, ובדגש על הנעשה בגבעות. בהתחלה כותב המדור היה אלישע ירד, לאחר שהתמנה ליועץ הפרלמנטרי של סון הר-מלך, החליפו אריאל דנינו. לאחר שנעצר מנהלית, חזר לכתוב אלישע ירד.

תפוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון לשנת 2020 העלון מופץ בכ-80,000 עותקים, למעט גליונות מיוחדים[5]. בסקר שנעשה בקרב תלמידי מכללת הרצוג בשנת 2011, קיבל העלון את המקום הראשון באחוזי החשיפה של כלל העיתונים הדתיים, עם כ-68 אחוזים[6].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סיפור קטן, אתר שורש
  2. ^ ארנון סגל, יצאת גבר, באתר עולם קטן
  3. ^ עמית, "לא מצליח" מתוך גיליון 153, מוצג באתר של עמית
  4. ^ יוסף רוסו ורועי אהרוני, דניאל בגוב האריות - עולם קטן, באתר www.olam-katan.co.il
    יוסף רוסו, באתר www.facebook.com - רשומת פייסבוק שכתב עורך העלון להסברת גישתו לנושא
  5. ^ מתוך האתר למפרסמים בציבור הדתי לאומי
  6. ^ יצחק טסלר, סקר חושף את צריכת התקשורת בקרב דתיים, באתר nrg‏, 3 בינואר 2011