עזרה:טיפול מהיר בהשחתות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סקריפט
טיפול מהיר בהשחתות
Vandal Cleaner

דוגמה לשימוש בסיסי בכלי
תיאור כלי לטיפול מהיר בטרולים ובהשחתות
נכתב על ידי Guycn2
מצב יציב
תאריך הפצה 20 ביוני 2018 (לפני 5 שנים)
עיצובים נתמכים וקטור (2022), וקטור ישן (2010), מינרווה נויה, מונובוק, מחוץ לזמן
קוד מקור

"טיפול מהיר בהשחתות" (Vandal Cleaner) הוא סקריפט שמקל על הטיפול בטרולים ובמשחיתים.

הכלי מאפשר בלחיצת כפתור אחת לחסום את המשחית, לשחזר את כל עריכותיו, למחוק את כל הדפים שיצר ולהסתיר את כל עריכותיו.

מפעילי מערכת יכולים לבצע באמצעות הכלי את כל הפעולות הנ"ל (חסימה, שחזור, מחיקה והסתרה), ואילו מנטרים שאינם מפעילי מערכת מורשים לבצע את פעולת השחזור בלבד.

בוויקיפדיה העברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדי להשתמש בסקריפט זה בוויקיפדיה העברית, הוסיפו את השורה הבאה לדף ה־JS המקומי שלכם:

importUserScript( 107 );

באתרי ויקי אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדי להשתמש בסקריפט זה באופן גלובלי (כלומר בכל אתרי הוויקי של קרן ויקימדיה), הוסיפו את השורה הבאה לדף ה־JS הגלובלי שלכם:

mw.loader.load( 'https://he.wikipedia.org/w/index.php?title=מדיה_ויקי:סקריפטים/107.js&action=raw&ctype=text/javascript' );

התאמה לשפות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקריפט זה ניתן לשימוש בכל המיזמים המבוססים על תוכנת מדיה־ויקי, ללא קשר לשפת הממשק של האתר. כברירת מחדל נעשה שימוש בטקסט באנגלית, וכעת הסקריפט זמין גם בעברית. לכן, אם שפת הממשק באתר הוויקי שלכם איננה אנגלית או עברית, הסקריפט עדיין יפעל אך הטקסט יוצג באנגלית.

ניתן להתאים את הסקריפט לשפה שלכם בקלות. כל שיש לעשות הוא לתרגם את הודעות המערכת המתאימות לשפתכם ולהוסיפן לדף מדיה ויקי:סקריפטים/107.js/config.js.

עיצובים וממשקים נתמכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסקריפט נתמך במלואו בכל העיצובים הזמינים כעת באתרי הוויקי של קרן ויקימדיה. עיצובים אלה כוללים את וקטור (2022), וקטור ישן (2010), מינרווה נויה, מונובוק ומחוץ לזמן.

כמו כן, הסקריפט נתמך במלואו גם בממשק למכשירים ניידים של האתר.

אופן השימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

פתיחת הממשק של הכלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לחצו על הכפתור "טיפול מהיר בהשחתות" כדי לפתוח את ממשק הכלי.
הגדירו את האופן שבו הכלי יפעל. תוכלו להזין תקציר עריכה ולהסביר מדוע אתם מנקים את עריכותיו של המשתמש.

ראשית, יש לגשת לדף ה"תרומות" של המשתמש (או של כתובת ה־IP) שברצונכם לנקות את השחתותיו.

אם הסקריפט הותקן כראוי, יופיע כפתור אדום עם הכיתוב "טיפול מהיר בהשחתות" בראש דף ה"תרומות" של המשחית.[א]

לחיצה על הכפתור תפתח תיבת דו־שיח שבה תתבקשו לבחור תחילה את האופן שבו הכלי יפעל.

תקציר עריכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשדה "תקציר עריכה" ניתן להזין תקציר עריכה שיירשם בדפי הגרסאות הקודמות וביומנים לצד כל הפעולות שייעשו עם הכלי.

השדה הוא אופציונלי: אם תשאירו אותו ריק, כל השחזורים שייעשו באמצעות הכלי ישתמשו בתקציר ברירת המחדל של המערכת, בעוד שיתר הפעולות (חסימה, מחיקה והסתרה) יירשמו ביומנים ללא תקציר כלל.

אם תסמנו את האפשרות "שימוש בתקציר הזה כברירת מחדל", תקציר העריכה שהזנתם יישמר ויוכנס להבא באופן אוטומטי (עדיין תוכלו לשנות אותו בכל הפעלה של הכלי).

אפשרויות מתקדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לחצו על "אפשרויות מתקדמות" כדי להציג הגדרות נוספות. לרוב אין צורך לשנותן בשימוש בסיסי.

מתחת לתיבת תקציר העריכה יש כפתור להצגת אפשרויות מתקדמות. לרוב אין צורך לשנות את ההגדרות המתקדמות בשימוש בסיסי, אך יש מקרים שבהם זה מועיל. האפשרויות המתקדמות הן:

מספר הימים לחיפוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכלי יאחזר עריכות של המשחית שנעשו במספר הימים האחרונים המוגדר.

לדוגמה, אם מוגדר 10, רק עריכות שנעשו על ידי המשחית בעשרת הימים האחרונים יושפעו, והכלי יתעלם מעריכות ישנות יותר. הערך צריך להיות מספר שלם בין 1 (יום אחד) ל־60 (כחודשיים).

אפשרות זו שימושית בעיקר כשמדובר במשחית או בטרול הפועל באופן אנונימי ומזוהה באמצעות כתובת ה־IP שלו. במקרים מסוימים נעשו מכתובת ה־IP גם עריכות מועילות על ידי אנשים אחרים לפני שהמשחית החל לערוך ממנה, ולכן יש צורך לנקות אך ורק פעולות שנעשו מהכתובת החל מהיום שבו המשחית ערך ממנה לראשונה.

אם תסמנו את האפשרות "שימוש במספר הימים הזה כברירת מחדל", מספר הימים שהזנתם יישמר ויוכנס להבא באופן אוטומטי (עדיין תוכלו לשנות אותו בכל הפעלה של הכלי).

מספר הפעולות המרבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המספר המרבי של השחזורים, של מחיקות הדפים ושל מחיקות הגרסאות שיבוצעו.

המגבלה היא פרטנית לכל סוג של פעולה. לדוגמה, אם מוגדר 50, הכלי יבצע עד 50 שחזורים, עד 50 מחיקות של דפים ועד 50 מחיקות של גרסאות בהפעלה אחת. הערך צריך להיות מספר שלם בין 1 ל־300.

אפשרות זו שימושית בעיקר בשני סוגים של מקרים:

  • המקרה הראשון הוא מצב שבו אינכם בטוחים שכל הפעולות שהמשתמש ביצע מזיקות, וברצונכם לנקות רק כמות מסוימת מהן. לדוגמה, אם 20 העריכות האחרונות של המשתמש הן הצפה מזיקה של קישורים חיצוניים, ניתן לבחור לשחזר רק את 20 העריכות האחרונות ולהתעלם מעריכות קודמות יותר, שבחלקן עשויות להיות מועילות ודורשות בדיקה ידנית.
  • המקרה השני הוא מעין מצב הפוך למקרה הראשון: מדובר על מצב שבו משחית ביצע כמות גדולה מאוד של השחתות (בסדר גודל של מאות), וברצונכם לנקות באופן סיטוני את כולן. במקרה כזה ניתן לבחור מספר פעולות גדול ככל האפשר. שימו לב שלא ניתן להזין מספר גדול מ־300: אם המשחית ביצע יותר מ־300 עריכות, יהיה צורך להפעיל את הכלי פעם נוספת לאחר הסיום כדי להשלים את הניקיון.

אם תסמנו את האפשרות "שימוש במספר הפעולות המרבי הזה כברירת מחדל", מספר הפעולות שהזנתם יישמר ויוכנס להבא באופן אוטומטי (עדיין תוכלו לשנות אותו בכל הפעלה של הכלי).

בחירת הפעולות שיבוצעו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחרו את הפעולות שברצונכם לבצע ולחצו על "הפעלת הכלי".

לאחר שבחרתם את האפשרויות הראשוניות, לחצו על הכפתור "המשך" (בצד שמאל למעלה). יוצג מסך שבו תוכלו לוודא שהכלי יפעל עם ההגדרות הנכונות ולבחור אילו פעולות לבצע באמצעותו.

בראש המסך תוצג סקירה של ההגדרות שהכלי יפעל עימן, כפי שנקבעו במסך הקודם. בין היתר, תוכלו לראות מהו התאריך המוקדם ביותר של העריכות שיושפעו על ידי הפעלת הכלי (בהתאם למספר הימים שהוגדר במסך הקודם) ותופיע תצוגה מקדימה של תקציר העריכה. ודאו שההגדרות הללו נכונות, ואם לא – לחצו על כפתור החזרה (בצד ימין למעלה) כדי לחזור למסך הקודם ולשנות אותן.

במורד המסך בחרו את הפעולות שברצונכם לבצע עם הכלי. הפעולות האפשריות הן:

שחזור כל העריכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמנו אפשרות זו כדי לבצע שחזור מהיר של כל העריכות שנעשו על ידי המשחית.

מספר השחזורים שיבוצעו מוצג בתיאור השדה. לא יתבצע שחזור בדפים שנערכו על ידי מישהו אחר לאחר שהמשחית ערך אותם, או בדפים שבהם המשחית הוא העורך היחיד (דפים כאלה לרוב יש למחוק, ראו את האפשרות "מחיקת כל הדפים" להלן).

אפשרות השחזור זמינה למנטרים ולמפעילי מערכת.

מחיקת כל הדפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמנו אפשרות זו כדי למחוק את כל הדפים שנוצרו על ידי המשחית (בין אם נערכו בהמשך גם על ידי אנשים אחרים או לא).

מספר הדפים שיימחקו מוצג בתיאור השדה.

אפשרות המחיקה זמינה למפעילי מערכת בלבד.

חסימת משתמש זה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמנו אפשרות זו כדי לבצע חסימה הרמטית של המשחית. בנוסף לחסימה של עריכת דפים, תיחסם בפני המשחית גם האפשרות ליצור חשבונות חדשים ולשלוח דוא"ל למשתמשים. אם המשחית הוא משתמש רשום, תיחסם בפניו גם האפשרות לערוך את דף השיחה האישי שלו. אם המשחית הוא אנונימי (כתובת IP), ייחסמו אוטומטית על ידי המערכת גם משתמשים רשומים שינסו לערוך ממנה במהלך החסימה.

אם סימנתם את אפשרות החסימה, תוכלו לבחור את משך החסימה הרצוי. ברירת המחדל עבור משתמשים אנונימיים היא חסימה ליממה אחת, ועבור משתמשים רשומים ברירת המחדל היא חסימה לצמיתות (זמן בלתי מוגבל). יש ללחוץ על הכפתור "שינוי" כדי לשנות את משך החסימה המוגדר כברירת מחדל.

אפשרות החסימה זמינה למפעילי מערכת בלבד.

הסתרת כל העריכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמנו אפשרות זו כדי להסתיר מעיני הציבור את כל העריכות שנעשו על ידי המשחית.

מספר העריכות שיוסתרו מוצג בתיאור השדה.

יש להשתמש באפשרות זו במשורה, ובהתאם למדיניות: גם כשמדובר בטרולים ובמשחיתים מובהקים, אין צורך בהסתרה סיטונית של כל עריכותיהם מדפי ההיסטוריה כשלא מדובר בהטרדות, השמצות, נאצות, הפרת זכויות יוצרים, או תוכן אחר שמצדיק הסתרה על פי המדיניות.

אם סימנתם את אפשרות ההסתרה, תוכלו לבחור האם להסתיר רק את תוכני העריכות של המשחית, רק את תקצירי העריכות שכתב, או גם וגם.

אפשרות ההסתרה זמינה למפעילי מערכת בלבד.

הפעלת הכלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכלו לראות את התקדמות הניקיון בזמן שהפעולות מתבצעות.
תוצג הודעה כשהניקיון יסתיים. לחצו על הקישור המודגש כדי לראות את כל הפעולות האחרונות שעשיתם עם הכלי הזה.

לאחר שבחרתם את הפעולות שברצונכם לבצע, לחצו על הכפתור "הפעלת הכלי" (בצד שמאל למעלה).

יופיע מסך עם פירוט הפעולות שמתבצעות, ובראשו סרגל (אנ') המציג את כמות הפעולות שהסתיימו ואת כמות הפעולות שנותרו עד לסיום הריצה של הכלי.

אם פעולה מסוימת נכשלה מסיבה כזו או אחרת, תוצג הודעה על כך. פרטים נוספים אודות השגיאה יופיעו בחלונית המסוף (console) של הדפדפן (אנ'). ברוב הדפדפנים ניתן לפתוח את חלונית המסוף באמצעות הקשה על F12 במקלדת ובחירה בלשונית "console" (עשויה להופיע כ"מסוף").

כדי לעצור את פעולת הכלי, ניתן ללחוץ בכל עת על כפתור ה"עצירה" (בצד ימין למעלה), אך שימו לב שהעצירה לא תבטל אוטומטית פעולות שכבר נעשו, ולכן תצטרכו לבטלן ידנית לפי הצורך.

כשהכלי יסיים לבצע את כל הפעולות, תוצג בפניכם הודעה על כך. מומלץ לעבור על הפעולות שבוצעו ולוודא שהן נעשו במכוון ובאופן תקין. כל הפעולות שנעשות עם הכלי מסומנות בתגית "טיפול מהיר בהשחתות", כך שקל לאתר אותן.[ב] תוכלו ללחוץ על הקישור המודגש בהודעת הסיום כדי לצפות ברשימה כרונולוגית של הפעולות שעשיתם עם הכלי.

  1. ^ הכפתור יופיע בדפי "תרומות" של משתמשים אנונימיים וכן משתמשים רשומים שאינם בדוקי עריכות אוטומטית. מכיוון שכלי זה נועד לטיפול בטרולים ובמשחיתים מובהקים בלבד, לא ניתן להפעיל אותו כדי לנקות פעולות של עורך המוגדר כ"בדוק עריכות אוטומטית". במקרים חריגים בהם הדבר מתבקש, מפעיל מערכת יכול להסיר תחילה את ההרשאה "בדוק עריכות אוטומטית" מחשבונו של העורך הרצוי, ורק לאחר מכן ניתן יהיה לנקות את פעולותיו באמצעות הכלי הזה.
  2. ^ על מנת שהפעולות תתויגנה באתר הוויקי שלכם, יש להוסיף תגית חדשה בשם VandalCleaner בדף מיוחד:תגיות, וליצור את הדף מדיה ויקי:Tag-VandalCleaner.