פורטל:הארי פוטר/ספרים/הארי פוטר והאסיר מאזקבאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הארי פוטר והאסיר מאזקבאן (אנגלית: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban) הוא הספר השלישי בסדרה. עלילת הספר מתחילה עם פרסום דבר בריחתו של האסיר המסוכן סיריוס בלק, מי שנחשב ליד ימינו של הקוסם הרשע לורד וולדמורט. בהמשך מתמודד הארי עם פחדיו העמוקים ביותר, לאחר שהוא חווה את השפעתם הרעה של הסוהרסנים - שדים מוצצי רגשות ונשמות שמחפשים אחר סיריוס בלק. הארי לומד על כך שבלק בגד בהוריו והוביל להירצחם, ומנקודה זו פועל על מנת לחסל. לקראת סוף הספר מתעמת הארי פנים אל פנים עם סיריוס בלק, ובעזרת רמוס לופין (אחד ממורי בית הספר) חושף את הבוגד האמיתי בהוריו. בספר זה מגיע הארי לשיא הצטיינותו במשחק הקוסמים קווידיץ', ומוביל את קבוצתו לזכייה בגביע בית הספר.

הספר יצא לאור ב-8 ביולי 1999 וזכה במספר פרסים, בהם פרס לוקוס מטעם כתב העת "לוקוס" ואיגוד סופרי האימה, והיה מועמד למספר פרסים נוספים כגון פרס הוגו. ספר זה היה האחרון בסדרה שזכה בפרס נסטלה סמרטיז לספרי ילדים. העיבוד הקולנועי של הסרט יצא לאקרנים באותה שנה והמשיך את הצלחת הסרטים הקודמים בסדרה. ספר זה הוא היחיד בסדרה שבו הנבל הראשי, לורד וולדמורט, לא מופיע בצורה כזו או אחרת. משך זמן כתיבת הספר, שנה אחת, היה הקצר ביותר מבין שלושת הספרים הראשונים בסדרה - הספר הראשון נכתב במשך חמש שנים והספר השני נכתב במשך שנתיים.

הצלחתו של הספר הייתה רבה, וביומיים הראשונים שלאחר יציאתו לאור נמכרו כמעט 70,000 עותקים. מבחינה ביקורתית זכה הספר לתגובות מעורבות. בניו יורק טיימס נטען כי על אף שהספר אינו מחדש דבר מבחינת העלילה, הוא עושה זאת בצורה נאה. נטען אף כי שילוב הדמויות השונות לאורך רצף האירועים בוצע בצורה חכמה.