פורטל:היסטוריה/חדשות המחקר/ארכיון/14

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ממצאים רבים במתחם הקבורה של אמנחותפ השלישי[עריכת קוד מקור]

פסלי ממנון
פסלי ממנון

ארכאולוגים בראשות זאהי חוואס, ארכאולוג מצרי, אחד האגיפטולוגים המובילים בעולם. חשפו מחדש פסל ענק של אמנחותפ השלישי בקומפלקס הקבורה של המלך המצרי שהוא חלק ממקדש לוקסור. הפסל שבמקורו התנשא לגובה של 13 מטר נתגלה כשהוא שכוב ושבור ל 7 חלקים, ככל הנראה כתוצאה מרעידת אדמה שארעה בשנת 27. ראשו של הפסל טרם נמצא. החוקרים משערים כי פסל נוסף, שטרם נמצא, עמד בסמוך.

אמנחותפ השלישי פרעה מצרי מתקופת הממלכה החדשה המלך התשיעי של השושלת ה-18. היה בנו של תחותמס הרביעי. בתקופת מלכותו הגיעה האימפריה המצרית בתקופת הממלכה החדשה לשיא גדולתה ונחשבת לתקופת שגשוג. תקופת שלטונו מתוארכת לשנים 1417 – 1379 לפנה"ס (על פי הכרונולוגיה המצרית הגבוהה). בנו, אמנחותפ הרביעי שינה את שמו לאחנתון והוביל את מהפכת האתניזם, אמונה באל אחד האל אתון. אמנחותפ הרחיב מאד את הסחר הבינלאומי בתקופתו. בעקבות מלחמות הכיבוש והסחר, זרם שלל והון למצרים ובעיקר לבירתה תבאי. אמנחותפ בנה מבני פאר רבים, אסטלות, ארמונות ממערב לנילוס, מקדשים בכרנך ובלוקסור ממזרח לנהר. באזור הנקרופוליס של תבאי בנה שני פסלי ענק במצב ישיבה הקרויים "ענקי מֶ‏מנוֹ‏ן".

הפסל המדובר נחשף במהלך חפירות בשנות ה-70 של המאה ה-20 אך לאחר סיום מלאכת התיעוד כיסו המדענים את הפסל מחדש בחול. החשיפה כיום היא חלק ממצאים רבים שנחשפו במהלך השנים האחרונות במקדש הקבורה של אמנחותפ השלישי, ובהם שני פסלים נוספים של האל תות, עם ראש בבון, והאלה סחמט, שלה ראש אריה. הפסל של סחמט עשוי מגרניט שחור, גובהו 185 סנטימטר ורחובו 74 סנטימטר.