פורטל:היסטוריה/חדשות המחקר/ארכיון/29

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יום הולדתה ה 600 של ז'אן ד'ארק[עריכת קוד מקור]

פסלה המוזהב של ז'אן ד'ארק בפריס

ז'אן ד'ארק (6 בינואר 141230 במאי 1431), הידועה גם בכינויים הבתולה מאורליאן והעלמה מאורליאן, הייתה מצביאה צרפתייה אשר מילאה תפקיד מפתח בתהליך שחרור צרפת מהכיבוש האנגלי בזמן מלחמת מאה השנים במאה ה-15. כחלק ממילוי תפקידה זה היא לבשה שריון ובגדי גבר ופיקדה על כוחות בצבא מלך צרפת, אשר השתתפו באופן פעיל במלחמה נגד האנגלים. בין הישגיה הצבאיים היה שחרור אורליאן מהמצור האנגלי. היא נשבתה בקרב לשחרור העיר קומפיין ונשפטה בידי האינקוויזיציה בעוון כישוף, קשרים עם השטן ופשעים נוספים. היא נמצאה אשמה במשפט והועלתה על המוקד בעיר רואן. התנופה שנוצרה בעקבות ניצחונותיה סחפה את צרפת לניצחון במלחמה כולה. ז'אן ד'ארק נחשבת לגיבורה לאומית של צרפת ומיתוס מכונן בתרבות הצרפתית. כמו כן היא הוכרה כקדושה של הכנסייה הקתולית.

עתה, בהתקרב הבחירות למשיאות צרפת, מנוצל יום הולדתה ה 600 כחלק מהמאבק הפוליטי, השבוע ביקר ניקולא סרקוזי בכפר הולדתה, שם התקבל בידי תזמורת קטנה וקהל של כמה עשרות מבקרים להם אמר "ז'אן אינה שייכת לשום מפלגה, לשום פלג ולשום קבוצה" הוא התייחס ל"שורשיה הנוצריים" של צרפת והגדיר את ז'אן ד'ארק כסמל ל"אחדות" המדינה. סרקוזי, צפוי להתמודד לכהונה נוספת במארס ומעמיד לשם כך את ז'אן ד'ארק בחזית המערכה שלו עם מנת למשוך קולות ממפלגות ההימין הלאומיות, טקטיקה שנוסתה על ידו בהצלחה בבחירות של שנת 2007.

במקביל, מפלגת החזית הלאומית, בראשות מארין לה פן, הצפויה להתמודד גם היא בבחירות לנשיאות ערכה, מספר ימים לאחר מכן, עצרת תומכים מול פסלה של ז'אן ד'ארק בפריס, כך מותחת לה-פן קוים מקבילים בין הגיבורה האגדתית ל"מלחמה" של המפלגה הימנית קיצונית ב"פולשים" (המהגרים) בצרפת של ימינו.

אירועי יום הולדתה ה 600 של ז'אן ד'ארק ימשכו לאורך שנת 2012, ויכללו מצעדים, הרצאות, קונצרטים, תחרויות אמנותיות, מופעים אור קוליים ועלייה לרגל למקום הולדתה וקבורתה.

ז'אן ד'ארק על המוקד במרוץ לנשיאות צרפת, באתר הארץ, 9 בינואר 2012