פורם דה מונבריזון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
פורם דה מונבריזון
Fourme de Montbrison
מאכלים
סוג גבינה צרפתייה, גבינת חווה, גבינה כחולה, גבינה מחלב פרה, גבינה חלבית עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם מונבריסון עריכת הנתון בוויקינתונים
אזור מוצא לואר עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים חלב פרה עריכת הנתון בוויקינתונים
גבינות
ייצור כולל 733 טונה (נכון ל־2021) עריכת הנתון בוויקינתונים
תו תקן כינוי מקור מבוקר, כינוי מקור מוגן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פוּרם דה מונבריזוןצרפתיתFourme de Montbrison) היא גבינה מחלב פרה המיוצרת באזורי רון-אלפ ואוברן בדרום צרפת. שמה נובע מהעיירה מונטבריזון בנפת הלואר.

המילה פוּרְם-fourme נגזרת מהמילה הלטינית forma שמשמעותה "צורה", אותו שורש שממנו נגזרת המילה הצרפתית fromage (גבינה).[1]

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגבינה הזו מיוצרת בבלוקים גליליים גבוהים במשקל של בין 2-1.5 ק"ג כל אחד. הקוטר של הבלוקים הוא 13 ס"מ וגובהם 19 ס"מ, על אף שהגבינה נמכרת לרוב בחנויות בפרוסות גליליות קצרות בהרבה.

לפורם דה מונטבריזון קליפה חומה כתומה אופיינית[2] עם פטה (תוך הגבינה) בצבע שמנת, מנומרת בפסים עדינים של עובש כחול. הסמכת ה-Appellation d'Origine Contrôlée (כינוי מקור מבוקר) שלה הוענק בשנת 1972 על פי צו משותף עם גבינת פורם ד'אמבר, גבינה כחולה דומה גם היא מאותו אזור. ב-2002 קיבלו שתי הגבינות מעמד של AOC נפרד, מתוך הכרה בהבדלים בייצורן.[3]

עם ריח מעופש, הגבינה עדינה במיוחד לגבינה כחולה ובעלת טעם יבש.

ייצור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממליחים את הגבן (גבינה מוקרשת) ומכניסים אותו לתבניות. לפני הוצאת הגבינה מהתבנית מניחים את הגושים על מתלים עשויים מעץ אשוח. לאחר מכן הגבינה מסובבת ביד, בתשעים מעלות בכל פעם, במשך שתים עשרה שעות. הגבינה מוזרקת עם נבגי פניציליום רוקפורטי (penicillium roqueforti), ומאוחר יותר מוזרק גם אוויר לתוכה ליצירת כיסים בפאטה לעידוד התפתחות הנבגים.

הגבינה חייבת להיות מיושנת לפחות 28 ימים, אם כי לעתים קרובות יותר היא נשארת כ-8 שבועות. משתמשים בסביבות 25-20 ליטר חלב להכנת כל גוש גבינה. על פי תקנה, ניתן לייצר את הגבינה רק בכל אחת מ-33 הקומונות (יישובים) של מונט דו פורז (Monts du Forez) בנפות פוי-דה-דום ולואר.[4]

הגבינה המוגמרת היא לפחות 50% שומן (מהחומר היבש), ולמרות שרוב הייצרנים משתמשים בחלב מפוסטר, היצרנים הארטיזנלים (חקלאי חוות) שמספרם בגידול משתמשים בחלב לא מפוסטר. סך הייצור בשנת 2005 היה 495 טון.[5]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פורם דה מונבריזון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Masui, Kazuko; Tomoko Yamada (1996). French Cheeses. Dorling Kindersley. p. 134. ISBN 0-7513-0896-X.
  2. ^ Donnelly, C.; Kehler, M. (2016). The Oxford Companion to Cheese. Oxford Companions. Oxford University Press. p. 291. ISBN 978-0-19-933089-8. נבדק ב-2021-04-09.
  3. ^ "AOC". Fourme d'Ambert et de Montbrison. אורכב מ-המקור ב-2007-02-11. נבדק ב-2007-11-23.
  4. ^ "AOC Fourme de Montbrison". INAO. אורכב מ-המקור ב-2015-11-04. נבדק ב-2007-11-23.
  5. ^ "La Fourme de Montbrison". maison-du-lait.com. אורכב מ-המקור ב-2012-02-06. נבדק ב-2007-11-23.