פטר ארדש (אמרגן)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פטר ארדש
Erdős Péter
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 7 ביולי 1925
בודפשט, ממלכת הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 21 בפברואר 1990 (בגיל 64)
בודפשט, הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות פרקשרטי בבודפשט עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Éva Csepregi עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פטר ארדשהונגרית: Erdős Péter;‏ בודפשט, 7 ביולי 1925 – בודפשט, 21 בפברואר 1990) היה עורך דין, מנהל ואמרגן, של כל עולם מוזיקת הפופ ההונגרית בעידן יאנוש קאדאר. הוא כונה גם "קיסר הפופ".[1] (למעשה היה איש עסקים מנהל עניינים, שהכין וארגן בעיקר הופעות אמנים והרכבים והופעות פומביות).

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פטר ארדש נולד במשפחה יהודית כבנם של אימרה מיהאי ארדש, פקיד בנק, ושל אולגה גרינהוט.[2] הוריו התגרשו כשהיה בן שנתיים (1928), ולאחר מכן גידלה אותו אמו מהכנסתה הצנועה כתופרת. לאחר שסיים את לימודיו בתיכון, הוא עבד כחייט מ-1943. בשנת 1944 נלקח למחנות שירות העבודה בשל מוצאו היהודי (עבודות כפייה לגברים יהודים עבור הצבא ההונגרי). הוא הועסק בעבודות פרך בבניית מסילות ברזל בבור (מחנה ריכוז), שם גם פגש את המשורר מיקלוש רדנוטי שנספה לאחר מכן בשואה. מאוחר יותר הוא גורש לזקסנהאוזן ולאחר מכן לבוכנוולד עד שהאמריקאים שחררו את המחנה ב-1945, הוא שרד במשקל 39 קילו.

לאחר מלחמת העולם השנייה שהה שנה בסנטוריום בשווייץ, שם הכיר את הגולה הקומוניסטית ההונגרית. משנת 1949 ערך את כתב העת מדיאר נאפ (Magyar Nap) והיה גם מגיה לפרנסתו באתנאום הוצאה לאור. בשל כישרונו הרב הוא קיבל משרת הוראה באוניברסיטה לאמנויות התיאטרון והקולנוע, שם היו תלמידיו מיקלוש סינטאר ואירן פשוטה. הוא עבד גם כעיתונאי בעיתונים שונים. ארדש נעצר ב-1950, הואשם בריגול, ולאחר מכן בילה שלוש שנים בבידוד כאסיר במחנה קישטרצ'ה. הוא שוחרר ב-1953 (לאחר מות סטלין) ולאחר מכן הצטרף לאופוזיציה של המפלגה הקומוניסטית ההונגרית. שנה לאחר מכן הורחק מהרדיו ההונגרי, שם עבד כעובד חיצוני. בשנת 1954, השתתף כעד במשפט הטיהור והשיקום של יאנוש קאדאר. בפברואר 1956 נגזרו עליו בערכאה הראשונה שנה וחצי של מאסר באשמת הסתה נגד מתיאש ראקושי, אך בערעור ביצוע עונשו הושעה.

פעילותו ב-1956[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא הפך לעובד חיצוני בעיתון מדיאר נמזט ועבד גם ככתב רדיו. ארדש יזם את הדיון באמנות שימושית של חוג פטפי. ב-22 באוקטובר 1956 הוא נשא נאום באספה שאורגנה באוניברסיטת בודפשט לטכנולוגיה וכלכלה. הדיווח על אספת הסטודנטים שודרה ברדיו קושוט, באותו ערב.[3] למחרת פרץ המרד ההונגרי. לפי האוטוביוגרפיה שלו, פטר ארדש היה לצד המרד ב-1956. בימים שלאחר מכן עבד לצד נציג חשוב בפרלמנט. כתומך של יוסיפ ברוז טיטו ושל הניהול העצמי היוגוסלבי, הוא יכול היה להשתמש במכונית של השגריר היוגוסלבי.[4]

פעילותו אחרי 1956[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר ה-4 בנובמבר, הוא לקח את אשתו, בתו הקטנה ומשפחתו של חבר הפרלמנט לשגרירות יוגוסלביה. הוא וחבר הפרלמנט מצאו מקלט בדירה של הנספח הצבאי היוגוסלבי.[5] ארדש שהה שם עד ה-18 בנובמבר. ב-26 במרץ 1957 נכנע ויצא ממחבואו. הוא נידון לשנה ושישה חודשי מאסר על פי פסק דינו של בית המשפט העליון ההונגרי, שוחרר ב-19 באוגוסט 1958. בשנים 1958–1959 עמד בראש המחלקה לתיאטרון של משרד זכויות היוצרים, ובין 1960 לבין 1966 למד לימוד משפטים בערב בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת אטווש לוראנד.

משנת 1968, הוא היה יועץ משפטי וראש מחלקת העיתונות בהונגרוטון (חברת התקליטים הוותיקה ביותר בהונגריה), ושימש בתפקיד המנהל של משרד האמרגנות וניהול PRO כעובד חברת התקליטים. הוא היה המנהל הידוע ביותר של המוזיקה הקלה בהונגריה במטרה להפוך את הונגריה לקבוצת פופ ברמה עולמית. ב-1990 פורסמו זיכרונותיו תחת הכותרת "איך נוצר מנהל פופ".

חלק אינטגרלי ומשכנע מפעילותו היה יישום תכליתי של הנחיות מדיניות התרבות של עידן קאדאר בנוגע לתחום המוזיקה הפופולרית ההונגרית, שמשמעותה הייתה בעיקר צנזורה. החלטותיו בכיוון זה הושפעו בדרך כלל באופן בלתי נפרד מהקונפליקטים האישיים והמקצועיים שהתעוררו במהלך פעילותו; האחרונים בדרך כלל לא הוסתרו על ידי עצמו או המוזיקאים המעורבים. זה הפך את הקריירה של מוזיקאים רבים לקשים או בלתי אפשריים,

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אשתו הראשונה הייתה ארז'בט קבש והאחרונה (על כל פנים השלישית) שלו ד"ר אנה דובוש. בתו אגנש הנקיש (נולדה כאגנש ארדש) היא פסיכולוגית, חברת הפרלמנט האירופי מטעם מפלגת פידס.

ספרו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • איך נוצר מנהל פופ? יודית אצ'אי משוחחת עם פיטר ארדס ; ed. Dezső Kovács; Unió, Bp., 1990

הנצחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יוז'ף ג'אברונקה מגלם את מנהל הפופ לשעבר בסרט "המלך", סדרה בהשראת חייו של ג'ימי זמבו.

מאמרים קשורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פטר ארדש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "A gyűlölt popcézár igazi arca". 2008-01-18.
  2. ^ A szülők házassága Bp. IV. ker. 1923. nov. 18. (367/1923.)
  3. ^ Hogyan készül a popmenedzser. Erdős Péter interjú. UNIO Lap- és Könyvkiadó Kft. Budapest 1990.
  4. ^ Szinyei Tamás: Erdős Péter két élete. In: Magyar Narancs folyóirat 2001/51.
  5. ^ 1956 kézikönyve. Kronológia. 1956-os kiadó, Budapest