פנטרה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
פנטרה
Pantera
מקום הקמה ארלינגטון עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארלינגטון, טקסס, ארצות הברית
תקופת הפעילות

1981-2003

2022
סוגה גלאם מטאל, הבי מטאל (מוקדם)
גרוב מטאל, ת'ראש מטאל (מאוחר)
חברת תקליטים מטאל מג'יק
אטלנטיק
איסטווסט
pantera.com
פרופיל ב-IMDb
חברים
פיליפ אנסלמו
רקס בראון
חברים לשעבר
דיימבאג דארל
ויני פול
טרי גלייז
דוני הארט
טומי בראדפורד
מאט לאמור
ריק מיטיאסין
דייוויד פיקוק
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פנטרהאנגלית: Pantera) היא להקת הבי מטאל משפיעה שנוסדה ב-1981 בטקסס, ארצות הברית, והייתה לאחת מלהקות המטאל המצליחות ביותר בשנות התשעים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנטרה הוקמה על ידי האחים אבוט, דארל (גיטרה) וויני פול (תופים). בניגוד לדעה הרווחת, שמה של הלהקה אינו קשור כלל לחיה בעלת השם הדומה (פנתר), אלא לעיירה פנטגו, הנמצאת בסמוך לארלינגטון, טקסס. בשנה שלאחר הקמת הלהקה, הצטרף להרכב הבסיסט רקס בראון והגיטריסט טרנס לי עבר לעמדת הסולן לאחר שהסולן שקדם לו עזב את הלהקה. הלהקה ניגנה באותה עת מוזיקת גלאם וחבריה הופיעו על הבמה בתלבושות ותסרוקות אופייניות לסגנון.

במהלך שנות השמונים הוציא ההרכב ארבעה אלבומים: Metal Magic, Projects in the Jungle, I Am the Night ו-Power Metal. כל הארבעה יצאו בצורה עצמאית בחברת התקליטים הפרטית Metal Magic, בהפקת ג'רי אבוט, אביהם של "דיימבאג" וויני פול.

האלבום Power Metal, שיצא ב־1988 היה הראשון עם הסולן פיליפ "פיל" אנסלמו על המיקרופון. אנסלמו הגיע לאחר שורה של סולנים שמילאו את מקומו של טרנס לי שעזב בשנת 1986.

ביולי 1990 יצא לאוויר העולם Cowboys From Hell, האלבום ששינה לעד את הלהקה ונחשב עד היום לאחד מאלבומי המטאל המשפיעים אי פעם. באלבום התגלה פן חדש של פנטרה - לא עוד חבורת בחורים במכנס צמוד ושיער מנופח. הלהקה זנחה את הגלאם ועברה לנגן מוזיקה המזכירה מאוד ת'ראש מטאל אך עם אלמנטים מעט שונים בקצב ובמבנה השיר. כיום, סגנון זה ידוע בתור "גרוב מטאל".

ב-1992 יצא האלבום Vulgar Display Of Power אלבום הממשיך את והסגנון המצליח של הלהקה הגרוב מטאל הרועש, אבל גם משלב בלדות מטאל כגון Hollow ו-This Love. האלבום זכה להצלחה עצומה והכיל את הלהיט Walk שהפך לשיר המנוני בקרב קהל המטאליסטים.

למרות שהסולן פיליפ צרך הרואין, כבר ב-1994 הוציאה פנטרה את אלבומה הבא: Far Beyond Driven, אלבום פחות ת'ראשי שכלל פחות קטעי סולו של גיטרה חשמלית שהיו אופייניים לאלבומים הקודמים, אבל יש שיאמרו יותר כבד.

האלבום הבא, The Great Southern Trendkill, יצא ב-1996 ונפתח בצרחה של 10 שניות מגרונו של פיל, והאלבום כולו ממשיך באותו קו עצבני. ב-1997 יצא אלבום הופעה בשם Official Live: 101 Proof.

אלבומה האחרון של הלהקה הוא Reinventing The Steel. האלבום הזה פחות זועם מקודמו ונחשב על ידי מעריצים רבים לאלבום הגרוע ביותר של הלהקה (מלבד אלבומי הגלאם של שנות השמונים).

במהלך השנים התגלעו סכסוכים בין חברי הלהקה, בעיקר סביב שימושו של אנסלמו בהרואין. באותן שנים עבד אנסלמו על מספר פרויקטים צדדים מחוץ לפנטרה (כגון Superjoint Ritual).

לקראת תחילת העשור הבא (לאחר יציאת האלבום Reinventing the Steel בשנת 2000) החריפו הסכסוכים בין האחים אבוט לבין אנסלמו. בשנת 2003 יצאה לתקשורת הודעה על פרוק הלהקה.

ב-2022 הלהקה הודיעה על חזרתה וב-02.12.2022 הלהקה הופיעה במקסיקו אחרי שלא הופיעה כבר 19 שנה.

אחרי פנטרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האחים אבוט הקימו בשנת 2003 את להקת דאמאג'פלאן. במקביל להרכב החדש של פיליפ אנסלמו: Down, הוא המשיך להופיע ולהקליט עם Superjoint Ritual. רקס בראון בחר להצטרף להרכב של פיל - "Down".

בחודש דצמבר של שנת 2004, במהלך הופעה של להקת דמאג'פלאן במועדון וילה רוזה, נרצח גיטריסט הלהקה "דיימבאג" דריל מיריות של אחד הצופים שחדר אל המקום כשבאמתחתו רובה. הרוצח, יוצא צבא שעל פי חקירת המשטרה היה מעריץ נלהב של להקת פנטרה, ירה חמש יריות ב"דיימבאג", ויני אחיו נפגע גם הוא מהיריות אך נשאר בחיים. לאחר מכן הגיע למקום שוטר שירה למוות ברוצח. דארל אבוט נקבר בעיר הולדתו, ארלינגטון, טקסס בארון קבורה מעוטר בציורים של להקת קיס. לאנסלמו נאמר שהוא לא רצוי בהלוויה.

מספר שנים לאחר האירוע שזיעזע את עולם המטאל והמוזיקה בכלל, המשיך ויני את דרכו המוזיקלית והקים את להקת "Hellyeah" שהוקמה בין השנים 2006/07. הלהקה המשיכה את סגנון הטראש מטאל המזכיר את סגנונה של פנטרה ואף סאונד חדש יותר המזכיר את סגנון להקת הטראש "Machine Head".

בחודש יוני 2018 נפטר ויני פול ממחלת לב. הוא נקבר לצד אחיו בארלינגטון, טקסס על המצבה שלו נכתב ציטוט משיר של להקתו האחרונה "Hellyeah".

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי הופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1997 Official Live: 101 Proof

אוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • The Best of Pantera: Far Beyond the Great Southern Cowboys' Vulgar Hits!:2003

מארזי DVD[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • The Hot 'n Heavy Home Vid 1985
  • Cowboys from Hell - The Videos 1991
  • Vulgar Video 1993
  • X3: Watch it Go 1997
  • Pantera: 3 Vulgar Videos from Hell 1999

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פנטרה בוויקישיתוף