פפילומה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יבלות פפילומה על עור הפנים
יבלות פפילומה על כף הרגל

פפילומה היא סוג של גידול שפיר על גבי העור או הריריות. הגידולים באים לרוב לידי ביטוי כיבלת עור. הגורם העיקרי להן הוא נגיפים מסוג נגיף הפפילומה האנושי, אך קיימים גם גורמים אחרים ולעתים סיבת הופעת הגידול אינה ידועה. סרחי עור יכולים להיחשב לפפילומות (cutaneous papilloma). על אף שפפילומות הן גידולים שפירים ובדרך כלל התפתחותן מוגבלת, במקרים מסוימים הן יכולות להוות גורם סיכון להתפתחות סרטן.[1]

גידולי פפילומות יכולים להתפתח החל מגיל שנה. הם יכולים להופיע בעור אברי המין, בכפות הידיים והרגליים, או בחלקים אחרים של העור. גידולים יכולים להופיע גם בקנה הנשימה, ובמצבים קיצונים הפפילומה עלולה לגרום לצרידות קשה עד כדי כך שאינה מאפשרת דיבור. האבחנה נעשית על ידי לרינגוסקופ המאפשר התבוננות בבית הקול, ואישורה מושג באמצעות ביופסיה.

אצל ילדים הפפילומות יכולות להעשות גדולות עד כדי צורך בניתוח ליצירת פתח בקנה הנשימה כדי לאפשר נשימה. הטיפול בפפילומות כאלו מתמקד בניתוח או באידויים בלייזר. במקרים של פפילמה על גבי העור, ניתן לטפל בצריבה בעזרת משחות ונוזלים, עד לגירוי דלקת שמפעילה את מערכת החיסון לפעולה נגד הפפילומה. נגד פפילומה בעור או רירית הנרתיק, קיים חיסון.

השימוש במונח "פפילומה" מתייחס לעיתים קרובות לגידולים שנוצרים בעקבות חשיפה לנגיף הפפילומה האנושי, שלעיתים קרובות מועבר במין ומהווה אחד מן הגורמים להיווצרות הפפילומה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Ahmed O. Sabry and Bhupendra C. Patel, Papilloma, Stat Pearls, NIH National Library of Medicine, last updated August 14, 2023
ערך זה הוא קצרמר בנושא רפואה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.