פרבוריהאינה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפרבוריהאינה
תקופה
אוליגוקן 27–26 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: ספרסודונטה
משפחה: פרובוריהאיניים
סוג: פרבוריהאינה
מין: Paraborhyaena boliviana
שם מדעי
Paraborhyaena
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרבוריהאינה (שם מדעי: Paraborhyaena; מילולית: "קרוב לבוריהאינה") הוא סוג נכחד של יונק טורף גדול ממשפחת הפרובוריהאיניים הנכחדת, אשר היה אחד מגדולי הטורפים של אמריקה הדרומית. הסוג הוגדר בשנת 1983 ונכלל בו מין יחיד - Paraborhyaena boliviana. הממצאים התגלו בסאלה שבבוליביה, לצד מקבץ של מאובנים של יונקים פרהיסטוריים ששגשגו באוליגוקן.

הפרבוריהאינה היה טורף גדול דומה לפרובוריהאינה, והוא הגיע לגודל של דוב שחור אמריקאי באורך של מטר וחצי ומשקל של 100 עד 125 קילוגרם וייתכן שאף מעל 250 קילוגרם. הוא היה בעל גולגולת רחבה וחזקה באורך 40 סנטימטרים שהייתה בעלת חוטם קצר אך לסתות קשיחות עוצמתיות שבלטו מהם זוג ניבים בקדמת הלסת, שדמו לניבי התיילקוסמילוס אך היו פחות דמויי-חרב ובדומה לשיני השד הטסמני צמחו מהלסתות בקצב קבוע. הניבים יועדו לנשוך בעוצמה אדירה והטוחנות הרחבות והמעוגלות שבקצה הלסת הוסיפו לעוצמתה. ואולם מוחו היה קטן בהרבה ביחס לטורפים אחרים.

מבנה הטורף הגדול עשה אותו לטורף-על מאיים בשטחי חיותו והוא כנראה טרף יונקים בינוניים מסדרת הנוטונגולאטויים וטרף דומה. עם זאת הוא היה איטי יחסית והיה עליו להתקרב מאוד לטרף כדי להרוג אותו. אפשרות אחרת היא שהיה אוכל נבלות או שגנב טרף לאחרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פרבוריהאינה, באתר GBIF (באנגלית)