פרובקטרוזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפרובקטרוזאורוס
שלד של פרובקטרוזאורוס

איור של פרובקטרוזאורוס

תקופה
קרטיקון עליון 96–88 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרפודה
סוג: פרובקטרוזאורוס
שם מדעי
Probactrosaurus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרובקטרוזאורוס (שם מדעי: Probactrosaurus; משמעות השם: "לפני בקטרוזאורוס") הוא סוג של דינוזאור צמחוני מהקבוצה דמויי הדרוזאורים, הקרובה להדרוזאוריים בעלי "מקור הברווז". הוא התקיים במזרח אסיה של הקרטיקון העליון לפני 96 עד 88 מיליון שנה מזמננו.

הדינוזאור התגלה בידי משלחת סובייטית-סינית למדבר גובי שבמונגוליה סביב 1960 והוא תואר ב-1967 בידי החוקר הרוסי אנטולי קונסטאנטינוביץ' רוז'דסטוונסקי (Anatoly Konstantinovich Rozhdestvensky). הוא נתן לדינוזאור את שמו עקב הדמיון שלו להדרוזאור בקטרוזאורוס. הסוג כלל רק את המין Probactrosaurus gobiensis, שנקרא על שם הימצאו במדבר גובי. ממצא נוסף של גולגולת שהתגלה במונגוליה ונשלח למוסקבה ובהמשך לבייג'ינג נחשב למין נוסף בסוג אך ב-2002 החוקר דייוויד ב. נורמן ראה בו מין זהה למין המקורי.

הפרובקטרוזאורוס היה אורניתופוד אוכל צמחים באורך מוערך של 5.5 מטרים ומשקל של 1 טון. מבנה הלסתות שלו היה צר מעט ביחס להדרוזאורים האמיתיים, עם לסת תחתונה עמוסה בסוללת שיניים כמו אצל האיגואנודון. היו לו גפיים ארוכות ואגודל דוקרני קטן בבסיס הכפות ששימש להגנה. בעבר הוא השתייך למשפחת האיגואנודוניים אך כיום רואים בו אחד מאבות ההדרוזאורים האמיתיים, הקרוב לסוג אאולמביה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרובקטרוזאורוס בוויקישיתוף