פרופיל ביופיזיקלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אולטרה סאונד

פרופיל ביופיזיקליאנגלית: Biophysical Propile‏ ובראשי תיבות BPP) היא בדיקה לא פולשנית אשר מעריכה את מצבו של העובר ברחם ובפרט את הסיכון למוות תוך רחמי. אם במהלך הבדיקה קיים חשד כי העובר במצוקה כלשהי, ניתן להתערב במספר דרכים לפני שיחל תהליך אשר יוביל למות העובר.

בדיקת BPP מערבת מידע משני מקורות (אולטרה סאונד ומוניטור של העובר). בדיקה זו כוללת את הערכים הבאים:

  • בדיקת NST‏ (non stress test) של העובר (מוניטור עוברי) - מוניטור הבודק דופק עוברי, כאשר תוצאה נורמלית כוללת לפחות שתי אפיזודות של אקסלרציה (האצה) במוניטור שגובהן מעל 15 פעימות לדקה (מעל הדופק הבסיסי) ואורכן מעל 15 שניות, במשך בסה"כ 20 דקות.
  • בדיקת אולטרה סאונד להערכת כמות מי השפיר - לפחות כיס אחד המלא בנוזל מי שפיר שבו נמדדו מעל 2 ס"מ גובה של מי השפיר.
  • הערכת מספר נשימות העובר - אפיזודה אחת לפחות של תנועות נשימה האורכת לפחות 20 שניות, במשך 30 דקות.
  • הערכת תנועות עובריות - לפחות שלוש תנועות איברי העובר לרבות הנעת גפיים במשך 30 דקות.
  • טונוס - אפיזודה אחת או יותר של מתיחת השרירים (אקסטנציה וחזרה לפלקציה) של הגפיים (פתיחה וסגירה של היד נחשבות כטונוס נורמלי).

לכל פרמטר ניתנות 2 נקודות במידה וקיימים תנאים מסוימים, כאשר הציון המקסימלי הוא 10.

נמצא כי בדיקת BPP יעילה יחסית בהערכת מצבו הכללי של העובר, וכי קיימת קורלציה גבוהה בין BPP נמוך לבין עובר שנמצא במצב של חמצת מטבולית (כפי שהתגלה בדיקור חבל הטבור ומדידת ה-PH).

בדיקת NST (מוניטור עוברי)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדיקת NST‏ (מוניטור עוברי) היא בדיקה לא פולשנית אשר נועדה להעריך את מצבו הכללי של העובר. תצפיות על עוברים הראו שעוברים תקינים בעלי מערכת עצבים אטונומית תקינה, יראו אפיזודות קצרות של האצה בקצב הלב העוברי (fetal heart rate accelerations). האצות מתרחשות כמעט תמיד כאשר העובר זז ברחם. גם במצבים בהם קיים לחץ חלקי על וריד חבל הטבור קיימות האצות בדופק העוברי, שמטרתן לשמר את תפוקת הלב כתגובה לירידה הזמנית באספקת הדם מחבל הטבור. האצה מוגדרת כעליה בדופק העוברי מעל הדופק הבסיסי (הבזאלי) של 15 bmp והנמשכת לפחות מעל 15 שניות.

NST יכולה להיות מוגדרת כרקאטיבית או לא ראקטיבית. בדיקה ראקטיבית מוגדרת כבדיקה הכוללת לפחות שתי האצות כהגדרתן לעיל, במשך 20 דקות. לעיתים יש צורך בהערכה בת 40 דקות כתלות במחזור השינה העוברי (כלומר, ייתכן כי העובר ישן במהלך הבדיקה ועל כן יש צורך להאריכה ב-20 דקות). בדיקת NST תחשב לא ראקטיבית, במידה ולא נעשו מספיק האצות במשך 40 דקות.

בבדיקת NST ייתכנו גם דה-אקסלרציות, בלפחות 50% מן המקרים. במידה והן לא רפטטיביות ואורכות פחות מ-30 שניות, אין צורך בהתערבות מיילדותית. אולם, חזרות של דה-אקסלרציות או כאלו הנמשכות מעל 60 שניות מקושרות לעליה בסיכון למות העובר.

הערכת מי השפיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערכת כמות מי השפיר נעשית על ידי בדיקת נפח מי השפיר (Amniotic fluid Index ‏ - AFI‏). AFI נורמלי מוגדר כמדידה של כיס מי שפיר אחד לפחות, בו כמות המים הוורטיקלית היא 2 ס"מ. מיעוט מי שפיר, לדוגמה, מוגדר כמצב בו מדידת הכיס הגדול ביותר של מי השפיר תניב תוצאה הנמוכה מ-2 ס"מ, וב-AFI כולל של מתחת ל-5 ס"מ, בעוד שריבוי מי שפיר מוגדר כ- AFI הגדול מ-24-25 ס"מ. מדידת AFI מתבצעת באמצעות אולטראסאונד וחלוקת הבטן לרבעים דמיוניים, כשבכל רביע מחושבת כמות מי השפיר בכיס של אותו הרביע, ונעשית סכימה של התוצאות בכל הכיסים.

מיעוט או ריבוי מי שפיר עלולים להצביע על מחלות שונות, ומכאן חשיבות הבדיקה והכללתה בבדיקת ה- BPP.

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.