פרנץ קליין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרנץ קליין
Franz Kline
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 23 במאי 1910
וילקס-בארה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 13 במאי 1962 (בגיל 51)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
תחום יצירה אמנות מופשטת עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות אקספרסיוניזם מופשט, ציור פעולה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פרנץ קליין, "ציור מספר 2", 1954, המוזיאון לאמנות מודרנית
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.

פרנץ קלייןאנגלית: Franz Kline;‏ 23 במאי 191013 במאי 1962) היה צייר אמריקאי. הוא מזוהה עם תנועת האקספרסיוניזם המופשט של שנות הארבעים והחמישים. קליין היה חלק מאסכולת ניו יורק, יחד עם ציירי פעולה אחרים כמו ג'קסון פולוק, וילם דה קונינג, רוברט מאת'רוול, ג'ון פרן ולי קרסנר, כמו גם משוררים, רקדנים ומוזיקאים מקומיים.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלין נולד בוילקס-בארה, קהילה קטנה לכריית פחם במזרח פנסילבניה. כשהיה בן שבע, אביו של קליין התאבד. בתקופת נעוריו עבר ללהייטון, פנסילבניה וסיים את לימודיו בבית הספר התיכון להייטון.[1] מאוחר יותר התחתנה אמו ושלחה אותו למכללת ג'ירארד, אקדמיה בפילדלפיה לנערים ללא אב. לאחר שסיים את לימודיו בתיכון, קלין למד אמנות באוניברסיטת בוסטון בין השנים 1931 ל - 1935, ואז שהה שנה באנגליה בבית הספר הת'רלי לאמנות בלונדון. במהלך תקופה זו פגש את אשתו לעתיד, אליזבת ו' פרסונס, רקדנית בלט בריטית. היא חזרה עם קלין לארצות הברית בשנת 1938.[2]

עם חזרתו לארצות הברית, עבד קליין כמעצב בחנות כלבו בניו יורק. לאחר מכן עבר לעיר ניו יורק בשנת 1939 ועבד אצל מעצב נוף. בתקופה זו פיתח קלין את הטכניקות האמנותיות שלו וזכה להכרה כאמן משמעותי.

מאוחר יותר לימד במספר מוסדות, ביניהם מכללת בלאק מאונטיין בצפון קרוליינה ומכון פראט בברוקלין.[3] הוא העביר קייצים בין השנים 1956 עד 1962 בציור בפרובינסטאון שבמסצ'וסטס ומת בשנת 1962 בניו יורק ממחלת לב ראומטית, עשרה ימים לפני יום הולדתו ה-52.

תערוכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "A Lehighton art gem moves to Allentown".
  2. ^ Savvine, Ivan. "Franz Kline". TheArtStory.org. The Art Story Foundation. נבדק ב-2 באפריל 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Franz Kline Phillips Collection, Washington, D.C.