פרנצברטשן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרנצברטשן
Franzbrötchen
מאכלים
סוג מגדנאות, מאפים וינאיים עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים חמאה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פְרַנְצבְּרֶטְשֶןגרמנית: Franzbrötchen) הוא מאפה קטן ומתוק אפוי עם חמאה וקינמון, בדומה לשבלול קינמון.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהכנת המאפה משתמשים לפעמים גם במרכיבים נוספים, כמו שוקולד או צימוקים. זהו סוג מאפה נפוץ בצפון גרמניה, במיוחד בהמבורג[1] והוא מוגש על פי רוב לארוחת בוקר, אך צורכים אותו גם יחד עם קפה ועוגה. כפי ששמו מעיד ("לחמנייה צרפתית"), הפרנצברטשן נוצר כנראה בהשראת מאפים צרפתיים. במקור, ניתן היה למצוא אותו רק באזור המבורג, אך כעת נמכר הפרנצברטשן גם בברמן, ברלין וערים נוספות בגרמניה.

הכנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרכיבי הבצק כוללים קמח, חמאה, שמרים, חלב, סוכר וקורט מלח. המילוי הוא תערובת של סוכר וקינמון. מספר פעמים ברצף מקפלים ומרדדים את הבצק דק ומצופים בחמאה. ברגע שהבצק נמתח מספיק לשכבה דקה כמו סרט, מרטיבים אותו במעט מים, בוזקים תערובת סוכר וקינמון ולבסוף מגלגלים אותו. על מנת לספק לרולדת הבצק הממולאת את הצורה האופיינית לפרנצברטשן, יש לחתוך אותה לפרוסות, כל אחת בעובי של כארבעה סנטימטרים. לאחר מכן, החתיכות נלחצות יחד באמצע הפיסות החתוכות בעזרת ידית כף עץ, מה שגורם למילוי לזלוג החוצה. באפייה, בצק השמרים תופח ותערובת הסוכר והקינמון מתקרמל מעט בצד החיצוני של השכבות. בגלל החמאה והסוכר המקורמל, הפרנצברטשן לרוב מעט דביק. גרסאות של הפרנצברטשן עשויות להכיל צימוקים, זרעי חמניות, פיסות שוקולד או גרעיני דלעת.

מקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרנצברטשן נקרא כנראה בסגנון הדגם ה"צרפתי" (בגרמנית: "französisch"), כלומר הקרואסון, שגם הוא מוצר מגדנאות והפך פופולרי בגרמניה לאחר שחיילי נפוליאון כבשו את המבורג ושלטו בה בין 1806 לבין 1814. לפי מסורת היסטורית אחרת, הם ייצרו פרנצברוט (Franzbrot) ארוך (שפירושו בגרמנית "לחם צרפתי") שדמה לבגט. האגדה מספרת, שאופה בהמבורג צרב פעם פרנצברוט כזה במחבת עם שומן, שנחשב למקורו של פרנצברטשן בן זמננו.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • B. Henning, J. Meier: Kleines Hamburgisches Wörterbuch, Wachholt, 2006, ISBN 3-529-04650-7
  • M. Beseler, S. Ingwersen, A. Treichel: Das Franzbrötchen - Wunderbarer Plunder aus Hamburg, Franzbrötchen-Verlag, Hamburg 2004, ISBN 3-936712-02-6

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרנצברטשן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Happi, Happi - Mors, Mors". Radio Hamburg (בגרמנית). 17 בנובמבר 2017. אורכב מ-המקור ב-13 בפברואר 2019. נבדק ב-30 בנובמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)