פשטות - תנועה לעירום חברתי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פשטות - תנועה לעירום חברתי
פעילות הפצת העירום החברתי בארץ, ערעור אידיאל היופי ועוד
התאגדות עמותה רשומה
מדינה ישראל
מייסדים זיגי שחר ואחרים
יושב ראש זיגי שחר (2014–2019)
אתי זילברמן (2021–2022)
קרן-זוהר שם טוב (2019–2021, 2022–הווה)
תקופת הפעילות 2014–הווה (כ־10 שנים)
http://pashtut.org.il/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פשטות - תנועה לעירום חברתי היא עמותה ששמה לה למטרה להפיץ את העירום החברתי, על ידי הפקת אירועי עירום חברתי ויצירת דיון ציבורי ופעילות למען חקיקה מתאימה בנושא. בנוסף שם לו הארגון למטרה לקדם רעיונות וערכים נוספים התואמים את האידאולוגיה שמאחורי העירום החברתי כגון: קבלה עצמית, חירות אישית, שוויון מגדרי, ערעור על אידיאל היופי, מאבק בתרבות האונס ועוד. התנועה שואפת לחברה שתאפשר ותקבל הגדרת חופים, פארקים ומועדונים שבהם הלבוש אינו חובה, ושבה עירום חברתי במקומות מוגדרים או מבודדים לא ייחשב עבירה או סטייה.

הקמת העמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2011 ערך צלם העירום ההמוני ספנסר טוניק מיצג של צילום עירום בים המלח, במטרה לעורר מודעות למצבו המתדרדר של האגם. בעקבות אירוע הצילום התארגנה קבוצה של כמה עשרות חברים, ובהם מייסדי התנועה, לקבוצה פרטית וסגורה למחצה שהפיקה מפגשי עירום חברתי קטנים לחברי הקבוצה, ברוח הנטוריזם. לאחר מספר שנות פעילות החליטו מספר פעילים שברצונם ליצור ארגון חדש שיפעל לקידום הנושא כלפי חוץ ולרתום את ניסיונם ואת היכרותם של אלו שנהנים מעירום חברתי על מנת להפיץ את בשורת העירום, כפי שתפשה אותם הקבוצה, לקהל הרחב, ושינוי הלך הרוח השמרני סביב העירום. העקרונות המרכזיים היו קבלה עצמית, קבלת האחר, חירות אישית והפרדה בין העירום למיניות במפגשים. במאי 2014 הוקמה תנועת "פשטות".

ביולי 2014 הפיקה "פשטות" את האירוע הראשון שלה, אירוע הקראת שירה ופרוזה בעירום, שהתקיים בפאב תל אביבי. מאז המשיכה "פשטות" והפיקה אירועים מסוגים שונים שטרם התרחשו במתכונת נודיסטית בישראל, כמו הקרנת סרט קולנוע בעירום,[1] הצגה בעירום,[2] הרצאות לקהל עירום, אירועי בוק סרפינג בעירום,[3] מסיבות בריכה ועוד.

ביולי 2016, לאור התרחבות הפעילות במהלך השנתיים מאז הקמתה, נרשמה "פשטות" כעמותה רשומה.

אירועים בולטים שערכה העמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסגרת פעילותה ערכה עמותת פשטות מספר אירועי עירום שנערכו לראשונה במתכונת עירומה בישראל.

  • אירוע הקראת שירה בעירום (2014)
  • אירוע בוק סרפינג ראשון בישראל בעירום (2014)
  • הצגת תיאטרון ראשונה בישראל לקהל עירום, ההצגה "חמוצ" של ג'ייסון דנינו הולט בתיאטרון נחמני (2014)
  • אירוע הפאב העירום הראשון בישראל, בפאב ג'פטו במודיעין (2016)
  • הקרנת סרט בקולנוע לקהל עירום לראשונה בישראל, הסרט "נורמנדי בעירום" בסינמה סיטי בגלילות (2018)
  • מופע הסטנדאפ הראשון בישראל לקהל עירום, "מחשבות מסלול מחדש" עם הסטנדאפיסטיות רותם זיו, מורן אזערי ואילאיל ישראלי (2020)

להקת "עירומיסט"[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם פטירתה של יו"ר העמותה, אתי זילברמן, הקימו כמה מחברי העמותה הרכב מוזיקלי בשם "עירומיסט" (על משקל "אירוסמית"), שהופיע בעירום בערב שנערך לזכרה על ידי העמותה.

ההרכב המשיך לפעול גם לאחר האירוע, ומקיים הופעות בהן הוא מבצע קאברים לשירים מוכרים בעברית, בעירום, בפני קהל עירום, במסגרת אירועי העמותה.

עקרונות העירום החברתי של התנועה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. העירום החברתי הוא זכות של המעוניינים לשהות בחופשיות בסביבה שתקבל את גופם כפי שהוא, בהערכה ובפתיחות. העירום החברתי מבוסס על שוויון, על כבוד הדדי ועל קבלה אוהדת של הייחודיות והשונות הטבעית של כל אחד ואחת מאיתנו.
  2. הגוף העירום הוא הייצוג החיצוני האמיתי של האדם, ללא מסכות של אופנה, סממני מעמד חברתי או מאפיינים קהילתיים.
  3. באמצעות העירום החברתי לומדים כי היופי האמיתי שלנו אינו בהתאמה לאידיאל היופי הנפוץ בימינו, אלא ביכולת של אנשים למצוא יופי בכל אדם. דווקא המגוון האנושי – מבנה גוף, גיל, מגדר, צבע עור, צלקות ועוד – ללא תלות במשיכה מינית, הוא שהופך כל אחת ואחד למרתקים ומסקרנים.
  4. שבירת מחסום הבושה שלנו והאומץ להיחשף כפי שאנחנו מייצרים פתיחות ותחושת קרבה מיוחדות, שלא פעם מובילות לתקשורת טובה ומקרבת הרבה יותר, לצמצום השיפוטיות ולתחושת גיבוש.

מטרות ושאיפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. השגת חשיפה של רעיון העירום החברתי ותכניו וקידום דיון ציבורי בנושא.
  2. קידום הזכות לחירות אישית בסביבה תומכת, תוך כיבוד גבולות אישיים ולקיחת אחריות אישית להימנעות מפגיעה, מינית או אחרת, באחרים.
  3. קידום של נושאים קשורים, כמו:
  • ערעור של אידיאל היופי, הצגת תחלואיו (למשל, המחיר הנפשי שחלק ניכר באוכלוסייה משלם במאמץ להתאים לו, עד כדי הפרעות אכילה) ושינוי יחס החברה לכל מי שחורגים מהמראה שנחשב אידיאלי, בעיקר שמנים ושמנות.
  • ערעור של התפיסה המקובלת, שלפיה קיים לכאורה קשר הדוק בין עירום למיניות ובין גוף עירום לאובייקט מיני.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אינה טוקר, לראות את הסרט "נורמנדי בעירום" - בעירום, באתר ynet, 12 באוקטובר 2018
  2. ^ גיא לרר, ההצגה חייבת להתפשט: תיאטרון מול קהל עירום, באתר nana10‏, 26 בנובמבר 2014
  3. ^ דפנה ארד, כמה סקס יש בערב הקראה בעירום?, באתר הארץ, 7 ביולי 2014