פתיונאי מוכתם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפתיונאי מוכתם
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: מקריני סנפיר
מחלקה: מקריני סנפיר
סדרה: חכאים
תת־סדרה: Antennarioidei
משפחה: פיתיונאיים
סוג: Antennarius
מין: פיתיונאי מוכתם
שם מדעי
Antennarius maculatus
Desjardins, 1840
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיתיונאי מוכתם[2] (שם מדעי: Antennarius maculatus) הוא מין של דג מממשפחת הפיתיונאיים שבסדרת החכאים החי במימי האזור האינדו-פסיפי.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

דג זה מגיע לאורך של עד 15 ס"מ בקירוב והוא בעל גוף מגושם וכדורי עם סנפירים קטנים יחסית וראש גדול, ממנו הוא קיבל את השם העממי "דג צפרדע". הפיתיונאי בעל גוונים משתנים רבים והוא מומחה בהסוואה המסתווה עם צבעיו כמעט בשלמות בין האלמוגים, הספוגיים והקרקע עליה הוא מצוי. גוני באים בין צהוב בהיר, כתום, אפור ועד לכהה עם כתמים לאורכם והוא בעל בליטות קוצניות על עורו. הוא מוצלח כ"כ שאפילו לאירועי הלבנת אלמוגים הוא יכול לשנות את גווניו ללבן. ככל החכאים הוא בעל פיתיון בולט מעמוד השדרה שלו, אותו הוא מנפנף בתזזיתיות מעל פיו הגדול ומלא השיניים כדי להוליך שולל טרף אל פיו. כאשר טרף מתקרב מספיק הוא יכול לפעור את לועו ולבלוע טרף הקרוב אליו בגודלו, תוך שהלסת מתארכת כלפי חוץ. מהירות הבליעה שלו היא בין המהירות בעולם החי. בנוסף יש לדג יכולת ייחודית של פלואורסצנציה לאחר שמאירים עליו באור חזק, מה שגורם לו לבלוט באור אדום.

דג זה מצוי לרוב בשוניות אלמוגים, כרי ספוגיים ובין סלעים עד לעומק 20 מטרים, לאורך האזור האינדו-פסיפי ממאוריציוס וראויניון שבאוקיינוס ההודי ועד למערב האוקיינוס השקט והוא נפוץ גם בים סוף. הוא נע מעט מאוד מאחר שגפיו לא מותאמים לשחייה. הדג חי לרוב בבדידות אך בעת הרבייה קבוצת דגים מתאספת יחדיו להזדווג ולאחר מכן להשריץ צאצאים רבים. לאחר מכן בני הזוג יכולים להיות עוינים זה לזה ואפילו לאכול את בני זוגם.

מצב שימורו בטבע הוא "ללא חשש".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פתיונאי מוכתם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פתיונאי מוכתם באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ לפי אתר הדגים במפרץ אילת של אתרי דפני