פתן ים בלצ'רי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפתן ים בלצ'רי
פתן ים בלצ'רי
פתן ים בלצ'רי
מצב שימור
מצב שימור: אין מספיק נתונים
[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: קשקשאים
תת־סדרה: נחשים
משפחה: פתניים
סוג: פתן ים
מין: פתן ים בלצ'רי
שם מדעי
Hydrophis belcheri
גריי, 1849
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פתן ים בלצ'רי (שם מדעי: Hydrophis belcheri) הוא מין של פתן ים מתת-משפחת פתני הים, החי לאורך האזור האינדו-פסיפי. הוא נקרא בידי ג'ון אדוארד גריי ב-1849 על שמו של קפטן הצי המלכותי הבריטי, אדווארד בלצ׳ר (אנ'). הנחש מצוי בטבע סביב חופי הפיליפינים (בעיקר בויסאיאס), גינאה החדשה, מפרץ תאילנד, אוסטרליה (סביב הטריטוריה הצפונית וקווינסלנד וכן בים טימור), איי שלמה, איי אשמור וקרטייה ובקלדוניה החדשה. הוא מצוי בעומקים רדודים סביב 50 מטרים בקירוב ובקרבת שוניות אלמוגים, בהם דגים רבים המשמשים לו טרף.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורך הנחש חצי מטר עד מטר אחד, והוא בעל קשקשים צהובים בהירים עם רצועות בצבע חום-זית ומעט אפור. הראש מעט כהה יותר וקצר במבנהו אך צבעו דומה לזה של שאר הגוף. הזנב רחב ודומה בצורתו להגה העוזר להניע את הנחש. כמו שאר נחשי הים הוא משריץ צאצאים חיים במים ולא עולה ליבשה כמעט, אם כי הוא צריך לשתות מים מתוקים. כאשר הוא עולה ליבשה הקשקשים שלו נראים יותר צהובים בהירים, מאשר במים.

נחש ימי זה נחשב בעבר לנחש הארסי ביותר בעולם, כאשר חל בלבול בינו לבין מין דומה - פתן ים סכיסטוסה. למעשה זהו נחש ביישן הנוטה להתרחק בעת איום ויכיש רק כמוצא אחרון, אפילו לאחר שמטרידים אותו. רוב המוכשים ממנו הם דייגים השולים דיג מרשתות, אך גם מתוכם אחוז המוכשים נמוך עקב הכשות יבשות רבות.

גם הארס עצמו אינו קטלני כמו נחשים אחרים. הרעיל ביותר מבין הנחשים הוא טאיפן פנים-יבשתי. נחש הים הארסי ביותר הוא פתן ים דובויז, אך גם הם מכישים רק לעיתים רחוקות ולאחר לחץ כבד. הארס מספיק חזק בשביל להרוג אדם בוגר, אך הוא מיועד להרג של דגים שהנחש מוצא בין האלמוגים ומשתק במהירות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פתן ים בלצ'רי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פתן ים בלצ'רי באתר הרשימה האדומה של IUCN