צלב השירות המצוין (ארצות הברית)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צלב השירות המצוין
Distinguished Service Cross
For Valor (לציון גבורה)
For Valor (לציון גבורה)
פרטים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
סוג עיטור צבאי
המעניק צבא ארצות הברית
למען העיטור ניתן לחייל בשירות צבא ארצות הברית על זרועותיו השונים, או בעלי בריתה, עבור גבורה יוצאת דופן תוך חירוף נפש אל מול פני האויב. העיטור ניתן כאשר הפעולה אינה מצדיקה את מדליית הכבוד.
זכאות חברי הכוחות המזוינים של ארצות הברית ובעלות בריתה.
סטטוס פעיל
נוסד 2 בינואר 1918
הענקות
הוענק לראשונה 1918
סה"כ הוענקו ~13,400
היררכיה
עיטור גבוה יותר מדליית הכבוד
עיטור מקביל צלב הצי / צלב חיל האוויר/ צלב משמר החופים
עיטור נמוך יותר מדליית השירות המצוין של מחלקת ההגנה (על שירות צבאי), כוכב הכסף (על פעולה בקרב)

צלב השירות המצויןאנגלית: Distinguished Service Cross) הוא העיטור השני בחשיבותו המוענק למשרתים בצבא ארצות הברית והוא מוענק עבור גבורה יוצאת דופן תוך חירוף נפש בפעולה בשירות פעיל אשר אינה מצדיקה הענקת עיטור מדליית הכבוד. העיטור נוסד במהלך מלחמת העולם הראשונה בשנת 1918 והוא חולק מאז כ-13,400 פעמים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיטור נוסד ב-2 בינואר 1918 במהלך המעורבות של צבא ארצות הברית במלחמת העולם הראשונה באירופה, הוא נוסד בתור עיטור מדרגה שנייה למדליית הכבוד. במהלך מלחמת העולם הראשונה לבדה הוענקו 6,307 עיטורים, בין המלחמות הוענקו 62 בנוסף ל-132 עיטורים שהוענקו רטרואקטיבית. במלחמת העולם השנייה הוענקו כ-5,000 עיטורים, במלחמת קוריאה הוענקו כ-800, במלחמת וייטנאם הוענקו כ-1,000. מאז מלחמת וייטנאם ועד היום הוענקו 22 עיטורי צלב השירות המצוין; 7 במהלך מלחמת אפגניסטן ו-15 במהלך מלחמת עיראק.

מעוטרים בולטים:

תיאור העיטור[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיטור הוא צלב יווני אשר במרכזו עיטם לבן-ראש פרוש כנפיים המעוטר בטבעת זרי אלון. מתחת לעיט, משני צידיו ישנם שני חלקי מגילה עם המילים למען גבורה. בצידו השני של העיטור ישנה טבעת זרי אלון בדומה לחלק הקדמי, במרכז טבעת זו ניתן לציין את שם מקבל העיטור.
העיטור תלוי על סרט כחול בעל פס לבן ואדום משני אגפיו, זה הוא גם סדר הצבעים המוצגים באות העיטור (גרסה מוקטנת של העיטור אשר נענדת לא באירועים פורמליים).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צלב השירות המצוין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הארולד ג' מור וג'וסף ל' גאלוויי, "חיילים היינו וצעירים!", הוצאת צה"ל/ פו"ם – המכון לחקר הטקטיקה והפעלת הכוח, 2006, עמוד 134.