קאזו קיבואישי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קאזו קיבואישי
希望石和
קאזו קיבואישי, 2018
קאזו קיבואישי, 2018
לידה 8 באפריל 1978 (בן 46)
טוקיו, יפן
לאום יפני
אמריקאי
מקום לימודים
תחום יצירה ציור
כתיבה
זרם באמנות רומן גרפי
יצירות ידועות הקמע (קומיקס)
פרסים והוקרה פרס אייזנר על הספר Flight (קומיקס)
בן או בת זוג Amy Kim Kibuishi עריכת הנתון בוויקינתונים
http://boltcity.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קאזו קיבואישייפנית: 希望石和, באנגלית: Kazu Kibuishi; נולד ב-8 באפריל 1978) הוא יוצר קומיקס מסוג רומן גרפי, יפני-אמריקאי. הוא ידוע בעיקר בשל איור וכתיבת סדרת הספרים המצליחה "הקמע", שתורגמה לשפות רבות. הוא אף אייר את מהדורת חמש עשרה שנה לסדרת הספרים הארי פוטר.

חיים מוקדמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיבואישי נולד בטוקיו, יפן, ועבר לארצות הברית עם אמו ואחיו בשנת 1982. קיבואישי נרשם ללימודי קולנוע ותיאטרון באוניברסיטת קליפורניה בסנטה ברברה בשנת 1996, ולבסוף אכן סיים קורס תואר ראשון בקולנוע בהצטיינות. בזמן שלמד לאותו תואר ראשון בסנטה ברברה, הוא החל לכתוב ולצייר בעיתון האוניברסיטה, "Daily Nexus", שם התחיל קריירת האיור שלו לראשונה. למרות שצייר בעבר לעיתון של בית הספר התיכון שלו, "[הקריירה שלי] התחילה כשהתחלתי לכתוב קומיקס עבור ה- Nexus". בסופו של דבר הוא התמנה לתפקיד המנהל האמנותי של העיתון, ונשאר בתפקיד זה גם לאחר שעזב את האוניברסיטה, שלוש וחצי שנים. הוא סיים את לימודיו ב- באוניברסיטת סנטה ברברה בשנת 2000 עם תואר ראשון בלימודי קולנוע וניסיון רב שנים בתחום הכתיבה ואיור הקומיקס.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיבואישי החל לצייר בגיל חמש, לאחר שעבר עם אמו ואחיו לארצות הברית. הוא הצהיר כי "העצב שנבע מכך שכבר לא יכלתי לראות תוכניות טלוויזיה מגניבות כמו 'אולטראמן' כשהגענו לארצות הברית הוא שגרם לי לצייר הרבה מהציורים והפרויקטים הראשונים שלי." בהמשך הוא גם ציין גם את הקומיקס גארפילד ואת המגזינים מד מגזין ו- CARtoons כגורמים לאהבתו לספרי קומיקס. לאחר שסיים את לימודיו ב- אוניברסיטה בסנטה ברברה, עבד קיבואישי כאנימטור בחברת Shadedbox במשך שנתיים. הוא החליט להפסיק את מקצוע האנימציה כדי להתמקד בקומיקס, כך שיוכל לבלות יותר זמן בכתיבה. הוא התחיל לייצר את הובקומיקס החודשי שלו, "קופר", המתאר את הרפתקאותיו של ילד וכלבו, בשנת 2002 באתר האינטרנט שלו ופרויקט זה נמשך שבע שנים עד שהסתיים בשנת 2009.

"טיסה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקומיקס הראשון ופורץ הדרך של קיבואישי, "Flight" (בעברית: טיסה) הוא למעשה אנתולוגיה שפורסמה לראשונה באמצעות כסף שאסף קבואישי בפרויקט מימון המונים. הפרויקט קודם בתערוכת העיתונות האלטרנטיבית בניו יורק, שם הוא משך את תשומת לבו של אריק לארסן, אז המו"ל החדש של אתר הקומיקס. אימג' קומיקס. לארסן התלהב מהקומיקס הראשוני והחליט להוציא את הסדרה לאור. חברת אימג' קומיקס פרסמה את הכרך הראשון של הקומיקס בשנת 2004 והסדרה הסתיימה עם הכרך השמיני שיצא בשנת 2011. הקומיקס אמנם לא היה להצלחה כלכלית גדולה כפי שהיה צפוי, אך הוא היה פורץ דרך בתחומו מכיוון ששילב את אמנות הקומיקס היפנית (מנגה) עם הקומיקס האמריקאי דרך סגנונו הייחודי, ובנוסף גם הביא עלילה חדשה ומקורית שנחשבה לאחת הטובות ביותר באותה שנה, ועל כן הספר זכה בפרס אייזנר בשנת 2006.

"הקמע"[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיבואישי הוא יוצרו של הספר רב המכר העולמי, הקמע, סדרת רומנים גרפיים שעלה לראשונה בשנת 2008 עם הספר "שומרת האבן". חברת "Scholastic" זכתה בזכויות לפרסם את הסדרה לאחר שניצחו במכירה פומבית על זכויות ההפצה החוקיות של הסדרה, שהיה לה ביקוש גדול מאוד. לאחר הספר הראשון פורסמו עוד שבעה ספרים (הספר התשיעי יועד לצאת בשנת 2023): "קללת שומרת האבן", "מחפשי העננים", "המועצה האחרונה", "נסיך האלפים", "הבריחה מלוסיין", "אור האש" ו-"סופרנובה" ו"רוכבת הגלים". הסדרה תורגמה לשפות רבות, כולל עברית. היא יצאה בישראל בידיי הוצאת כתר.

במרכז: קאזו קיבואישי ולצידו מימין אשתו איימי קים קיבואישי, בפסטיבל קומיק-קון, סן דייגו.

פרויקטים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • במהלך ציור וכתיבת הכרך הראשון של "טיסה", יצר קיבואישי את הרומן הגרפי הקצר "Daisy Kutter: The Last Train" שיצא בהוצאת "Viper Comics".
  • באמצעות הקשרים שלו עם הוצאת "Scholastic" הצליח קיבואישי לקבל את התפקיד לאייר את המהדורה החדשה של כל ספרי "הארי פוטר", במלאת 15 שנה ליציאת הספר "הארי פוטר ואבן החכמים".
  • קבואישי אייר את הספר "?" עבור אוסף הסיפורים הקצרים של "Machine of Death" (מכונת המוות).

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכרך השני של "טיסה" שכתב ואייר קבואישי זכתה בפרס אייזנר בשנת 2006 בקטגוריית האנתולוגיה הטובה ביותר. הספר "Daisy Kutter: The Last Train" נבחר לאחד הספרים הטובים ביותר למבוגרים בשנת 2006 על ידי האגודה לשירותי הספריות הצעירות. סדרת הקמע שלו העבירה שבועות רבים ברשימת הספרים המוכרים של הניו יורק טיימס.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיבואישי נשוי למאיירת ושותפתו איימי קים קיבואישי. יש לו שני ילדים, ג'וני וסופי קיבואישי. הוא מתגורר בבלוויו, שבמדינת וושינגטון. הוא סבל ממקרה מסכן חיים של דלקת קרום המוח שנבעה מחיידק טורף, שאילצה אותו להתאשפז בבית חולים במשך כ-6 שבועות, חלק גדול מתקופת האשפוז היה בתרדמת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קאזו קיבואישי בוויקישיתוף