קארוק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קארוק
רון ריד מנהיג קארוק אוסף דומדמניות (2014)
רון ריד מנהיג קארוק אוסף דומדמניות (2014)
אוכלוסייה
6,115 (נכון ל-2010)[1]
ריכוזי אוכלוסייה עיקריים
ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית (קליפורניהקליפורניה קליפורניה ואורגוןאורגון אורגון)
שפות
קארוק ואנגלית
דת
ילידית, נצרות
קבוצות אתניות קשורות
יורוק

קארוקאנגלית: Karuk או Karok) היא קבוצה אתנית של ילידים בארצות הברית, כששבט קארוק הוא אחד השבטים הגדולים בקליפורניה. בני קארוק הם חברים רשומים גם בשני שבטים מוכרים פדרלית (אנ') אחרים, "הקהילה האינדיאנית צ'ר-אי הייטס של טרינידד רנצ'ריה" (Cher-Ae Heights Indian Community of the Trinidad Rancheria)[2] ו"הקהילה האינדיאנית של עמק קוורץ" (Quartz Valley Indian Community).

היישוב הפי קמפ בקליפורניה, ממוקם בלב הטריטוריה ההיסטורית של שבט קארוק, המשתרעת לאורך הנהר קלאמת מבלאף קריק (Bluff Creek, ליד קהילת אורלינס במחוז המבולדט) דרך מחוז סיסקיו ועד לדרום אורגון.[3]

שם ושפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השבט, המאוית באנגלית גם כ-"Karuk" וגם כ-"Karok", פירושו "אנשים במעלה הנהר", או אנשים "במעלה הזרם". בשפת טולווה (אנ') הם מכונים "צ'ום-נה" (Chum-ne).[4]

בני הקארוק מדברים בשפת קארוק, שפה מבודדת. לשבט יש תוכנית פעילה להחייאת שפה.[5]

אוכלוסייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההערכות לגבי גודל האוכלוסייה של רוב קבוצות הילידים לפני הגעת האירופאים לקליפורניה השתנו במידה ניכרת. אלפרד קרובר העריך שב-1770 מנתה אוכלוסיית הקארוק כ-1,500 נפשות. הפיזיולוג האמריקאי שרבורן פ. קוק (אנ') העריך בתחילה את גודל האוכלוסייה ל-2,000 נפשות, מאוחר יותר הוא הגדיל נתון זה ל-2,700. בשנת 1910 דיווח קרובר שגודל האוכלוסייה ששרדה של הקארוק הוא כ-800 נפשות.

לפי מפקד האוכלוסין של שנת 2010, הזדהו 6,115 תושבים כבני קארוק, מתוכם ל-3,431 היו שני ההורים בני קארוק.[1]

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך תקופה ארוכה מאוד, הקארוק התגוררו בכפרים לאורך הנהר קלאמת, שם הם ממשיכים כיום מסורות תרבותיות כמו ציד, ליקוט מזון, דיג, יצירת סלים וריקודים טקסיים.[3] בני הקארוק היו השבט היחיד בקליפורניה שגידל צמחי טבק. ריקוד המברשת (Brush Dance), ריקוד הג'אמפ (Jump Dance) וטקסי הפיקיאוויש (Pikyavish) נמשכים מספר ימים ומתרגלים אותם כדי לרפא ו"לתקן את העולם", להתפלל לשפע בלוטים, צבאים ואלתית, ולהשיב רצון טוב חברתי כמו גם מזל טוב לפרט.[3]

השטח שבו חיו בני הקארוק לפני המגע עם האירופאים

בקיצים של 1871 ו-1872, ביקר אתנוגרף חובב בשם סטיבן פאוורס (Stephen Powers) קבוצות של אינדיאנים בצפון קליפורניה. תצפיותיו שפורסמו מספקות תובנה על חייהם של הניצולים הילידים של הבהלה לזהב בקליפורניה. על פי פאוורס, הקארוק היו אחת משלוש קבוצות שחיו על הנהר קלאמת (האחרות הן היורוק והמודק). הוא גם ציין כי אין כל זיכרון על הגירה עתיקה לאזור. במקום זאת, היו אגדות על הבריאה והמבול, אשר על פי האגדות התרחשו על הקלאמת.[6]

כמה מהתצפיות אחרות של פאוארס היו:

הקארוק הם מאוד דמוקרטיים. יש להם ראש שבט או קפטן בכל חווה, אם כי כשהם בנתיב המלחמה הם כפופים במידה מסוימת לשליטתו של צ'יף אחד... במלחמה הם לא מקרקפים את האויבים, אלא עורפים את ראש ההרוגים ולוקחים את הראשים כפרס ניצחון. הם נלחמים עם קשתות וחצים, ובעימות פנים אל פנים, המתרחש לעיתים קרובות, הם אוחזים בידיהם אבנים חדות ופוגעים זה בזה כשהאפקט נורא וקטלני.

יש שתי מחלקות של שמאנים - רופאי השורש והרופאים הנובחים... התפקיד של הרופא הנובח הוא לאבחן את המקרה, מה שהיא (רוב הרופאים הן נשים) עושה על ידי השתוחחות... לפני המטופל, ונובחת עליו... שעות ביחד. אחריה בא רופא השורשים, ובעזרת שיקויים רבים, רטיות חמות וכו', מבקש לרפא את החלק שבו גילה הרופא הקודם את המחלה.

אחד בספטמבר מביא את יום האותיות האדומות באפמריס של הקרוק, ריקוד הפיוס הגדול, שבו נוכחים כל השבט, יחד עם הנציגים מהיורוק, ההופה ואחרים. הם קוראים לזה sif-san-di pik-i-a-vish... מה שמסמל, פשוטו כמשמעו, "לעבוד את האדמה". מטרתו היא לפייס את רוחות האדמה והיער, כדי למנוע מפולות אדמה הרות אסון, שריפות יער, רעידות אדמה, בצורת ואסונות אחרים.

הקארוק פיתחו שימוש מתוחכם בצמחים ובעלי חיים לקיומם. מנהגים אלו כללו לא רק קציר מזון מהטבע, אלא גם שימוש בחומרים צמחיים ובעלי חיים ככלי עבודה, ביגוד ותרופות. הקארוק טיפח סוג של טבק, והשתמשו בעלים השסועים של השרך Dryopteris arguta כחומר אנטי-מיקרוביאלי בתהליך הכנת צלופחים למזון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קארוק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 "2010 Census CPH-T-6. American Indian and Alaska Native Tribes in the United States and Puerto Rico: 2010" (PDF). census.gov. אורכב מ-המקור (PDF) ב-9 בדצמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Cher-Ae Heights Indian Community of the Trinidad Rancheria." (אורכב 24.02.2012 בארכיון Wayback Machine) Alliance for California Traditional Arts. 2009. Retrieved 25 June 2012.
  3. ^ 1 2 3 Maureen Bell (1991). Karuk: The Upriver People. Naturegraph Publishers. ISBN 978-0-87961-208-5.
  4. ^ "Siletz Talking Dictionary".
  5. ^ Walters, Heidi (27 באוקטובר 2011). "In Karuk: A family struggles to bring its ancestral tongue back to life". North Coast Journal. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ Powers, Stephen (1876). Tribes of California. Berkeley & Los Angeles: University of California Press.