קארל ארנסט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קארל ארנסט
Karl Ernst
לידה 1 בספטמבר 1904
וילמרסדורף, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה להורג 30 ביוני 1934 (בגיל 29)
ברלין, גרמניה הנאצית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קארל גוסטב ארנסטגרמנית: Karl Gustav Ernst;‏1 בספטמבר 1904 - 30 ביוני 1934) היה קצין גרמני באס אה בעל דרגת גרופנפיהרר, בתחילת שנת 1933 עמד בראש מטה הארגון בברלין. לפני שהצטרף למפלגה הנאצית עבד בתור נער מעלית בבית מלון וכשומר במועדון לילה הומוסקסואלי[1].

השריפה ברייכסטאג[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש הטוענים כי היה זה ארנסט, יחד עם מספר שותפיו מהאס אה, שיצא מפתח סודי במבנה והבעיר את הרייכסטאג בליל ה-27 בפברואר 1933. אין הוכחה ישירה לכך: הנס ברנד גיזביוס האשים את גבלס בתכנון ההצתה, רודולף דילס הצהיר שגרינג ידע איך ומתי האש אמורה להתלקח ואילו פרנץ האלדר אמר שהוא שמע את גרינג לוקח אחריות על המעשה. אולם, איאן קרשו, היסטוריון בריטי, ציין שמרבית ההיסטוריונים אוחזים בדעה כי מרינוס ואן דר לובה ההולנדי הוא זה שהצית את הרייכסטאג.

ליל הסכינים הארוכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-30 ביוני 1934 נישא, ותכנן לנסוע מברמן למדיירה לירח דבש. ארנסט רהם, מנהיג האס אה, אשר ידועה הייתה כוונתו לחולל מהפכה סוציאליסטית ברייך השלישי שתתפוס את מקומם של הכוחות השמרנים בעסקים ובממשלה. מחשש שהאס אה יתמזג עם הרייכסווהר ויהיה לארגון הצבאי החזק והגדול ביותר בגרמניה, קצינים ובכירים בצבא הגרמני ובקריגסמרינה ביקשו לחסלו. אדולף היטלר החל בהשמדת האס האה במאורע שנודע כליל הסכינים הארוכות. הטיהור נמשך עד ה-2 ביולי.

ארנסט נעצר בברמרהאפן יחד עם אשתו וחברו מרטין קירשבאום, בבואו לצאת מן המדינה לירח הדבש באונייה. לאחר מכן הוא הועבר לידי יחידת הקומנדו של האס אס בפיקודו של קורט גילדיש, הוטס בחזרה לברלין, נלקח לצריפי דיוויזיית האס אס לייבשטנדרטה והוצא להורג בידי כיתת יורים בשעות הערב של ה-30 ביוני. לפי רישומי הגסטפו, ארנסט היה אחד מ-14 גרמנים שהוצאו להורג על ידי הלייבשטנדרטה של היטלר[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קארל ארנסט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]