קווים מנחים רפואיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קווים מנחים רפואיים הם מסמך המנחה החלטות אבחנתיות וטיפוליות בתחום הבריאות. מסמכים מסוג זה קיימים מזה אלפי שנים, אלא שבניגוד לקווים מנחים של הרפואה המסורתית, המבוססים על מנהג או על הסמכות של מחבריהם, הקווים המנחים ברפואה בת־ימינו משקפים רפואה מבוססת ראיות ונכתבים לאחר בחינה שיטתית של המחקרים בתחומם. על פי רוב, הקווים המנחים נכתבים מטעם אגודות מקצועיות, ולעיתים הם מחייבים את העוסקים בתחומם, אלא אם ישנה הצדקה לסטות מהם באופן פרטני.

מסמכי קווים מנחים מסכמים ומעריכים את העדויות האיכותיות ביותר ואת המידע העדכני ביותר בתחום המניעה, האבחנה, הפרוגנוזה והטיפול, לרבות ניתוחי סיכון-תועלת ועלות-תועלת. הסיכום נערך במטרה לענות על שאלות הנוגעות לעבודה הקלינית, וחלקם אף מנוסחים במבנה של שאלות ותשובות. אופן סיכום העדויות עשוי לכלול סקירה שיטתית ומטא-אנליזה של המחקרים בתחום.

ההמלצות בקווים המנחים מדורגות לפי חוזק ההמלצה ולפי גופי העדויות שעליהם הן נסמכות. חלק מהקווים המנחים מכילים אלגוריתמים שהם ממליצים לפעול לפיהם.

מטרות נוספות של קווים מנחים רפואיים הן ליצור תקן לטיפול הרפואי, לשפר את איכות הטיפול, להפחית סיכונים (למטופל, למטפל ולמבטח) ולהשיג את האיזון הטוב ביותר בין עלות לפרמטרים כגון יעילות תהליכים אבחנתיים וטיפוליים וסגוליות ורגישות של תהליכים אבחנתיים.

קווים מנחים נכתבים ברמה לאומית או בין-לאומית בידי איגודים רפואיים, גופים ממשלתיים ואף ארגון הבריאות העולמי. ברמה המקומית עשויים גופים לכתוב קווים מנחים משלהם, תוך ביצוע התאמות מהקווים המנחים הכלליים.

למרות היתרונות שבפרסום מסמכי קווים מנחים, ההמלצות בהם עלולות להפוך למיושנות עם הצטברות עדויות חדשות ממחקרים נוספים. בנוסף, בכתיבת הקווים המנחים עלולות לחול בעיות מתודולוגיות וניגוד עניינים. משום כך, יש שונות רבה במסמכי קווים מנחים, בפרט כאלה שמפורסמים באופן מקוון ואינם עוברים ביקורת עמיתים. לרוב, אוכלוסיית המטופלים ובני משפחותיהם מודרת מתהליך ניסוח הקווים המנחים, הדרה שבחלקה נובעת מהיעדר הידע כיצד לשלבם בתהליך.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]