קיפולית (מזון)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קיפולית
Turnover
מאכלים
סוג מנה, מגדנאות, מזון ממולא עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

 

קיפוליתאנגלית: Turnover) הוא סוג כולל לסוגי מאפה הנעשה על ידי הנחת מילוי על פיסת בצק, קיפול הבצק, איטום ולאחר מכן אפייתו. קיפוליות יכולות להיות מתוקות או מלוחות ולעיתים קרובות נעשות כמעין ארוחה או קינוח ניידות. לעיתים קרובות נאכלות גם לארוחת בוקר.

מקובל שלקיפוליות מתוקות יש מילוי פירות ועשויות מבצק עלים או קלתית ומכוסות בציפוי; קיפוליות מלוחות מכילות בדרך כלל בשר ו/או ירקות וניתן להכין אותן עם כל סוג של בצק, אם כי נראה שבצק שמרים הוא הנפוץ ביותר במטבחים המערביים. הם בדרך כלל אפויים, אבל אפשר גם לטגן אותן.

קיפוליות מלוחות נמכרות לעיתים קרובות כמזונות חצי מעובדים בסופרמרקטים (שהכנתן בבית מהירה). קיפוליות מלוחות עם בשר בקר או בשר עוף ומזוהות כקיפוליות בארצות הברית (לדוגמה: "קיפולית בקר" או "Cheesy Chicken Turnover") צריכות לעמוד בסטנדרט של זהות או הרכב וצריכים להכיל כמות מוגדרת מינימלית של בשר בקר או עוף.[1]

שמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיפולית בשר או צמחוני עשויה להיקרא "קציצה" במטבח דרום אסיה והקריביים, למשל קציצת עוף דרום אסייתית, קציצה ג'מייקנית, קציצה האיטית. היא עשויה להיות "פאסטי" במטבח הבריטי. במטבח הלטינו-אמריקאי קיפוליות מלוחות נקראות אמפנדס וניתן לאפותן או לטגנן.

מילויים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילויי קיפוליות נפוצות כוללות פירות כמו תפוחים, אפרסקים ודובדבנים, בשרים כמו עוף, בקר וחזיר, ירקות כמו תפוחי אדמה, ברוקולי ובצל, ומרכיבים מלוחים כמו גבינה.[2] יש גם גרסאות מיוחדות.[3]

בבריטניה, הקיפוליות ממולאות בדרך כלל בתפוחים מבושלים, אך ניתן להשתמש בכל פרי, כמתואר בספרה של הגברת ביטון לניהול משק הבית.[4]

סוג אחר של קיפולית, הקלצונה, מקורה בנאפולי מהמאה ה-18. הקלצונה עשוי באופן מסורתי מבצק לחם מלוח, אפוי בתנור וממולא בסלמי, בשר חזיר או ירקות, מוצרלה, ריקוטה וגבינת פרמזן או פקורינו, כמו גם ביצה.[5] הקלצונה של היום באיטליה הוא למעשה פיצה עגולה מקופלת וסגורה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קיפולית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Refer to the United States Department of Agriculture's Food Safety Inspection Service Food Standards and Labeling Policy Book (אורכב 05.02.2011 בארכיון Wayback Machine) entries for "Turnover" and "Poultry Turnover."
  2. ^ "Turnover". Food Network.com. נבדק ב-2012-06-14.
  3. ^ "Wild rabbit and leek turnover with piccalilli". BBC. אורכב מ-המקור ב-2011-12-19. נבדק ב-2012-06-14.
  4. ^ "mrs beeton's - appleturnover". אורכב מ-המקור ב-2019-02-03.
  5. ^ Gosetti (1967), p.785