קנת הראשון, מלך סקוטלנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קנת מק אילפין
Kenneth MacAlpin
לידה 810
איונה, ממלכת סקוטלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 13 בפברואר 858 (בגיל 48 בערך)
קינבלאכויר
שם מלא קינאד מק אילפין
מדינה סקוטלנד
מקום קבורה איונה
שושלת בית אלפין
תואר מלך אלבה
כינוי האדום המסוכן
אב אלפין השני מדאל ריאטה
צאצאים קונסטנטין הראשון (קאוסנטין מק קינאדה)
אייד'
מאל מויר אינגן קינאדה
מלך אלבה
843858
(כ־15 שנים)
דונלד הראשון (דומנאל מק אילפין) ←
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קנת מק אלפין הידוע גם כקנת הראשוןאנגלית: Kenneth MacAlpin או Kenneth I, בגאלית סקוטית: קינייד' מק איילפין - Cináed mac Ailpín באיות עתיק, באיות מודרני: Coinneach mac Ailpein, כלומר "קנת בנו של איילפין") המכונה "הכובש" (נפטר ב-13 בפברואר 858) היה הראשון מבין מלכי סקוטלנד. קנת כבש את סקוטלנד, הקים את ממלכת אלבה (ממלכת סקוטלנד הקדומה) ומלך בה משנת 843 ועד מותו. קנת נחשב למייסד בית אלפין - בית המלוכה ששלט בסקוטלנד במהלך מרבית ימי הביניים.

אמת מול אגדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי המיתוסים הסקוטיים, קנת היה כובש ארצות הפיקטים ומייסד ממלכת אלבה. אגדות אלה מקורם בימי הביניים, ככל הנראה בתקופת מלכותו של קנת השני, בעת שנכתבו דברי ימי מלכי אלבה, בהם מצוין כי קנת היה כובש הפיקטים, וכי כבש את ארצם שנתיים לאחר שהומלך כמלך דאל ריאטה. אנדרו מווינטון כתב בספרו Orygynale Cronykil of Scotland מהמאה ה-15 כי קנת נהרג בקרב. וג'ורג' ביוקנן כתב בספרו Rerum Scoticarum Historia בשנות ה-70 של המאה ה-16, כי אביו של קנת נרצח על ידי הפיקטים, ורצח זה הוביל לכיבוש ארצם. ביוקנן לא כלל בספרו את העלילה בדבר "הבגידה של מקאלפין", המופיעה בספרו של ג'פרי ממונמאות' "ההיסטוריה של מלכי בריטניה" אבל אין לה בסיס היסטורי.

מרבית המחקר ההיסטורי המודרני מתעלם ממקורות מאוחרים אלה, ומסתמך בעיקר על כתבים קדומים כגון "דברי ימי הפיקטים" מהם ניתן ללמוד כי קנת היה מלך דאל ריאטה, וכי הוא ירש את כס ממלכות הפיקטים מצידה של אימו, שהייתה נסיכה פיקטית.

כמו כן, ככל הנראה היו מלכים פיקטים שמלכו אחריו, ולכן אין מדובר במלך הסקוטי הראשון, כפי שניסו להציגו בימי הביניים, אלא מדובר במלך פיקטי, שאחריו מלכו ארבעה מלכים פיקטים נוספים.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגנאלוגיה של קנת אינה ידועה, ולא ידוע אם הוא צאצא של אחד המלכים הקודמים של הפיקטים או של דאל ריאטה. כתב יד משנת 1130 לערך מציין כי קנת היה בנו של מלקולם השני. היסטריונים סבורים כי הוא צאצא של קנל נ'גאבריין, מלך דאל ריאטה, אולם אביו, אלפין השני מדאל ריאטה אינו מצוין ב"דואן אלבאנאך" כאחד ממלכי דאל ריאטה.

שנות מלכותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניגוד לפרטים המועדים הידועים בדבר מוצאו, עלייתו לשלטון של קנת מתועדת היטב. בעקבות מות מלך הפיקטים ואחריו בקרב כנגד הויקינגים בשנת 839, נוצר משבר ירושה בין ארבעה טוענים לכתר. בשנת 843 קנת על לשלטון, אולם רק בשנת 848 הביס את יריביו והפך לשליט היחיד. ככל הנראה הוא מלך על דאל ריאטה החל משנת 841, וניצל את משבר הירושה על מנת לכבוש את ממלכות הפיקטים.

בשנת 849 העביר קנת שרידים קדושים של קולומבה הקדוש מאיונה לדאנקלנד.

כמו כן מצוין ב"דברי ימי אלבה" כי פלש ל"סקסוניה" שש פעמים, כבש את מלרוז ושרף את דאנבאר; עוד מצוין ב"דברי ימי אלבה" כי בתקופת מלכותו פשטו הוויקינגים על ממלכות הפיקטים.

מקורות היסטוריים אחרים ומחקרים ארכאולוגיים מראים כי בתקופת שלטונו התיישבו הוויקינגים באיי אורקני, בקיית'נס, בסות'רלנד, באיים המערביים ובאי מאן. בעקבות פלישות הוויקינגים והתיישבותם נחלשו הקשרים בין סקוטלנד לבין אירלנד ואנגליה, וקשרי המסחר עם אירופה פסקו כליל. ניתוק זה הביא למעשה לכך שממלכות הפיקטים נאלצו להתאחד על מנת להתגונן בפני הוויקינגים, והחלו התהליכים שהביאו להפיכתם לממלכה אחת - תהליכים שהסתיימו בתקופת שלטונו של דונלד השני עת נעשה לראשונה שימוש רשמי בתואר "ממלכת אלבה".

קנת נפטר ב-13 בפברואר 858 בארמון בקינבלקויר, ככל הנראה בסמוך לסקון.

"דברי ימי אירלנד" מצטטים קינה שנכתבה לאחר מותו של קנת:

בשל מותו של קינאד...
נהי נשמע בכל בית;
אין מלך כדוגמתו תחת השמים
ואף רחוק עד גבולות רומא

[1]

לקנת היו שני בנים - קונסטנטין ואייד' אשר מלכו אחריו. ככל הנראה היו לו שתי בנות. אחת מהן נישאה לראן מלך סטרת'קלייד, והשנייה, מאל מוייר נישאה לאייד' פינלאיית' מלך אירלנד, ולאחר מותו נישאה לפלאן סינאה אף הוא מלך של שבט אירי. מותה, בשנת 913 מצוין ב"דברי ימי אלסטר" - דבר נדיר ביותר בכתבים העתיקים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^

    Because Cináed with many troops lives no longer
    there is weeping in every house;
    there is no king of his worth under heaven
    as far as the borders of Rome


מלכי סקוטלנד
המלכים הפיקטיםבית אלפיןבית דאנקלד
קנת הראשון (834858)
דונלד הראשון קונסטנטין הראשון אייד' גיריק דונלד השני קונסטנטין השני מלקולם הראשון אינדלף
858862 862877 877878 878889 889900 900934 934954 954962
דאב קולן קנת השני אמלאיב קנת השני קונסטנטין השלישי קנת השלישי מלקולם השני
962967 967971 971973 973977 977995 995997 9971005 10051034