ההיסטוריה של מלכי בריטניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ההיסטוריה של מלכי בריטניה
Historia regum Britanniae
איור בכתב יד מן המאה ה-15 של ה-Historia Regum Britanniae
איור בכתב יד מן המאה ה-15 של ה-Historia Regum Britanniae
מידע כללי
מאת ג'פרי ממונמות' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור לטינית של ימי הביניים עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה פסבדו-היסטוריה עריכת הנתון בוויקינתונים
נושא היסטוריה בריטונום עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 1136 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ההיסטוריה של מלכי בריטניהלטינית: Historia Regum Britanniae, באנגלית: The History of the Kings of Britain) היא כרוניקה אשר נכתבה על ידי ג'פרי ממונמות', בשנת 1136 לערך.

הספר כולל תיאור כרונולוגי של מלכי בריטניה החל מברוטוס, נכדו של איניאס, מפליטי מלחמת טרויה, אשר לפי הספר כבש את בריטניה מהענקים והיה ראשון מלכי בריטניה, ועד הכיבוש האנגלו סקסי במאה השביעית.

הספר מהווה את אחת היצירות העיקריות בארון הספרים הבריטי (ה-Matter of Britain).

חשיבות כספר היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לספרו של ג'פרי חשיבות מועטה כספר היסטוריה. תיאוריו של ג'פרי באשר לתקופות מאוחרות יחסית (התקופה שלאחר פלישת יוליוס קיסר לבריטניה) נגועים בחוסר דיוק רב. בהתאם משערים ההיסטוריונים שתיאורי תקופות קדומות יותר מדויקים אף פחות, ואפילו בדויים לחלוטין. יחד עם זאת הספר כולל אגדות קדומות שייתכן שיש להם בסיס היסטורי כלשהו, וללא ספק חשיבות ספרותית (לדוגמה - בספר מופיעה הגרסה הקדומה ביותר של אגדות המלך ארתור ושל סיפור חייו של המלך ליר ובנותיו, שלימים הפכה למחזה מאת ויליאם שייקספיר בשם זה).

תוכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מתאר את ההיסטוריה של בריטניה החל מבריחת פליטי מלחמת טרויה ובראשם איניאס מטרויה לאיטליה, יישובם באיטליה ואת גירושו של נכדו של איניאס - ברוטוס לאחר שהרג בשוגג את אביו. ברוטוס מגיע לגאליה ומשם לאי בריטניה המיושב על ידי ענקים, מביס אותם וקורא לאי על שמו.

הספר מתאר את שליטי בריטניה באופן כרונולוגי, ומספר על בלאדאד שידע להשתמש בכוחות קסם וניסה לעוף, על המלך ליר אשר חילק את הממלכה בין שלוש בנותיו (תיאור עליו מתבסס מחזהו של שייקספיר).

כמו כן מוזכר המלך קאנובלינוס (עליו מבוסס מחזהו של שייקספיר "סימבלין").

הספר מתאר את שליטי האי לאחר הכיבושים הרומיים של יוליוס קיסר של קלאודיוס, ואת התנצרות לוקיוס - המלך הנוצרי הראשון של בריטניה.

עוד מוזכרים בספר הקוסם מרלין והמלך ארתור.

מקורות המידע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'פרי טען כי ספרו הוא תרגום ללטינית של טקסט ברטוני קדום שניתן לו על ידי וולטר, ארכידיקון אוקספורד. כיום החוקרים מטילים ספק בטענה זו, וסבורים כי ג'פרי התבסס על ספרים קודמים ובהם ספרו של גילדאס מהמאה השישית "ההיסטוריה הכנסייתית של תושבי אנגליה", ספרו של נניוס מהמאה התשיעית "ההיסטוריה של הבריטים", "דברי הימים הוולשים" מהמאה העשירית וכן ספרות וולשית המתארת חיי קדושים ואגדות עם, וכי את יתרת המידע המופיעו בספרו בדה ג'פרי.

השפעת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרו של ג'פרי היווה בסיס לסופרים בריטיים וולשים רבים. הספר זכה לפופולריות רבה ביותר בשלהי ימי הביניים עת בה ראו בו ספר היסטוריה מדויק (אף שהיו גם שביקרו את הספר ובהם ויליאם מניובורג וגיראלדוס קאמברנסיס.

בתקופת מלכותו של אדוארד הראשון התבססה מדיניות החוץ הבריטית ביחס לסקוטלנד על טענות המופיעות בספר לזכות השליטה האנגלית בסקוטלנד, וכן על נבואות הקוסם מרלין.

הספר תורגם לצרפתית נורמנית בשנת 1155 ולאנגלית אמצעית על ידי לייאמון בראשית המאה ה-13. בשלהי המאה ה-13 תורגם הספר לוולשית.

מאז פרסום הספר הוא נחשב לטקסט היסטורי מדויק, ורפאל הולינשד שילב אותו בספרו "כרוניקות" שנכתב במאה ה-16.

רק בעת החדשה החלו היסטוריונים לפקפק במהימנות הספר, וכיום סבורים כי מדובר בבדייה.

עותקים שנשמרו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר רב של עותקים מהספר נשמרו מימי הביניים ועד ימינו. מתוך כ-215 עותקים, כמה עשרות הועתקו עוד באמצע המאה ה-12. בין העותקים השונים יש מספר שינויים, ואף בין העותקים מהמאה ה-12 ישנם מספר הבדלים המכונים כיום "הגרסאות הראשונות" ('First Variant'). עיקר ההבדלים - בהיעדרם של ההקדמה לספר, ובסיפורים מסוימים החסרים בחלק מהגרסאות. ייתכן שמדובר בניסיונות קדומים להוסיף לטקסט סיפורים או לגרוע ממנו סיפורים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]