לדלג לתוכן

רובה דרייזה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף רובה דרייס)

{

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
רובה דרייזה
מידע כללי
תכנון Johann Nicolaus von Dreyse עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה מייצרת פרוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מעצב Johann Nicolaus von Dreyse עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת השימוש 1848–1871 (כ־23 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מלחמות מלחמת אוסטריה-פרוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע טכני
קליבר paper cartridge עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רובה "מחט" דרייזה (גרמנית:Dreyse-Zündnadelgewehr) היה רובה לשימוש צבאי שנכנס לשימוש הצבא המלכותי הפרוסי בשנות ה-40 של המאה ה-19 ושימש כנשק העיקרי של חיל הרגלים הפרוסי בסדרת העימותים הצבאיים שהובילו לאיחוד גרמניה. הרובה הוא פרי פיתוח של חרש הנשק הגרמני יוהן ניקולאוס פון דרייזה שפיתח את הנשק החל משנת 1824 ועד לשנת 1836, שמו של הרובה מורכב משמו של הממציא והשם שניתן למנגנון הירי שהיה מורכב מנוקר בצורת "מחט" שהכה דרך תרמיל נייר של כדור הרובה ופגע בפיקה שהוצמדה לבסיס הקליע. מדובר בדגם מהפכני של רובה הנטען דרך החלק האחורי של הקנה באמצעות בריח ששימש לפתיחה וסגירה של בית הבליעה בנגוד לרובי המוסקט שקדמו לו שנטענו דרך החלק הקדמי של הקנה והשתמשו במנגנון ירי שהתבסס על פתיל בוער או מצת חלמיש. עם כניסתו לשירות ועל מנת לנסות ולהסתיר את יסודות התכנון המהפכני של הנשק מצבאות אויב כונה הרובה "רובה הקשה קל מודל 1841" (גרמנית:leichtes Perkussionsgewehr Modell 1841)

רובה המחט היה בפיתוח מתמשך החל משנת 1824, בתהליך הפיתוח נבחנו ויושמו מספר חידושים שהיו מהפכניים לתקופה פיתוח אחד היה התחמושת שבניגוד לתחמישים קיימים היה אחוד וכלל את התחמיש, המאיץ (פיקה) וכדור באריזה אחת, חידוש נוסף היה מנגנון הירי שבדגמים הראשוניים נסמך על טעינת-לוע כמו ברובי מוסקט אך בדגם הסופי הפך לנגנון של טעינה דרך בית-בליעה הננעל על ידי בריח. הירי בוצע על ידי נוקר ארוך דמוי סיכה שנדרך ושוחרר על ידי קפיץ, הנוקר חדר את התרמיל העשוי נייר ויצר הצתה ראשונית של המאיץ -כיפת הקשה שהוצמדה לקליע, מנגנון זה איפשר ירי מהיר של כ 6 כדורים בדקה.

לאחר ניסוי מוצלח בשנת 1840, הזמין פרידריך וילהלם הרביעי, מלך פרוסיה 60,000 מהרובים החדשים. על בסיס הזמנה זו ובעזרת הלוואות מאוצר המדינה הפרוסי דרייזה הקים את מפעל דרייזה-זונדנאדל הרובה התקבל לשירות חיל הרגלים של הצבא הפרוסי בשנת 1841 בתור leichtes Perkussionsgewehr דגם 1841, אך רק 45,000 יחידות יוצרו עד 1848. הרובה הוכיח את יעילותו בשימוש במהלך המהפכות הגרמניות של 1848 והוכיח את עליונותו הקרבית בקרבות רחוב במהלך מרד מאי בדרזדן בשנת 1849. בעקבות ההצלחה בשדה הקרב אומץ הנשק על ידי צבאות נוספים של מדינות גרמניות. עם זאת קצב הייצור וההצטידות של הצבא הפרוסי היו נמוכות יחסית ועד לשנת 1855 רוב גדודי חיל הרגלים היו מצוידים עדיין ברובי מוסקט ישנים ב90 גדודים בלבד צוידו בנשק ב-1855. לאור זאת דרייזה הסכים ליהעביר את רשיון הייצור לארסנל הפרוסי הממלכתי שבשפנדאו שהחל בייצור בשנת 1853, בתחילה ייצר המפעל 12,000 רובי מחט דרייזה בשנה, מספר שעלה בהתמדה ל-48,000 ב-1867.לאחר מכן הורחב רשיון הייצור לארסנלים נוספים בדנציג, סארן וארפורט.

הצבא הבריטי בחן את רובה המחט של דרייזה בסדרת בדיקות שנערכו בין השנים 1849–1851. בניסויים הבריטיים, הוכח כי הרובה מסוגל לירות שישה כדורים בדקה, ולשמור על דיוק על לטווחים של 700 עד 1000 מטר. למרות הביצועים המרשימים מסקנות המבחנים היו כי הרובה לא מתאים לשימוש הצבא הבריטי מאחר והוא "מסובך ועדין מדי" לשימוש בשירות ובסיכומו של דבר נבחר הרובה הצרפתי רובה מיני (Pattern 1851 Minié).

הרובה זכה להצלחה גדולה יותר בתוך שורות הצבא הפרוסי ונכלל בסדרת הרפורמות הצבאיות שנערכו תחת שלטונו של וילהלם הראשון, קיסר גרמניה על ידי שר המלחמה אלברכט פון רון ומפקד הצבא הלמוט פון מולטקה הזקן מ-1859 עד 1863, רובה המחט של דרייזה מילא תפקיד חשוב בניצחון האוסטרו-פרוסיה במלחמת שלזוויג השנייה בשנת 1864. שיפור נוסף בייצור הרובה הושג עם פיתוח תהליך יציקה מדוייק לייצור קני רובה שאפשרה ייצור המוני תעשייתי של הנשק בתחילת שנות ה-60 . הדגם החדש מ-1862 וסוג התחמושת המשופר של M/55 זירזו את השימוש והאימוץ הנרחב של הנשק הצלחתה של התעשייה הפרטית הגרמנית באספקת כמות החימוש הדרושה עבור הצבא סימנה את סוף ההסתמכות של הצבא על מפעלי ייצור בבעלות ממשלתית. כך הגיע הצבא הפרוסי לשדות הקרב של סוף המאה ה 19 עם חיל הרגלים מצוייד בנשק מודרני של כ 270,000 רובי מחט של דרייזה. הרפורמות הצבאיות והחימוש בכלי נשק מודרניים השתלבו היטב במדיניות האגרסיבית של ההנגה הפרוסית

אוטו פון ביסמרק שמונה בשנת 1862 לקנצלר פרוסיה, חתר להביא לאיחוד גרמניה באמצעות מהלכים צבאיים, ומהלכים מדיניים שנלוו אליהם. בשנת 1864, בעקבות מחלוקת ארוכת שנים בנוגע לשאלת השתייכותן של הטריטוריות שלזוויג והולשטיין לדנמרק או לקונפדרציית הריין (הטריטוריות היו אז תחת שלטון דני), עמדה בפני ביסמרק הזדמנות להתערבות צבאית, בעקבות חילופי שלטון בממלכת דנמרק. בפברואר 1864 החליט ביסמרק לפתוח במלחמת שלזוויג השנייה נגד דנמרק בשיתוף פעולה של פרוסיה עם אוסטריה. במלחמה זו, נכבשו ונלקחו אזורים אלה מידי דנמרק. הסכם שלום נחתם בווינה ב-30 באוקטובר 1864, ובו נמסרו שלזוויג לפרוסיה והולשטיין לאוסטריה. המחלוקת סביב השליטה בגרמניה כבר הייתה קיימת זמן רב קודם לכן, וכמעט גרמה למלחמה בשנת 1850. משום כך שאף ביסמרק למלחמה נגד אוסטריה, על מנת להכריע אחת ולתמיד את השליטה בגרמניה. העילה למלחמה הייתה סכסוך בין אוסטריה לפרוסיה על אופן השליטה במחוזות שלזוויג והולשטיין שנכבשו שנתיים קודם מדנמרק, אולם, היסטוריונים רבים טוענים שלביסמרק הייתה תוכנית לגרום לפרובוקציה מכוונת, כדי לפתוח במלחמה ולהחליש את עמדת אוסטריה בגרמניה.

לקריאה נוספת

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  • Leonard Alston-Roberts-West. The Dreyse Military Needle-Ignition System. The history, mechanics and firing characteristics of the Dreyse Needle Gun. Woodfield Publishing 2019

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רובה דרייזה בוויקישיתוף

רובה דרייזה, באתר אנציקלופדיה בריטניקה (באנגלית)