רוברט הלפרין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוברט הלפרין
Robert Halperin
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 26 בינואר 1908
שיקגו, ארצות הברית ארצות הבריתארצות הברית
פטירה 8 במאי 1985 (בגיל 77)
פאלם ספרינגס, ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות הלאומי ארלינגטון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כינוי באק
השכלה אוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות צי ארצות הברית
תקופת הפעילות 19421946 (כ־4 שנים)
דרגה לוטננט קומנדר
תפקידים בשירות
מפקד כוח 6 של הצי
פעולות ומבצעים
מלחמת העולם השנייה
עיטורים
צלב הצי  צלב הצי
כוכב הכסף  כוכב הכסף
כוכב הארד  כוכב הארד (פעמיים)
עיטור הענן (הרפובליקה של סין)
תפקידים אזרחיים
שחקן ומאמן פוטבול, שייט אולימפי, איש עסקים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מאזן מדליות
מתחרה עבור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
המשחקים האולימפיים
ארדרומא 1960מפרשית סטאר
המשחקים הפאן-אמריקאיים
זהבסאן פאולו 1963מפרשית סטאר

רוברט שרמן "באק" הלפריןאנגלית: Robert Sherman "Buck" Halperin;‏ 26 בינואר 1908 - 8 במאי 1985) היה גיבור מלחמה יהודי-אמריקאי במלחמת העולם השנייה, שייט תחרותי זוכה מדליית ארד באולימפיאדת רומא, שחקן פוטבול ואיש עסקים.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלפרין נולד למשפחה יהודית בשיקגו שבאילינוי, בן לאב שהיגר לארצות הברית מקייב בסוף המאה ה-19. היה חבר בנבחרת הפוטבול של אוניברסיטת נוטרדאם ושל אוניברסיטת ויסקונסין–מדיסון בעמדת הקוורטרבק. הוא שיחק עונה אחת (1932) בעמדת הרץ האחורי בקבוצת ברוקלין דודג'רס מליגת ה-NFL ולאחר מכן אימן בתיכון בשיקגו.

לאחר כניסת ארצות הברית למלחמת העולם השנייה התגייס במרץ 1942 לצי האמריקאי. הוא נבחר להיות אחד מעשרה לוחמים שייסדו את יחידת הקומנדו הימי של הצי (SCOUTS & RAIDERS)[1], היחידה אומנה בחשאי בווירג'יניה והיוותה את הבסיס ליחידת אריות הים.

הלפרין השתתף במבצע לפיד, הנחיתה האמפיבית של בעלות הברית בחופי צפון אפריקה המערבית. תחת עלטה מוחלטת הוביל את ספינת הסיור שלו בחופי מרוקו הצרפתית, הוא היה הראשון מבין החיילים אמריקאים שנחתו על החוף באפריקה. הוא נחת באזור פורט ליוטה, סימן את נתיבי הגישה, הכווין את הכוחות הנוחתים ולקח בשבי שני קציני אויב. על לחימתו במבצע זכה בעיטור צלב הצי, העיטור השני בדרגתו מבין עיטורי הכוחות המזוינים. השתתף בפלישת בעלות הברית לסיציליה (מספינת USS Ancon) ובפלישה לאיטליה. בנובמבר 1943 הועבר לכוח המשימה 122 וביוני 1944 היה מהחיילים הראשונים שנחתו על חוף צרפת במהלך הפלישה לנורמנדי והוביל את כוחות הקורפוס השביעי. על לחימתו במבצע זכה לכוכב הארד. הוא שב לארצות הברית בסוף יולי 1944 ושירת בבסיס ההדרכה לנחיתה אמפיבית, פורט פירס בפלורידה. בדצמבר 1944 נשלח למערכה באסיה ומונה למפקד יחידה 6 של הצי האמריקאי. תחת פיקודו היו 9 קצינים ו-35 לוחמים מהצי האמריקאי שהופקדו על אימונם של כ-2,500 לוחמי גרילה סיניים. הכוחות לחמו נגד הצבא היפני הקיסרי, בין המבצעים בהם השתתפו היה השמדת פריגטה יפנית בהדחק של 1,000 טון בנמל אמוי. לאחר כניעת מגיני אמוי קיבל הלפרין את חרבותיהם של האדמירל היפני וקציני מטהו. על לחימתו ביפנים ופועלו זכה לכוכב הכסף ולעיטור כוכב הארד נוסף. כמו כן זכה לעיטור הכבוד הגבוה ביותר מהרפובליקה של סין. במהלך שירותו התקדם בדרגות עד שחרורו כקצין בדרגת לוטננט קומנדר.

לאחר שחרורו התחרה בשיט מפרשיות. הוא היה אלוף צפון אמריקה בשיט מפרשית מדגם סטאר. השתתף באולימפיאדת רומא (1960) וזכה עם בן זוגו ויליאם פרקס במדליית ארד. ב-1963 זכה במדליית זהב במשחקים הפאן-אמריקאיים שנערכו בסאו פאולו שבברזיל.

משנת 1959 כיהן הלפרין כיושב ראש חברת .Commercial Light Co שהקים אביו באילינוי. החברה עסקה בעבודות הנדסה וחשמל רבות היקף. כמו כן היה ממייסדיה של חברת הביגוד Lands' End. בשנותיו האחרונות התגורר בפאלם ספרינגס בקליפורניה.

נפטר ב-1985 ונקבר בבית הקברות הלאומי ארלינגטון. הותיר אחריו אישה ושלושה בנים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ צ'ט קאנינגאם, The frogmen of World War II: an oral history of the U.S. Navy's underwater demolition teams, סיימון אנד שוסטר, 2005, עמ' 121