רוטה צורה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוטה צורה
Rote Zora
סמל הארגון
סמל הארגון
סמל הארגון
תקופת הפעילות 19751996 (כ־21 שנים)
אידאולוגיה פמיניזם רדיקלי, מרקסיזם
קבוצות אתניות גרמנים
אזורי פעילות גרמניה המערבית
מדינה גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מתנגדים גרמניה המערביתגרמניה המערבית גרמניה המערבית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוטה צורהגרמנית: Rote Zoraצורה האדומה) היה ארגון טרור פמיניסטי רדיקלי אשר פעל בגרמניה המערבית מסוף שנות ה-70 של המאה ה-20. הארגון ביצע מספר גדול של פעולות טרור כנגד יחידים וארגונים אשר נחשבו על ידו כמעורבים בסקסיזם, ניצול נשים, הנדסה גנטית, אכיפת חברה פטריארכלית, כוח גרעיני והתנגדות להפלות.

הארגון נודע במיוחד בשל מלחמתו בסעיף 218 לחוק העונשין הגרמני אשר מגביל הפלות. חברי הארגון כינו סעיף זה בשם "סעיף הטרור" ופעלו כדי לבטל אותו בכל צורה. הארגון מעולם לא פורק באופן רשמי, אולם פעילותו דעכה בהדרגה עד שנעלמה כליל באמצע שנות ה-90.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל מסוף שנות ה-60 של המאה ה-20 הייתה נתונה גרמניה המערבית במתקפה בלתי פוסקת מצד ארגוני טרור מרקסיסטיים קיצוניים כדוגמת סיעת הצבא האדום, ותנועת ה-2 ביוני. למרות שארגונים אלו התיימרו לייצג עמדה שוויונית, הרי שהם היו גבריים בעיקרם, וחלוקת העבודה בין חברי וחברות הארגון לא הייתה זהה. מצב זה גרם לטרוריסטיות רבות לטעון שיש צורך בארגון לנשים בלבד, שיתמקד בסוגיות של פמיניזם רדיקלי.

בארגון "תאי המהפכה" שנוסד ב-1973 פעל גם אגף פמיניסטי שכלל הן גברים והן נשים. בפועל, מרבית הגברים באגף זה, היו אדישים לנושא והותירו אותו בידי חברות הקבוצה. ב-1975 פוצצו חברות הארגון את אולם בית המשפט החוקתי הפדרלי של גרמניה בקרלסרוהה. הן הצדיקו את המעשה בקיומו של סעיף 218 לחוק העונשין הגרמני אשר מגביל הפלות. בהודעות לעיתונות כינו את עצמן חברות הקבוצה "רוטה צורה" על שמו של ספר ילדים פופולרי מאת קורט הילד Die rote Zora und ihre Bande (צורה האדומה וחבורתה). זמן קצר לאחר מכן הן הכריזו על עצמן כארגון נפרד.

חברות הארגון ביצעו מספר רב של פעולות טרור כנגד יחידים וארגונים אשר נחשבו על ידן כמעורבים בסקסיזם, ניצול נשים, הנדסה גנטית, אכיפת חברה פטריארכלית והתנגדות להפלות. כמו כן הן הפיצו עלוני תעמולה שבהן דרשו מכל נשות גרמניה להצטרף למאבקן באמצעות הקמת כנופיות לוחמות. הן סירבו להגדיר את עצמן כ"קיצוניות" ותחת זאת הגדירו עצמן כ"רדיקליות". במהלך השנים החלו חברות הארגון לתקוף גם ארגונים המעורבים בתעשיית הנשק, מיליטריזם ואנרגיה גרעינית. כמו כן הן תמכו באמצעים אלימים בשביתות עובדים בחברות גדולות. פיגועים רבים של הארגון בוצעו בשיתוף פעולה עם ארגון האב שלו – תאי המהפכה.

בסוף שנות ה-80 החלה המשטרה הפדרלית של גרמניה לנקוט ביד קשה כנגד רוטה צורה וארגוני הטרור המרקסיסטי האחרים כתוצאה מכך, נחלש הארגון באופן משמעותי. גם התמיכה העממית בטרור האדום פחתה באופן ניכר לאחר איחוד גרמניה מחדש. ב-1991 התפצל ארגון רוטה צורה. קבוצת חברות פרשו ממנו במטרה להקים ארגון פמיניסטי חוקי שיפעל באמצעים לא-אלימים. קבוצה אחרת המשיכה לדבוק בדרך הטרור.

ב-1994 ניסו חברות הארגון לחזור לכותרות באמצעות הצתת משרדיה של חברה שסיפקה מזון למגורי פליטים בנירנברג. שנה לאחר מכן פוצצו חברות הארגון פצצה במספנה שסייעה באספקת נשק גרמנית לטורקיה. שני האירועים לא סייעו בהחזרת הארגון לדעת הקהל הגרמנית, והוא הפסיק לפעול, למרות שמעולם לא התפרק באופן רשמי.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]