רשימת משאלות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רשימת המשאלות לחג המולד של ילד משנת 1990

רשימת משאלות או רשימת רצונות או רשימת תשוקות היא רשימה שבה מפורטים סחורות או שירותים שבהם אדם או ארגון רוצים. המחבר רשאי להפיץ עותקים של הרשימה למשפחתו, לחבריו ולבעלי עניין אחרים שסביר שירכשו חלק מהפריטים עבור הנמען או יציעו עבורו למכירה חלק מהפריטים הרשומים. המטרה של רשימת משאלות היא להקל על התקשורת בין מקבל המתנה לנותן המתנה. רשימות משאלות מכילות לרוב פריטים שרוכש מתנה יכול להשיג ממגוון קמעונאים. חלק מרשימות המשאלות מתמחות למטרות מסוימות או מרוכזות בקמעונאים בודדים, כגון רישום מתנות (אנ') (למשל רישום נישואים (אנ')).

בתרבויות מסוימות, אנשים נותנים רשימות משאלות לפני חגים גדולים הכוללים מתן מתנות, כגון חג המולד וימי הולדת. הזדמנויות נפוצות אחרות להנפקת רשימות משאלות כוללות מסיבות טרום לידה, חנוכת בית, חתונות וצדקה.

משתמשי תוכנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתרי אינטרנט וחבילות תוכנה ארגוניות רבים מציעים למשתמשים את האפשרות להוסיף "משאלה" – הצעה לשיפור או שינוי האתר/חבילה, ולהצביע על חשיבותה של ההצעה.

במקרים רבים, כאשר חברה לא יכולה לספק מסגרת שכזו, משתמשים יוצרים רשימות משאלות משלהם, בפורומים או בלוגים באינטרנט.

רשימת משאלות דרך אתרי קניות מקוונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק מאתרי הקניות מספקים ממשקים נוחים לרשימת משאלות, בהם Amazon,‏ AliExpress ו-MyRegistry (אנ'). אלו מאפשרים לכל אחד, גם לאנשים פרטיים וגם לארגונים ועמותות, להרכיב ולפרסם רשימת משאלות. החברים או התורמים יכולים לסמן ברשימה את המוצרים שברצונם להזמין עבור מפרסם הרשימה, לשלם עליהם, והמוצרים יגיעו ישירות אל הכתובת של המפרסם.

רשימת משאלות של עמותות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמותות רבות מפרסמות רשימת משאלות, ובה פריטים שהעמותה זקוקה להם, והציבור שמעוניין לתרום יכול להזמין את הפריטים האלו עבור העמותה.

רוב העמותות הללו משתמשות בממשקים של אתרי הקניות המקוונות. אלו מאפשרים לכל אחד להזמין פריטים מהרשימה ישירות אל הכתובת של העמותה. ברוב הממשקים, המשתמש יכול לחפש רשימת משאלות לפי שם העמותה.

מלבד אתרי הקניות, ישנם אתרים ייעודיים לתרומות פריטים לנזקקים באמצעות רשימת משאלות. דוגמה לכך היא אתר Givit, שמפרסם צרכים של אנשים נזקקים ונפגעי אסונות, והמשתמש יכול לסמן את הפריטים שברצונו לתרום ולממן אותם.[1]

חלק מהעמותות שמפרסמות רשימת משאלות מדווחות שהן עדיין מעדיפות תרומות כספיות ישירות, מפני שהן מאפשרות לעמותה לנתב את הכסף שלה לפי הצרכים הדינאמיים שמתעוררים. בנוסף, לרוב העמותות יש גם צרכים שאינם חומריים, כמו שכירת שירותיו של איש מקצוע. כך למשל מדווחת עמותת Wildlife Rehabilitation Center, שמטפלת בחיות בר פגועות.[2] למרות זאת, האפשרות לתרום פריטים מוחשיים מתוך רשימת משאלות לפעמים נוחה יותר לתורם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רשימת משאלות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ GIVIT - Whats needed, GIVIT
  2. ^ Julianne Ragland, Wildlife Rehabilitation Center, Propel Nonprofits, ‏2016-07-28