שביתת מיטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף שביתת שכב)
הקלטת השיר "תנו צ'אנס לשלום"

שביתת מיטה (Bed-In, מכונה בעברית גם שביתת שכב) הייתה מחאה לא אלימה של ג'ון לנון ויוקו אונו באמסטרדם ובמונטריאול בשנת 1969. הייתה זו דרכם להפגין כנגד מלחמות ולמען קידום השלום, על רקע מלחמת וייטנאם.

השביתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון ויוקו ידעו שנישואיהם, שנערכו ב-20 במרץ 1969, יהיו אירוע עיתונאי עצום, והחליטו להשתמש בפרסום זה כדי לנסות ולקדם את השלום העולמי.

הם בילו את ירח הדבש שלהם בחדר 702 במלון הילטון באמסטרדם במשך שבוע, בין 25 ל-31 במרץ, והזמינו את הנציגים של עיתונות העולם לחדרם בין השעות 9 בבוקר ל-9 בערב. העיתונאים ציפו שבני הזוג, שכבר ביצעו בעבר סנסציות כמו תקליט בעל עטיפה המכילה עירום, יקיימו יחסי מין, אבל תחת זאת ג'ון ויוקו ישבו במיטה ודיברו על שלום, כשמעל למיטה הוצבו שלטים כמו "שיער שלום" ו"מיטת שלום". בין העיתונאים שביקרו אותם היה גם העיתונאי הישראלי עקיבא נוף, אשר זכה אף להקליט יחד איתם באופן מאולתר את השיר "שבועה לירושלים". הייתה זו הפעם היחידה בה לנון הוקלט בעודו שר בשפה העברית.

לאחר שבעה ימים, בני הזוג טסו לווינה שבאוסטריה, שם קיימו מסיבת עיתונאים שבמהלכה אכלו עוגת שוקולד בעודם בתוך שקית לבנה, בניסיון לקדם את רעיון ה"באגיזם" (מלשון שקית) שלהם: כשכל גופו של אדם נמצא בתוך שקית אי אפשר להתרשם מצבע עורו, יופיו, גילו או מאפיינים חיצוניים אחרים שלו, והרושם היחיד שאדם אחר יכול לקבל הוא המסר שה"באגיסט" רוצה להעביר.

במהלך אפריל 1969 ג'ון ויוקו שלחו בלוטים לראשי מדינות שונות ברחבי העולם בתקווה שאלו יטעו אותם, כסמל לשלום. במשך 8 חודשים סירבו כל ראשי המדינות להיפגש עם בני הזוג.

לאחר מכן הם תכננו לבצע שביתת מיטה נוספת בארצות הברית, אולם ג'ון לנון לא יכול להיכנס למדינה זו בגלל פרשת מריחואנה בעברו. איי בהאמה היו חמים מדי עבורם וגם הם נפסלו. בסופו של דבר בני הזוג בחרו בקנדה.

החל מ-26 במאי 1969 הם שהו בחדר 1742 במלון "המלכה אליזבת" במונטריאול. במשך 7 הימים הבאים הם הזמינו את טימותי לירי, טומי סמוטרס, דיק גרגורי, ואל קאפ וכולם, מלבד אל קאפ שרו את השיר "תנו צ'אנס לשלום (Give Peace a Chance)" שהוקלט בחדר המלון ב-1 ביוני. תאגיד השידור הקנדי קיים אתם ראיונות מחדר המלון.

תקופה זו בחיי בני הזוג, במהלכה הם ביקרו במדינות שונות ברחבי העולם, באה לידי ביטוי בשיר הבלדה על ג'ון ויוקו (The Ballad of John and Yoko), שנכתב על ידי לנון ובוצע על ידי להקת הביטלס. שביתת המיטה זוכה לאזכור בשיר באופן הבא:

Drove from Paris to the Amsterdam Hilton

Talking in our beds for a week

The newspeople said

"Say, what're you doing in bed?"

I said, "we're only trying to get us some peace"

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]