שחף לבן עין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
קריאת טבלת מיוןשחף לבן עין
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: חופמאים
תת־סדרה: שחפאיים
משפחה: שחפיים
סוג: שחף דגים
מין: שחף לבן עין
שם מדעי
Ichthyaetus leucophthalmus
טמינק, 1825
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שחף לבן עין

שחף לבן עין (שם מדעי: Ichthyaetus leucophthalmus) הוא מין של עוף ים ממשפחת השחפיים.

שחף זה קטן יחסית והוא אנדמי לאזור ים סוף. מין זה הוא הנדיר מכל מיני השחפים שנתגלו עד עכשיו (2021). מספר הפרטים בעולם מוערך ב-12,000-13,000 בלבד. רובם נמצאו ונצפו על ידי "האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי הטבע" (ארגון IUCN).

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור השם הוא עיגול לבן הנמצא מסביב לעיניים, וייחודי רק למין זה.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורך: 39-43 ס"מ. מוטת כנפים: 100-115 ס"מ. שחף זה הוא בגודל בינוני ביחס לקרוביו, מקורו ארוך ודק וכפוף כלפי מטה. מחזהו ומעלה צבעו בגוונים כהים כגון אפור-חום אצל הבוגרים וחום אצל הצעירים. בכל גיל צבע כנפיו כהה עם שפת זרימה לבנה לאורך הכנף. לשחף הבוגר יש ראש שחור שנמשך עד לגרונו. סביב עיניו יש טבעות לבנות ובולטות. בתקופת החורף ראשו הופך להיות בהיר יותר ומחוספס.

התנהגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפוצת השחף אינה יציבה במהלך תקופת הרבייה שלו והוא מגיע לכל רחבי ים סוף. תקופת הרבייה שלו היא בין יוני לאוגוסט בעיקר בערב הסעודית. הטלת הביצים מתרחשת ביוני ובקיעתן מתרחשת לרוב באוגוסט. במצרים תקופת הרבייה יכולה להגיע עד ספטמבר. קבוצות הרבייה שלהם קטנות - כ-25 זוגות בקבוצה אחת. מחוץ לתקופת הרבייה נצפה טווח רחב של קיום, החל מפרט החי בבדידות עד להקות של מאות ואף אלפי פרטים.

בתי הגידול של שחף לבן עין הם בדרך כלל חופי הים ועיקר מזונו בא מן הים: דגים, רכיכות וסרטנים. הוא אוכל גם מעט פירות. הוא נצפה על מזחים, סירות דיג, שוניות אלמוגים ועל סלעים בחופים. יש תושבים מצריים המחזיקים שחף זה בביתם כעוף מחמד.

שחף זה בונה את קינו על סלעים חשופים או בחול. הקן בנוי בצורת טבעת ועשוי מזרדים, אצות ופסולת. במקומות סלעיים הקן מורכב מצמחים הנמצאים על הסלע או מחומר שאינו חדיר למים. התטולה עומדת על 2-3 ביצים.

תפוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השחף לבן העין דוגר בים סוף בלבד, ממצרים בצפון דרומה עד לפתח הדרומי של ים סוף. בישראל השחף נמצא במפרץ אילת, כאשר מספרים גבוהים שלו מופיעים בחורף ובתחילת האביב. בזמנים נדירים מאוד השחף מגיע לחוף הים התיכון.

מצב שימור[עריכת קוד מקור | עריכה]

השחף נמצא בסכנת הכחדה, בשל גודל האוכלוסייה הקטן של כ-12,000-13,000 בלבד, וכן שטח הדגירה המצומצם.

הוא סובל מציד, הרס קנים, הרס אתרי דגירה, חשיפה לזיהומים בים. מבחינת מצב השימור של המין, הוא נחשב קרוב לסיכון (Near Threatened), מצב שימור הנחשב למצב של סיכון נמוך ברשימה האדומה של IUCN.[1][2][3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שחף לבן עין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]