שטף דם בשד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שטף דם בשד (באנגלית: Breast hematoma) היא תופעה של הצטברות דם בשד. שטף הדם נגרם כתוצאה מדימום פנימי, אשר יכול להיווצר מטראומה גופנית (ניתוח או מכה בשד), או ללא קשר לטראומה.

תסמינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תסמיני שטף דם בשד הם:

התסמינים יכולים להיות דומים לתסמיני שד פיברוציסטי (Fibrocystic breast changes).

גורמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שטף דם יכול להיגרם כתוצאה ממכה טראומטית לחזה, לדוגמה מספורט או מתאונת דרכים.

בנוסף, שטף דם יכול להיגרם כתוצאה מניתוח חזה, בדרך כלל כתוצאה מדימום בתוך השד לאחר סיום ניתוח[1]. הדימום יכול לקרות מיד לאחר תחילת הניתוח או כמה ימים לאחר הניתוח. ניתוחי החזה יכולים להיות ניתוחים קוסמטיים (לדוגמה הגדלת חזה או הקטנת חזה) או ניתוחים לא קוסמטיים (לדוגמה הסרת גושים או כריתת שד).

לרוב, שטפי דם בחזה קורים כתוצאה מלקיחת ביופסיה.

לעיתים נדירות, שטפי הדם נגרמים ללא התערבות, כתוצאה מקריעה של כלי דם בחזה בייחוד אצל אנשים בעלי בעיות בקרישיות דם (Coagulopathy)[2] או נשים שלוקחות מדללי דם תקופה ארוכה כמו אספרין ואיבופרופן[3].

אבחנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהמטומה בשד צריך להתחשב בהיסטוריית המטופל כדי לבצע אבחנה מתאימה.

כאשר יש נפיחות לאחר ניתוח בשד או ביופסית שאיבת מחט,  נהוג לבצע אולטראסאונד שד על מנת להבחין בין המטומה לבין סיבוכי ניתוח אפשרים אחרים, כמו אבצס (מורסה) או סרומה[4].

המטומה שהתפתחה לאחרונה אפשר בדרך כלל לאבחן באמצעות ממוגרפיה[5], או בMRI (דימות תהודה מגנטית)[6]. אם קיים חשד לסרטן השד, ההבחנה בניהם תתבצע באמצעות ביופסיה בשד.

פתופיזיולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שטפי דם קטנים בשד יכולים להחלים לבד אחרי מספר ימים או שבועות באמצעות ספיגה מחדש של הדם. שטפי דם גדולים בעלי סיכוי גבוה יותר ליצירת דלקת או לפיבוריזיס (לייפת). שטפי דם עלולים לגרום לחוסר בפיגמנט, דלקת או חום. בתהליך ההחלמה, ההמטומה עלולה ליצור רקמה צלקתית או סרומה.

שטפי דם כתוצאה מניתוח יכולים לעכב את ההחלמה ובכך להשפיע על התוצאה הקוסמטית. בנוסף שטפי דם בשד הם אחד מגורמי סיכון לזיהומים באזור הניתוח.

קיימות ראיות שמצביעות על כך שאחרי ניתוח הגדלת חזה, נוכחות שטפי דם בשד מגבירה את הסיכון לפיתוח התכווצות קופסית (Capsular contracture) תופעה המתבטאת באי סימטריה בחזה[7].

בבדיקת הממוגרפיה, רקמת הצלקת הנגרמת משטף הדם יכולה להיות מאובחנת באופן שגוי כרקמת גידול, במיוחד בשנים הראשונות אחרי הניתוח[8].

בסופו של דבר נמק שומן (fat necrosis) עלול להיווצר באזור.

טיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

שטפי דם קטנים בחזה אינם מורגשים כמעט בכלל ואינם נצרכים ברוב המקרים טיפול רפואי כדוגמת אולטראסאונד שבדרך כלל משמש למעקב אחרי הרזולוציה של השטף דם.

שטפי דם גדולים, כאלה שאינם מתכווצים עם הזמן או אשר גורמים לאי נוחות צריכים לעבור ניקוז. שטף דם לאחר ניתוח לכריתת גידול ממאיר בשד צריך לעבור ניקוז מכיוון ששטף דם שנוצר לאחר הקרנות אינו יכול להיעלם ללא פעולה זו[9]. שטפי דם גדולים יכולים להתנקז בעזרת שאיבת מחט או במקרים נדרים, בניתוח פתוח לניקוז השטף דם.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Walter Peters, Victor Fornasier, David Howarth, Late unilateral hematoma after breast augmentation, Plastic Surgery 22, 2014-03, עמ' 18–21 doi: 10.1177/229255031402200106
  2. ^ Nikolaos S. Salemis, Breast hematoma complicating anticoagulant therapy: management and literature review, Breast Disease 34, 2012, עמ' 25–28 doi: 10.3233/BD-130344
  3. ^ Sabel, Michael S., Essentials of breast surgery, Philadelphia, PA: Mosby/Elsevier, 2009
  4. ^ Christof Sohn, Jens-U. Blohmer, Ulrike Hamper, Breast Ultrasound: A Systematic Approach to Technique and Image Interpretation, Thieme, 1999. (באנגלית)
  5. ^ Yuranga Weerakkody, Breast haematoma | Radiology Reference Article | Radiopaedia.org, radiopaedia.org (באנגלית)
  6. ^ Uwe Fischer, Practical MR Mammography, Thieme, 2004. (באנגלית)
  7. ^ Neal Handel, Tracy Cordray, Jaime Gutierrez, J Arthur Jensen, A Long-Term Study of Outcomes, Complications, and Patient Satisfaction with Breast Implants, Plastic and Reconstructive Surgery 117, 2006-03, עמ' 757–767 doi: 10.1097/01.prs.0000201457.00772.1d
  8. ^ "Everything You Need to Know About Breast Hematomas". Verywell Health. נבדק ב-2018-12-04.
  9. ^ Breast surgery, Amsterdam: IOS Press, 2001

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.