שיחה:אלומה גאוסיאנית

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 3 שנים מאת MordechaiLando בנושא תרגום ערך קרוב -laser beam quality

נגישות[עריכת קוד מקור]

אהלן אביר המתמטיקה. רציתי להפנות את תשומת ליבך שאחד הקריטריונים החשובים בתחרות הפיזיוויקי (וגם בכלל) הוא נגישות הערך לקהל הרחב. לכן הייתי מציע להרחיב את ההקדמה המילולית כך שיהיה הסבר ברור יותר לכולם. משהוא בנוסח שקרן גאוסיאנית היא פתרון של משוואת הגלים שמתאר התקדמות של קרני אור ישרות, כמו באופטיקה גאומטרית - אבל שהפתרון הגלי מראה שבנוסף להתקדמות בקו ישר הקרן גם מתרחבת (דיספרסיה) - ורוחב הקרן גדל במו שורש מרחק ההתקדמות. עוד תוצאה של הניתוח הזה הוא שיש גבול למידה שבה ניתן לפקס קרן... כמובן כדי שצריך ניסוח טוב יותר מהניסוח שלי. טוקיוני 11:05, 16 באוגוסט 2009 (IDT)תגובה

תודה על המשוב. אתחשב בו לפני שאסיים לכתוב את הערך. עד כה התמקדתי בעיקר בחלק הטכני על בסיס ויקי-האנגלית. אני מתלבט האם לתרגם גם את הפסקאות על מודים גבוהים יותר או לוותר עליהן. אגב, עד מתי התחרות? בברכה, MathKnight הגותי (שיחה) 19:29, 16 באוגוסט 2009 (IDT)תגובה
עד ה-1 לספטמבר - אוטוטו, לא קיבלת מייל? טוקיוני 21:38, 16 באוגוסט 2009 (IDT)תגובה
לא. בברכה, MathKnight הגותי (שיחה) 19:58, 18 באוגוסט 2009 (IDT)תגובה
שלום לאביר, ערך יפה - לדעתי ראוי וצריך להוסיף על מודים גבוהים ועל שימוש במטריצות ABCD עם קרניים גאוסיניות Moti 43 - שיחה 23:33, 19 באוגוסט 2009 (IDT)תגובה
הוספתי. בברכה, MathKnight הגותי (שיחה) 21:12, 20 באוגוסט 2009 (IDT)תגובה

דו"ח שופט המשנה בתחרות הפיזיוויקי[עריכת קוד מקור]

ערך זה זכה לציון לשבח בתחרות הפיזיוויקי. להלן דוח שופט המשנה לערך:

  1. פרק המבוא:
  • הקרן נשארת גאוסיאנית בעברה דרך כל רכיב לינארי, ולא רק עדשה.
  • לא ברור למה הכוונה שקרן גאוסיאנית מהווה את הקרן הממוקדת ביותר. ישנם גם פתרונות גאוסיאנים רחבים. זהו הפתרון בעל המינימום חוסר וודאות בין המיקום לזווית.
  • לא מוסבר למה נרשם שיש גבול לכמה ניתן למקד קרן אופטית, צריך להסביר את הקשר בין גודל המיקוד, אורך הגל ותקיפות הקירוב הפרקסיאלי.
  1. תאור מתמטי
  • יש פיתוח של המשוואה הפרקסיאלית (ללא צורך בערך זה לטעמי) ולאחר מכן מובא פתרון של קרן גאוסיאנית ללא הסבר שמקשר אותו למשוואה.
  1. התקדמות במרחב/מערכת אופטית
  • הטרנספורמציה של q מוגדרת על ידי מטריצת ABCD עבור מרחב חופשי ולא להיפך
  • עדיף לנתח את המעבר דרך עדשה ישירות בעזרת מטריצת ABCD של עדשה. מתוך זה ניתן לראות שהעדשה משנה רק את רדיוס העקמומיות.
  • כדאי להראות איפה הקרן מתמקדת אחרי העדשה להשוות לאופטיקה גיאומטרית ועל ידי זה לבדוק מתי הקירוב של אופטיקה גיאומטרית תקף.
  1. מודים מסדר גבוה יותר
  • הייתי ממליץ להוסיף תמונות של האופנים מהסדרים הגבוהים ולקשר את סדר האופן במספר האפסים שיש בציר המתאים.

שלב הגמר[עריכת קוד מקור]

הערך עלה לשלב הגמר של התחרות, והשופטים הראשיים כתבו עליו:

ערך מאוד טכני ומפורט, מלא משוואות, הערות שוליים ובאופן כללי משאיר רושם טוב - לקורא חצי מקצועי הוא מבהיר היטב את הדברים שהוא מנסה להעביר. לא מאוד "אנציקלופדי", אבל נדמה לי שבמקרה זה זה נובע מאופי הנושא. למרות זאת, חסר אולי פרק היסטוריה(של המחקר בתחום).

משוב מ-15 בינואר 2014[עריכת קוד מקור]

אחד הערכים האיכותיים ביותר בויקיפדיה העברית. 79.176.4.50 20:41, 15 בינואר 2014 (IST)תגובה


קרן או אלומה[עריכת קוד מקור]

משתמש:MathKnight משתמש:Uziel302 השימוש במילה קרן בערך זה שונה מהמקובל בקהיליית האופטיקה והלייזרים, ובכל הכבוד הראוי לערך מצוין זה, אינו נכון. המילה הנכונה היא אלומה(BEAM באנגלית). המילה קרן (RAY באנגלית) שמורה לקו גיאומטרי והיא משמשת באופטיקה גיאומטרית לציון ציר האלומה. בתחום התכנון האופטי הקלסי שהוא תחום של אופטיקה גיאומטרית מדובר על מעקב קרניים(RAY_TRACING), חישוב בו יוצרים קווי התקדמות של קרניים גיאומטריות. אלומה גאוסיאנית והאלומות הנוספות שבהם עוסק הערך הן פתרונות של משוואת הגלים, במסגרת ענף באופטיקה הנקרא אופטיקה פיזיקלית. האלומה עוסקת לא רק בציר ההתקדמות המרכזי אלא בכל החתך.

אני מנצל את תשומת לבכם לנושא נוסף, תרגום ערך מאנגלית שהנושא שלו קרוב לנושא הערך הנוכחי.

תודה

MordechaiLando - שיחה 17:54, 28 באפריל 2020 (IDT)תגובה

MordechaiLando, אני לא מכיר את קהילת האופטיקה ואת מונחיה, מה ההצעה שלך כוללת בפועל? לשנות את שם הערך וכל המופעים בערך מקרן לאלומה? הוספתי תבנית שינוי שם כדי שעוד משתתפים יוכלו לתרום לדיון. Uziel302 - שיחה 18:28, 28 באפריל 2020 (IDT)תגובה
כן, אני מציע להחליף בשם הערך ובתוכן את המילה קרן במילה אלומה. פירסומי המדעיים בנושא הספיציפי של איכות האלומה הם באנגלית אך בעבודתי השוטפת בתעשייה לאורך עשרות שנים השתמשתי במונחים עבריים.
חג שמח MordechaiLando - שיחה 08:55, 29 באפריל 2020 (IDT)תגובה
אני רוצה לחדד את טענתי. אפשר לתרגם את המונח האנגלי LASER-BEAM הן ע"י קרן לייזר והן ע"י אלומת לייזר. הביטוי קרן לייזר משקף את הנראות של פליטת האור ממקור הלייזר כקו גיאומטרי צר והוא ביטוי לגיטימי, בעיקר בהקשר עממי ולא מקצועי. אולם, הערך הנוכחי עוסק באופי הגלי-פיזיקלי של אור הלייזר המתבטא בקוטר ובהתבדרות האלומה. בהקשר הזה, המילה קרן רלוונטית רק לציר האלומה והמילה הנכונה לתיאור האור היא אלומה ולא קרן.
ערכתי סקר של השימוש בשתי המילים בגוגל ומצאתי שרוב השימוש, במיוחד ע"י גורמים מקצועיים כמו המוסד לבטיחות וגהות והאוניברסיטה הפתוחה, ובמיוחד בהקשר הגאוסיאני הוא במילה אלומה כפי שצריך להיות. השימוש השגוי במילה קרן במקום שצריך להשתמש באלומה נמצא אך הוא פחות שכיח ונעשה במסמכים פחות מקצועיים ובספרות מסחרית.
MordechaiLando - שיחה 18:26, 29 באפריל 2020 (IDT)תגובה
אני לא מתנגד לשינוי המוצע. – ד"ר MathKnight (שיחה) 14:43, 1 במאי 2020 (IDT)תגובה
תודה על הסכמתך. היות והצעתי את השינוי, אטול על עצמי את הביצוע. אמתין יום-יומיים לתגובות לפני הביצוע. MordechaiLando - שיחה 12:31, 3 במאי 2020 (IDT)תגובה
MordechaiLando, טענתך נשמעית הגיונית, לאחר שינוי השם ובתוכן הערך נא הסר את התבנית מדף השיחה • חיים 7שיחה21:52, 4 במאי 2020 (IDT)תגובה

תרגום ערך קרוב -laser beam quality[עריכת קוד מקור]

משתמש:MathKnight משתמש:Uziel302 אני מתרגם עתה את הערך האנגלי שבנדון. אני מניח שאם הייתי מגיע לערך "קרן גאוסיאנית" לפני שהתחלתי הייתי שוקל היטב אם לתרגם את הערך. מכל מקום, הגישה בערך שבנדון היא מעשית ופיזיקלית יותר בעוד שבערך "קרן גאוסיאנית" הגישה היא מתמטית וריגורוזית. באנגלית אלו ערכים נפרדים.

אשמח לדעתכם על הצדקת הופעת הערך שבנידון בויקיפדיה העברית. אתם מוזמנים לעיין במקור האנגלי או בטיוטה, אך היא בעיקרה רק אחרי תרגום המכונה. משתמש:MordechaiLando/איכות אלומת לייזר.

חג עצמאות שמח ותודה על דעתכם.

MordechaiLando - שיחה 18:26, 28 באפריל 2020 (IDT)תגובה

סיימתי עריכה והעליתי את הערך. הדיון לא רלוונטי יותר. MordechaiLando - שיחה 16:47, 5 במאי 2020 (IDT)תגובה