משתמש:MathKnight/גותיקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

האדריכלות הגותית נחשבת לשיא יכולתו של האדם לבנייה באבן ולדעתי בצדק. הקתדרלות הגותיות היו מיזמי ענק המחוננים לא רק במידות גדולות ותמירות, אלא גם בעושר רב של קישוטים - הן ביצירות אמנות גרידא (ויטראז'ים, פיסול גותי, סיתות אבנים ועוד) והן באלמנטים אדריכליים ששימשו הן כקישוט והן כאלמנט בתמיכת המבנה העצום. הקתדרלה הגותית נועדה לסמל את ירושלים השמיימית ולשם כך נבנתה במימדי ענק, כמבנה השואף השמיימה, עם צריחים מחודדים המגרדים את השמיים ואולמות גבוהים המקנים לאדם תחושת אפסות מול עוצמת האלוהים. חלל הכנסייה היה מלא אור מיסטי והילה של קדושה, תודות לחלונות ענק ובהם ויטראז'ים מזכוכית צבעונית ובהם סיפורים מהתנ"ך והברית החדשה. השימוש באור הגיע לשיאו בסגנון ה-Rayonnant Gothic וחלונות הרוזטה של קתדרלת נוטרדאם דה פארי יחד עם בזיליקת סן דני ששופצה המאה ה-13 ובית המקהלה של קתדרלת קלן הם יצירות מופת של הגותיקה הקורנת. אם כן, האדריכלות הגותית משלבת בין בנייה רזה, אוורירית ותמירה לגובה לבין חלל מלא אור ופיתוחי אבן עדינים ומורכבים ביופיים, ועושה זאת בכשרון נדיר והוד והדר. האדריכלות הגותית משלבת חזון עם עבודה מסורה של מאות בעלי מלאכה ליצירת שלמות מבנית בה כל חלק תומך במכונה האדירה. אין ספק שהמבנים הגותים (והנאו-גותיים) הם יצירות מופת של אדריכלות, הנדסה ואמנות.

האדריכלות הגותית (Gothic Architecture) נולדה בצרפת באמצע המאה ה-12 כאדריכלות כנסיות והגיעה לשיאה במאה ה-13 אז נבנו הקתדרלות הגדולות של פריז, שארטר, ריימס, אמיין ובורז' לצד עשרות קתדרלות בערים ומחוזות ברחבי צרפת. האדריכלות הגותית התפשטה גם לאנגליה, גרמניה, הקיסרות הרומית הקדושה, ספרד, מרכז וצפון אירופה ואפילו לאיטליה תוך החדרת שינויים מקומיים באזורים השונים. כך למשל בגרמניה ומרכז אירופה הכנסיות בלטו עם צריחי תחרה מחודדים, בספרד הקתדרלות אופיינו בתחרת אבן קישוטית ועדינה (כמו בקתדרלת בורגוס) ובאנגליה נבנו קתדרלות ארוכות עם קמרונות מפותחים. האדריכלות הגותית דעכה במאה ה-16 ונזנחה לטובת אדריכלות הבארוק אם כי היא המשיכה לשרוד בצרפת ואנגליה גם במאה ה-17. במאה ה-18 והמאה ה-19 זכתה האדריכלות הגותית לעדנה בעקבות הרומנטיקה וכך נולדה התחייה הגותית (Gothic Revival), בה שופצו והושלמו עשרות מבנים גותיים, בהם: קתדרלת קלן, קתדרלת פראג, המינסטר של אולם (עם צריח בגובה 161.53 מטרים!), קתדרלת רגנסבורג וקתדרלת קלרמון-פראן. בתחייה הגותית נוצקו תוכן ומשמעות חדשה לאדריכלות הגותית והרומנטיקנים פירשו אותה כניצחון הרוח על החומר וכהישג הנדסי ואמנותי יוצא מגדר הרגיל המהווה עדות לכשרון נפש האדם, כמונומנט המעלה על נס את השמיימי והעל-טבעי, כמבנה אפוף אפלה ומסתורין בעל הילת העבר הדתי והמיסטי, וכיצירה בה השלם גדול מסכום חלקיו ובה כל אלמנט אדריכלי תורם להוד של המבנה. התחייה הגותית בלטה בעיקר ברחבי צרפת, גרמניה, הממלכה המאוחדת וארצות הברית (בה נבנו קתדרלות נאו-גותיות בהן הקתדרלה הלאומית של וושינגטון קתדרלת פטריק הקדוש בניו יורק, וכן גורדי שחקים בעלי עיצוב נאו-גותי).

את האדריכלות הגותית התחלתי לאהוב כשהייתי בתיכון ויצאתי לטיול באיטליה. שם ראיתי קתדרלות גדולות ויפות (הדואומו של סיינה, קתדרלת אורבייטו, סנטה מריה דל פיורה בפירנצה וכמובן הדואומו די מילאנו – הקתדרלה הגותית המופתית עם יער הצריחונים המתנשאים לשמיים שהיא אחת הקתדרלות הגדולות והיפות בעולם) שהיו בנויות בסגנון גותי (גותיקה איטלקית עם נטייה לרנסנס אבל עדיין גותי). כשהייתי צעיר יותר ביקרתי גם בנוטר-דאם דה פארי. המאפיינים של האדריכלות הגותית, שהשתלבו מצוין עם הפירוש הרומנטי (תנועת הרומנטיקה של המאה ה-19 שהולידה את התחייה הגותית ואת הספרות הגותית) של הגותיקה כשאיפה למלכות שמיים, לטוהר מידות, לרוחניות יתרה ולנשגבות תוך כדי שילוב בן הנעלה לגרוטסק (הגרגוילים והחימרות ששמרו על הקתדרלות מפני רוחות רעות), ומנגד – קבלה של העצוב, של הקודר, של המורבידי ושל הגותי מבלי להירתע ממה שנראה מכוער או עצוב (האם אתם חושבים שעצב זה רוע?). מלבד הערכים הללו המבנים הגותיים יפים, מופלאים, מורכבים והדורים בצורה בלתי רגילה, כפי שתוכלו לראות בתמונות שבגלריה הגותית.

האדריכלות הגותית והנאו-גותית הן שיאיה של האדריכלות האנושית וללא ספק הסגנונות האהובים עליי. הרוח הגותית, ביחד עם הטכנולוגיה ההנדסית של היום, יכולים להוליד שיאים חדשים של אדריכלות, הנדסה ואמנות המשלבים את המיטב של הגותיקה הצרפתית וצריחי התחרה הגרמניים עם פירוש רומנטי ויד אמן אוהבת. אחד החלומות שלי הוא לבנות בית כנסת בסגנון גותי, שיהיה המבנה הדתי הגדול והגבוה בעולם.

בברכה, MathKnight הגותי

משתמש זה הוא גותי ומתעניין בגותיקה : אדריכלות גותית ונאו-גותית, הגות גותית, מוזיקה גותית: מטאל גותי, רוק גותי, מוזיקה עתיקה אמנות גותית ועוד.

הגלריה הגותית Gothic Gallery

מיטב הגותיקה

משתמש:MathKnight/גלריה גותית

הגותיקה הצרפתית





גלריה א'

גלריה ב'

גלריה ג'

גלריות לפי מבנה

קתדרלת קלן

קתדרלת קלן - Kölner Dom - Cologne Cathedral

קתדרלת קלןגרמנית: Kölner Dom, שם רשמי: Hohe Domkirche St. Peter und Maria) היא קתדרלה גותית קתולית בעיר קלן, המשמשת כמקום מושבו של הארכיבישוף של קלן. הקתדרלה, החולשת על קו הרקיע של קלן אשר בגרמניה, נחשבת לסמלה של העיר והיא אחד המבנים הידועים ביותר בגרמניה. הקתדרלה ניצבת בלב העיר העתיקה בקלן, כ-300 מטרים מערבית לנהר ריין, בין תחנת הרכבת המרכזית של קלן מצפון, המוזיאון הרומי-גרמאני (Römisch-Germanisches Museum) וכיכר רונקלי (Roncalliplatz) מדרום, ומוזיאון לודוויג ממזרח.

הקתדרלה מוכרזת כאתר מורשת עולמית מאז שנת 1996, והמבנה תואר על ידי ארגון אונסק"ו כ"עבודה יוצאת דופן של גאונות יצירתית אנושית"‏‏. הן בשל גודלה, הן בשל האדריכלות שלה והן בשל אוצרות האמנות שבה, הקתדרלה של קלן נחשבת לאחת הקתדרלות החשובות והידועות באירופה. היא מופיעה על מספר בולי דואר שהנפיקה גרמניה‏‏ והיא אתר תיירות פופולרי המושך מיליוני מבקרים מדי שנה.

הקתדרלה, שנבנתה בסגנון גותי החל בשנת 1248 והושלמה בסגנון התחייה הגותית ב-1880, היא אחת הקתדרלות הגדולות בעולם והכנסייה הגדולה ביותר בצפון אירופה. גובה הצריחים המחודדים שבחזית המבנה הוא 157 מטרים, והבניין היה הגבוה ביותר בעולם בין השנים 1880-1890, עד אשר איבד את התואר לצריח הכנסייה של המינסטר של אולם. עד היום קתדרלת קלן היא המבנה הגותי השני בגובהו בעולם. היא בעלת חזית הכנסייה הגדולה בעולם ובעלת הקמרונות מהגבוהים בעולם (אך לא הגבוהים ביותר): גובהם 46 מטר בבית המקהלה‏‏, ו-43.35 מטר בספינה הראשית. בית המקהלה שלה מחזיק גם ביחס הגדול ביותר בין גובה לרוחב: 3.6:1, נתון שעלה אפילו על זה של קתדרלת בובה. מלבד גובהה הרב, היא גם בעלת שטח גדול: אורכה 144.5 מטר ורוחבה 86.25 מטר, ושטחה הבנוי הוא כמעט 8,000 מטר רבוע.

קתדרלת נוטרדאם בפריז

נוטרדאם דה פארי - הקתדרלה הגותית הקלאסית והרומנטית

קתדרלת נוטרדאם דה פאריצרפתית: Cathédrale Notre-Dame de Paris) היא קתדרלה גותית בעיר פריז, מקום מושבו של הארכיבישוף של פריז. הקתדרלה נמצאת בלבה הגאוגרפי וההיסטורי של פריז, באי איל דה לה סיטה (Île de la Cité) שבלב נהר הסן, במקום שמשמש לפולחן מזה כ-2,000 שנה. בניית המבנה הגותי הנוכחי החלה ב-1163, תחת שלטון לואי השביעי, והסתיימה ב-1345.

משמעות שמה של הקתדרלה בצרפתית היא "גבירתנו", על שם מרים, אם ישו. כנסיות וקתדרלות רבות בצרפת ובמדינות דוברות צרפתית אחרות קרויות בשם "נוטרדאם", ולכן נהוג להבדיל את זו שבפריז על ידי הוספת הסיומת "דה פארי", כלומר: "של (העיר) פריז". הקתדרלה נחשבת ללבה ההיסטורי של העיר ולאחד מסמליה המפורסמים, והיא אחד ממוקדי התיירות החשובים והמרכזיים בעיר עד היום.

הקתדרלה נבנתה תחילה בסגנון גותי מוקדם (Early Gothic) בעקבות בזיליקת סן דני והקתדרלות בסנס, בנואיון ובלאן באמצע המאה ה-12, במטרה להתעלות עליהן, אך בעקבות הדוגמה של קתדרלת שארטר, עברה שיפוצים בסגנון גותי בשל (High Gothic). ב-1240 הייתה קתדרלת נוטרדאם אחת הראשונות ששילבו באדריכלותן את הסגנון הגותי הקורן (Rayonnant Gothic), דבר שהתבטא בעיקר בשני חלונות רוזטה בקצות בית הרוחב הנחשבים לטובים מסוגם. בניית הקתדרלה הושלמה רק ב-1345 ומאז היא מהמבנים הידועים בפריז. בזכות מעמדה הרם היא שרדה גם בתקופות קשות כמו המהפכה הצרפתית בה נהרסו עשרות מבני דת וכנסיות גותיות. במאה ה-19, בעקבות התחזקות התנועה הרומנטית והתחייה הגותית ומאמציו של ויקטור הוגו, החלו עבודות לתיקון ושיפוץ הקתדרלה, עליהן הופקד אז'ן עמנואל ויולה-לה-דוק, אדריכל נאו-גותי, משמר והיסטוריון ידוע, מחשובי האדריכלים של התקופה. לה-דוק הוסיף צריח מחודד מעל מקום המצלב במקום מגדל פעמונים שנהרס במאה ה-18 וכן פסלי גרוטסק, חימרות וגרגוילים. מלבד אדריכלותה הקנונית, הקתדרלה ידועה באוצרות האמנות שלה הכוללים פסלים, ציורים, חלונות ויטראז' ושרידי קדושים.

הקתדרלה היא אתר סיפורו של ויקטור הוגו, הגיבן מנוטרדאם. הוגו היה פעיל מרכזי בתנועת התחייה הגותית לשימור ולשחזור מבנים וקתדרלות שנבנו בסגנון הגותי.

בזיליקת סן-דני

בזיליקת סן-דני בפריז, המוזוליאום של מלכי צרפת, היא האמא של הכנסיות הגותיות. בה נולד הסגנון הגותי באמצע המאה ה-12 ובה גם נולד גם הסגנון הגותי הקורן (Rayonnant) באמצע המאה ה-13. בבזיליקה מצטיינת בגימור עדין, חלל מלא אור וחלונות ויטראז' מרשימים - דוגמה ומופת לגותיקה.

כנסיית המינסטר של אולם

המינסטר של אולם

המינסטר של אולם באולם שבגרמניה, היא הכנסייה הגותית הגבוהה ביותר בעולם עם מגדל שעליו צריח מחודד המתנשא לגובה 161.53 מטר.

בניין הפרלמנט ההונגרי

בניין הפרלמנט ההונגרי בבודפשט, הונגריה, הוא מבנה ממשל לאומי גדול ומפואר, הבנוי בסגנון התחייה הגותית. הוא תוכנן ונבנה על ידי האדריכל היהודי אימרה שטיידל.

בניין הפרלמנט ההונגרי בבודפשט, התחייה הגותית
בניין הפרלמנט ההונגרי בבודפשט, התחייה הגותית

מילון מונחים עברי-אנגלי מאויר

עברית (Hebrew):

  1. המגדל הצפוני
  2. המגדל הדרומי
  3. החזית המערבית
  4. נרתקס
  5. הספינה הראשית (אולם התווך)
  6. ספינות משניות - אגפים
  7. מקום המצלב
  8. צפון בית הרוחב (טרנספט)
  9. דרום בית הרוחב (טרנספט)
  10. בית המקהלה
  11. אפסיס
  12. אמבולטוריום
  13. קפלות בתצורת שווה
  14. תמיכות דואות
  15. חלון רוזטה
  16. צריח מחודד
אנגלית (English): ‏‏[1]
  1. North tower
  2. South tower
  3. West facade
  4. Narthex
  5. Nave
  6. Aisles
  7. Crossing
  8. North Transept
  9. South transept
  10. Choir
  11. Apse
  12. Ambulatory
  13. Chapel in chevet
  14. Flying buttress
  15. Rose window
  16. Spire

ראו גם

דפים שלי:

ערכים:

קישורים חיצוניים


דפי משתמש MathKnight (דף משתמש, שיחה, תרומות)‏ • משתמש:MathKnight-at-TAU‏ (מתמטיקה)‏ • MathKnight/גלריה ארגז כלים
דפי נושא • ‏ MathKnight/ ‏ • ‏MathKnight/‏D9‏ • MathKnight/טריצרטופס ‏ • MK/תנינים MK/חמציצים
דפי גותיקה MathKnight/אדריכלות גותית MathKnight/מבנים גותיים • (סקר אדריכלות גותית) • MathKnight/דום מטאל ומטאל גותי
מיזמים אחרים ויקישיתוף‏ • ויקיפדיה האנגלית ויקיציטוט ויקינתוניםויקימינים MathKnight/ניווט
תרומות וערכים ערכים ותרומות עיקריות כל תרומותיי ישראלצבא וטכנולוגיה צבאית ‏ • מתמטיקה פיזיקה מדעי החיים והטבע דינוזאורים אדריכלות גותית ונאו-גותית ציוד מכני הנדסי וכלי רכב
מטאל ורוק כבד אישים ספרים ספרות, קולנוע, טלוויזיה וקומיקס ספורט וספורטאים כללי ושונות
מבחר ערכים
מומלצים שכתבתי
הרשימה המלאה דחפור די-9 בשירות צה"ל טריצרטופס תנינאים תנין היאור תנין הים דיינוסוכוס
אדריכלות גותית קתדרלת קלן נוטרדאם פריז חיל ההנדסה הקרבית מרכבה (טנק) פילוסופיה של המתמטיקה.


הערות שוליים

  1. ^ ‏הקישורים הם לערכים מורחבים בוויקיפדיה באנגלית.‏