שיחה:משאית גז

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נראה לי שכדאי להעביר למשאית גז, מאחר ואנחנו משתדלים להעביר את שמות הערכים ליחיד בויקיפדיה. דורית 23:50, 13 יוני 2006 (IDT)

מכחישי השואה ומשאיות הגז[עריכת קוד מקור]

הערך "משאיות גז" בויקיפדיה האנגלית (הכתוב היטב וממוסמך) מורה על כך שהמצאת משאיות הגז נעשתה כנראה (לטענת אלכסנדר סולזניצין) בידי היהודי ישעיה או ישי (איסי) דוד ברג, ראש הנקו"ד - המשטרה החשאית הסובייטית של רוסיה, עוד לפני מלחמת העולם השניה, אף שזה הכחיש את הדברים. ברג, שנחשד בחתירה נגד המשטר הסובייטי, נרצח ב-1939 בידם.

במאמר זה יש גם אזכור של שמו של הקצין הגרמני ארתור נבה ונסיבות פיתוח הפתרון הגרמני לרצח במשאיות גז, וכן שמות החברות המעורבות בכך, רובן חברות הפועלות גם כיום.

קצין הס"ס הגרמני ולתר ראוף שברח לוונצואלה, היה קשור בהפעלת המשאיות הללו, ובטיפול בהן. בתמוז ה'תשל"ב 28 ביוני 1972 העיד בסנטיאגו צ'ילה שמשאיות הגז "הקלו מאוד את העבודה" לעומת ירי ברובים, ושפיתוח המשאיות לא יכולה להיות בידי פראדל בלי הוראה מגבוה "שלי או של מישהו אחר" אך אינו זוכר. (על עדות זו באתר 'נזכור' העדות במקור (גרמנית)). האחריות הטכנית היתה בידי כימאי, קצין הס"ס אוגוסט בקר (en:August Becker) - שדיווח לראוף בפרטי פרטים על השימוש במשאיות הגז וכמות הנרצחים בהן.

אוגוסט בקר, בפקודתו של ויקטור בראק, היה קודם לכך הכימאי האחראי לתכנית T4 - רצח חולי הנפש, על פי מחקריו של הכימאי וקצין הס"ס אלברט וידמן (en:Albert Widmann) על המתה בחד תחמוצת הפחמן. בקר היה נוכח בנסיון ההמתה הראשון על בני אדם, בחד תחמוצת הפחמן (לאחר נסויים על בעלי חיים).

ישנן עדויות רבות לגבי השימוש במשאיות גז בידי הגרמנים. בפרט בסרטו של קלוד לנצמן 'שואה' - על השימוש בהן במחנה חלם (חלמנו). על קיומם של משאיות הגז והרצח בהן, מעידים בסרט זה:

  • שמעון שרבניק (היה במחנה כילד, ואולץ לשיר תוך מסעות עבודת הפרך מחוץ למחנה): עדות על הוצאת הגופות והקבורה ביער לאחר פעולת המשאיות.
  • מיכאל פודחלבניק: זיהה את אשתו וילדיו המומתים, בעת הוצאתם ממשאית גז
  • פראנץ שאלינג (שוטר גרמני): מתאר את תהליך ההמתה בגז, ומספר על כך כעד ראיה
  • הגברת מיכלזון (מורה גרמנית נאצית): תאור כעדת ראיה, של העליה למשאיות הגז
  • פאן פלבורסקי (פולני, משתף פעולה, לטענתו מכונאי רכב): תכנון קצב הנסיעה, ופרטים טכניים
  • מסמך צבאי גרמני (בהקראת קלוד לנצמן ובתרגומו): עדות על שינויים נדרשים ברכב לצורך שימושו כמשאית גז

אבל עדויות מפורטות לגבי משאיות מסויימות, בייצור מחברה מסויימת וכדו' ובפרט העדויות המובאות בסרט, מוכחות כעדויות מוכחשות ('בעליל'), על ידי מכחישי השואה: סנטיאגו אלוורז שהרחיב את ספרו של פייר מאריי. עיקר הדברים של מכחישי השואה הם כנגד מסמך מאת מתיאס ביר, "על התפתחות משאית הגז". חלק ממסמך זה של ביר תורגם מגרמנית לאנגלית במקוון במרשתת, כאן. שם הספר בגרמנית נמצא בתחתית המאמר המתורגם.

ספרם של מכחישי השואה (באנגלית) נמצא מקוון במרשתת, כאן. ספר זה מזלזל באופן כללי בעדויות של יהודים, או בכל עדות הקשורה בשואה, וקורא לנאצים 'נאשמי נ"ס' (לאומיים חברתיים - נאציונל סוציאליסטים), אך יש לתת את הדעת ולבדוק את טענותיו.

הטענות בקיצור נמרץ: לדעת מכחישי השואה, הטענות על השימוש במשאיות גז, מקורן בשימוש בטענות שווא שהושמעו במשפטי הראווה הרוסיים בקרסנודר, ובחארקוב מ-1943, תוך כדי המלחמה, וששמעם פורסם בעולם (וכבר בשעתו הוכר כתעמולת שווא, בעיקר בספרו התועמלני של איליה אהרנברג - 'הספר השחור'). דווקא רוסים הם שהחלו בשימוש בגז. הגרמנים אכן השתמשו במשאיות גז (בנזין) כדי לרצוח בחנק חוסים חולי נפש, אך לא את המוני היהודים.

פרטי הטענות נמצאים להלן.

אנא כתבו אם ידועה לכם תגובה רשמית של יד ושם, של מוזיאון השואה או של חוקרי שואה רציניים לטענות אלו.

לפרטים ראו נא: משתמש:pashute/הכחשת השואה - משאיות הגז

-- (משתמש:פשוט [משה]שיחה) • ו' בתשרי ה'תשע"ד • 00:32, 10 בספטמבר 2013 (IDT) עודכן -- (משתמש:פשוט [משה]שיחה) • ו' בתשרי ה'תשע"ד • 11:25, 10 בספטמבר 2013 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר במשאית גז שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 22:20, 11 באוקטובר 2022 (IDT)[תגובה]