שירת המונים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שירת המונים היא שירה בצוותא של קהל גדול, הכולל מאות ואף אלפי אנשים, לרוב לכבוד אירוע מיוחד. קהילה מגוונת מתכנסת, לעיתים בגילאים שונים וממגזרים שונים, כולל זרים שאינם מכירים זה את זה, לומדת לשיר שיר במספר קולות בעזרת מנחים מוזיקליים, ולבסוף מבצעת אותו בליווי מוזיקלי. כל התהליך מצולם ומוקלט באופן מקצועי על ידי צוות הפקה טכני ומוזיקלי ומופק סרטון של האירוע.

שירת המונים משלבת בין העוצמה הקולית של שירת מקהלה מרובת משתתפים לבין החוויה החברתית-מוזיקלית של שירה בציבור. אך בעוד שבשירה בציבור שרים מספר שירים מוכרים לקהל ללא חלוקה לקולות, שירת המונים מתרכזת בלימוד וביצוע שיר אחד במספר קולות, בדומה למקהלה.

אך לעומת שירת מקהלה, שהיא שירה של קבוצת אנשים הנפגשים באופן סדיר ומתאמנים על ביצוע השירים באופן מקצועי, בשירת המונים מתכנס קהל מגוון של אנשים רגילים, ללא רקע מוזיקלי, כאשר הלמידה של הקולות וביצוע השיר במספר קולות הם חלק מהתהליך.

מספרם הרב של המשתתפים באירועי שירת המונים יוצר איכות ווקאלית מיוחדת במינה. מבחינה זו הכמות בונה איכות מוזיקלית ייחודית.

שירת המונים היא דרך לחיזוק תחושת השייכות והמחויבות לקהילה באופן חווייתי ועוצמתי. התהליך המוזיקלי מאפשר ביטוי עצמי יצירתי ופעיל של היחיד לצד הקשבה לאחר, ויוצר תחושת שייכות וחיבור בין קהלים שונים. התהליך תורם לתחושת הגיבוש והאחדות באמצעות יצירה משותפת רבת עוצמה וחוויה מהנה ומעצימה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחר ההיסטוריה האנושית נהנה האדם לשיר בצוותא.[1] האופי החברתי המגבש והיסוד הרוחני הנובע מהחוויה המוזיקלית של שירה בצוותא הובילו לכך שנעשה שימוש בשירה של קהל בטקסי דת שונים, אצל שבטים פרימיטיביים כמו בדתות המונותאיסטיות.[2]

בנצרות במיוחד נעשה שימוש - בעבר ועד ימינו - בשירה משותפת של הקהל בטקסי המיסה בכנסייה הקתולית.[3] מלחינים מפורסמים רבים בעבר כתבו מיסות לטקסים בכנסייה, כמו באך, היידן, מוצרט ושוברט. האפרו-אמריקאים פיתחו את השירה הכנסייתית לז'אנר הנקרא מוזיקת גוספל, השם דגש על ריבוי קולות ושימוש נרחב בהרמוניה. ובצד החילוני פיתחו האפרו-אמריקאים את מוזיקת הבלוז, המבוססת על שירה של עבדים אפרו-אמריקאים בזמן העבודה בשדות.

שירה בצוותא חדרה גם לתנועת החסידות, שהוקמה כזרם ביהדות באמצע המאה ה-18 במזרח אירופה. השירה היוותה, ומהווה עד היום בזרמי החסידות השונים, חלק מעבודת השם.

עם התרחבות תופעת החילוניות בעולם המודרני בקנה מידה רחב, ממלאת שירת ההמונים כיום את התפקיד החברתי והרוחני שמילאה השירה בצוותא של קהל גדול בטקסי דת. הדבר בא לידי ביטוי, למשל, בשירת המנונים לאומיים באירועים ברחבי כל העולם.

מחקרים שנערכו לאחרונה מראים כי שירה בקבוצה מחזקת קשרים חברתיים, ומשפרת את הבריאות הגופנית והנפשית לאור הפגת מתחים ותחושת אושר והתעלות רוחנית. היא תורמת לשיפור המערכת החיסונית והמערכת הקוגניטיבית והנפשית כאחד.[4]

הרקע לשירת המונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

התופעה של שירת המונים בעשור האחרון נולדה מתופעה של נגינת המונים. מיזם ראשון מסוג זה אירע בשנת 2015, כאשר 1000 מוזיקאים איטלקיים הפיקו אירוע נגינה המוני של מתופפים של הלהיט Learn to Fly של להקת Foo Fighters במטרה לשכנע את הלהקה האמריקאית להגיע לנגן בעירם הקטנה באיטליה.[5]

המיזם תפס תאוצה במהירות עם הפקת עשרות אירועי נגינה המונית ברחבי העולם, ראשית עם קהל גדול של מתופפים,[6][7] ולאחר מכן מתופפים + נגנים בכלים מוזיקליים נוספים.[8] הרעיון של נגינת המונים במגזר החילוני התפשט במהירות גם לשירת המונים, ואירועים מסוג זה החלו להיות נפוצים ברחבי העולם וזכו לפופולריות רבה.[9][10]

שירת המונים בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיון של שירת המונים מומש לראשונה בישראל בשנת 2017 במיזם קולולם. קולולם שמו להם למטרה לחזק קהילות ולחבר בין אנשים מכלל המגזרים, התרבויות, הדתות והארצות באמצעות שירה בצוותא. המיזם נפוץ במהירות וכלל אירועים של יותר מ-10,000 משתתפים בישראל ובעולם, ואף זכה בפרסים.[11]

הרעיון אומץ במהרה על ידי גורמים שונים בישראל, וכיום קיימים עשרות מוזיקאים, מפיקים מוזיקליים וחברות הפקה היוזמים אירועים של שירת המונים עבור ארגונים, מוסדות, עיריות ומועצות מקומיות, קיבוצים ומושבים, וכן בתי ספר במגזר החילוני והדתי כאחד – לעיתים קרובות לקהילות מעורבות שונות, בגילאים שונים. בין הגורמים המארגנים אירועים מסוג זה: קול העמק שר[12] – מיזם שירת המונים בעמק חפר, SPS הפקות,[13] וזה הקול[14] ועוד.

התהליך[עריכת קוד מקור | עריכה]

שירת המונים כוללת שלב הכנה, שבו המארגנים בוחרים שיר מתאים לאירוע ויוצרים עיבוד קולי ייחודי לשיר.

ביום האירוע מתכנס הקהל במקום האירוע, מקבל הסבר על התהליך, נחלק לקולות בהנחיית המנחים המוזיקליים, ולאחר מכן לומד כל קול תפקידו. לסיום מבצעים את השיר יחד.

כל התהליך מוקלט ומצולם, עד לתוצר הסופי של וידאו קליפ המציג את תהליך הלמידה ואת הביצוע המוזיקלי המשותף בסיום האירוע.

דוגמאות לאירועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שירת המונים בגבעת התחמושת לרגל 75 שנה למדינה ו-55 שנה לאיחוד ירושלים, 11 באוגוסט 2023[15]
  • נתניה שרה לירושלים – כיכר העיר נתניה, כ-1,000 איש ואישה לכבוד 74 שנים למדינה[16]
  • כ-1,000 תלמידות האולפנה בעפרה לכבוד ציון 70 שנה להקמת המדינה ו-50 שנות שיבה לירושלים ולחבלי המולדת[17]
  • קול העמק שר – שירת המונים בקיבוץ העוגן בעמק חפר[18]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Colin Doherty, The Origins of Music. Nils L. Wallin, Bjorn Merker, Steven Brown, The Quarterly Review of Biology 76, 2001-03, עמ' 121–122 doi: 10.1086/393857
  2. ^ Joseph Jordania, Who Asked the First Question? Origins of Human Choral Singing, Intelligence, Language and Speech, Logos, 2006
  3. ^ Manai Dzimtenei (R.Pauls, Rīgai 810), נבדק ב-2023-08-03
  4. ^ The New Science of Singing Together, Greater Good
  5. ^ Holpuch, Amanda (2015-08-01). "Viral video of 1,000 musicians wins over Foo Fighters: band will play Italian city". The Guardian. ISSN 0261-3077. נבדק ב-2023-08-02.
  6. ^ Video: More Than 150 Drummers Play Along To AC/DC, MEGADETH Classics In Brazil, BLABBERMOUTH.NET, ‏2015-08-16
  7. ^ Rockin'1000 – Seven Nation Army | That's Live 2016, נבדק ב-2023-08-02
  8. ^ WORLD RECORD BIGGEST ROCK BAND! (I played drums with 1000+ Musicians)! Rockin 1000!, נבדק ב-2023-08-02
  9. ^ Sing Along to Justin Bieber's Sorry with MASSIVE Choir!, נבדק ב-2023-08-03
  10. ^ Incredible mass singing - Latvian Song festival, נבדק ב-2023-08-03
  11. ^ מרדכי גולדמן, צלילי המוסיקה: מיזם שירת המונים שואף לחבר בין זרים, באתר Al-Monitor, ‏25 באפריל 2019
  12. ^ שירת המונים, באתר "קול העמק שר"
  13. ^ שירת המונים | בצוותא | זמרים ליום אחד | ישראל, באתר אולפני SPS
  14. ^ שירת המונים | וזה הקול שירת המונים והפקות, באתר "וזה הקול"
  15. ^ שירת המונים בגבעת התחמושת | 75 שנה למדינה ו-56 שנים לאיחודה של ירושלים, סרטון בערוץ "גבעת התחמושת מוזיאון וארכיון", באתר יוטיוב (אורך: 04:56)
  16. ^ נתניה שרה לירושלים | שירת המונים | עיריית נתניה | וזהקול, סרטון בערוץ "וזה הקול, שירת המונים והפקות מוזיקליות | הרמונולוג", באתר יוטיוב (אורך: 05:31)
  17. ^ שירת המונים – אולפנת עפרה, סרטון בערוץ "אליצור הפקות", באתר יוטיוב (אורך: 04:21)
  18. ^ שירת המונים – קול העמק שר – יום יבוא – קיבוץ העוגן, סרטון בערוץ "Kol haemek shar - Emek hefer", באתר יוטיוב (אורך: 04:36), 19 ביולי 2018