שפע של קתרינות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שפע של קתרינות
An Abundance of Katherines
מידע כללי
מאת ג'ון גרין עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן נוער
הוצאה
תאריך הוצאה 21 בספטמבר 2007 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שפע של קתרינות הוא רומן למבוגרים צעירים מאת ג'ון גרין. הספר יצא לאור בשנת 2006, והוא היה מועמד סופי לפרס מייקל ל. פרינץ לספר הנוער הטוב ביותר.

הרומן כולל נספח מאת דניאל ביס, מתמטיקאי וחבר קרוב של גרין, שמסביר כמה מהמשוואות המורכבות שבהן השתמשה הדמות הראשית, קולין סינגלטון.

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולין סינגלטון, ילד פלא המתגורר בשיקגו, חושש שגאונתו יוצאת הדופן לא תישמר ככל שהוא יתבגר. במהלך חייו, קולין יצא עם 19 בחורות בשם קתרין, שכולן מאייתות את שמן בצורה זו. לאחר שנזרק על ידי קתרין מספר 19, קולין משתוקק להרגיש שלם, ולהיות חשוב. הוא מקווה להפוך לגאון על ידי רגע "אאוריקה".

לאחר שהוא מסיים את לימודיו בתיכון, ולפני תחילת הלימודים במכללה, חברו הטוב והיחיד של קולין, חסן הארביש, משכנע אותו לצאת לטיול כדי להוריד את דעתו מהפרידה. קולין הולך, בתקווה לחוות במהלך הטיול את רגע ה"אאוריקה" שלו. לאחר שהשניים מגיעים לעיירה כפרית בטנסי בשם גוטשוט, הם מבקרים במקום הקבורה המשוער של הארכידוכס פרנץ פרדיננד. שם הם פוגשים את לינדזי לי וולס ואת אמה הוליס, שמשפחתן מנהלת מפעל טקסטיל מקומי. הוליס מאפשרת לקולין וחסן להישאר עם משפחתה ומציעה להם כעבודת קיץ לראיין את תושבי העיירה ולכתוב את ההיסטוריה של גוטשוט.

קולין מתחיל לחבב את לינדזי, אך הוא מתאכזב כאשר הוא מגלה על החבר שלה, קולין ליפורד (הוא וחסן קוראים לו "קולין האחר"), שאביו מועסק על ידי אמה של לינדזי. קולין עדיין רודף אחרי רגע האאוריקה שלו, ולבסוף מוצא אותו במשפט שיצר הנקרא "משפט הניבוי הבסיסי של קתרין". משפט זה קובע את העקומה של כל מערכת יחסים בהתבסס על מספר גורמים של האישיות של שני האנשים הנמצאים בהּ. המשפט שלו עובד בסופו של דבר עבור כל מערכות היחסים שלו בעבר עם קתרין פרט לאחת - אותה חוקר הרומן.

בעוד שסיפורו של קולין מתקדם, חסן מוצא חברה בשם קתרינה, חברה של לינדזי. מערכת היחסים שלהם נקטעת כאשר קולין וחסן תופסים את קתרינה מקיימת יחסי מין עם קולין ליפורד בזמן ציד חזירי בר עם לינדזי, חבריה ואביו של קולין ליפורד. קרב בין קולין ליפורד לכל הנוכחים מתחיל כאשר לינדזי מגלה שהוא בגד בה. לאחר שנפצע בקרב, קולין מנסה למצוא אנגרמה לשמו של הארכידוכס כדי לעמעם את הכאב, ומבין שזהו למעשה סבא רבא של לינדזי, בשם פרד נ. דינצנפר, הקבור בקבר.

קולין מוצא את לינדזי במחבוא הסודי שלה במערה, שם הוא מספר לה את סיפורה של כל קתרין שאי פעם אהב. לינדזי בתורה מספרת לו איך היא לא מרגישה עצובה אלא מוקלת קלות מהפרידה מקולין ליפורד. הם דנים במשמעות המושג "חשיבות" בשביל כל אחד מהם, ולבסוף מתוודים על אהבתם זה לזה. בעוד שמערכת היחסים ביניהם נמשכת, קולין מחליט להשתמש במשפט שלו כדי לקבוע אם הוא ולינדזי יחזיקו מעמד, ומגלה שהמשפט קובע שהם ייפרדו תוך ארבעה ימים. ארבעה ימים לאחר מכן הוא מקבל פתק מלינדזי, בו היא כותבת שהיא לא יכולה להיות החברה שלו כי היא מאוהבת בחסן, אך משפט נ"ב בתחתית הפתק מבהיר שהיא רק צוחקת. קולין מבין שהמשפט שלו לא יכול לחזות את העתיד של מערכות היחסים, והוא יכול רק לשפוך אור על הסיבה לכישלון מערכת יחסים. חסן אומר שהוא מגיש מועמדות להצטרפות לשני קורסים במכללה, אליהם קולין מנסה לשכנע אותו להירשם במהלך הספר. הסיפור מסתיים בכך שחסן, לינדזי וקולין נוסעים וחולפים על פני המסעדה אליה תכננו במקור ללכת, ומבינים שהם יכולים פשוט להמשיך לנהוג וששום דבר לא מונע מהם להמשיך הלאה.

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קולין סינגלטון
נער חובב אנגרמות בן 17 שנמצא בדיכאון. למרות שהוא היה ילד פלא עם מנת משכל של למעלה מ-200, הוא עדיין לא נחשב כ"גאון". קולין מגלה עניין בכול, ובמיוחד בדברים שלא מעניינים אנשים אחרים. לאחר שיצא רק עם בנות בשם קתרין, קולין שובר את הרצף בכך שהוא יוצא עם לינדזי לי וולס, אותה הוא פוגש בטיול שלו עם חסן. לאורך הרומן קולין מרגיש כאילו יש חור בבטנו, והוא מחפש דרך למלא אותו. קולין מבלה את זמנו בשאיפה להיות ייחודי, אבל בעזרתה של לינדזי, בסופו של דבר מגיע להבנה שהוא "לא־יחודי בצורה הטובה ביותר".
  • חסן חרביש
חסן חרביש הוא החבר הטוב והיחיד של קולין סינגלטון. חסן מתואר כאדם עצלן, מצחיק ומעט בעל עודף משקל. למרות שהוא חכם והתקבל למכללה, חסן מחליט לקחת שנת חופש. בתחילה נראה שהוא לא מתכנן להמשיך את השכלתו במכללה אך לקראת סוף הספר הוא מחליט להירשם לשני קורסים בה. חסן הוא מוסלמי אדוק, עד שהוא מתחיל יוצא עם קתרינה.
  • לינדזי לי וולס
לינדזי לי וולס היא פרמדיקית בהכשרה מהעיר גוטשוט שעורכת גם סיורים בה. בתחילת הספר לינדזי יוצאת עם קולין ליפורד, אך היא לא מרגישה שהיא באמת היא עצמה עד שהיא מתחילה להסתובב עם קולין. כמוהו, נראה שלינדזי נאבקת בזהותה. בהשראת יכולתו של קולין להיות תמיד הוא עצמו, לינדזי הופכת סוף סוף לעצמה. בסוף הספר מתחילה לצאת עם קולין.
  • הוליס וולס
אמה של לינדזי ומכורת עבודה קיצונית שחביבה מאוד על האנשים שעובדים במפעלהּ.

סגנון ופורמט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרומן כתוב בנרטיב בגוף שלישי. גרין השתמש בגוף שלישי כדי ליצור תחושת אמפתיה והזדהות עם קולין. בפוסט בבלוג שלו כתב גרין שהרומן "צריך להיכתב בגוף שלישי, כי הוא עוסק בבחור שהמוח שלו לא מתאים לנרטיבים, ושמתקשה לספר סיפורים בדרכים שאנשים אחרים מוצאים עניין".[1]

הסיפור כולל הערות שוליים רבות שהופכות לחלק חיוני להבנת מוחו של קולין וכיצד הוא פועל. גרין אומר שהערות השוליים "מתפקדות כמעין נרטיב מתחרה המעיר, ובחוסר מילה טובה יותר גם גורם לבעייתיות בנרטיב המרכזי".[1] הספר הוא יצירה בדיונית הכוללת מונחים מתמטיים רבים ושפה אקדמית. עם הערות השוליים והנספח שבסוף הרומן, גרין נותן לקוראיו "דרך לנסות להשיג דיוק ובהירות" של הסיפור באופן כללי, אך ליתר דיוק, של מוחו של קולין.[1]

הספר מורכב מ־19 פרקים כדי להדגיש את המספר 19, כמספר ה"קתרינות" איתן יצא קולין. פרקים אלו כוללים גם פלשבקים של קולין, ש"נועדו לשקף את היחסים שיש לנו בין עלילה כרונולוגית לעלילה רגשית".[1] פורמט זה ידוע גם בתור עלילה לא ליניארית.

סמלים בספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הארכידוכס פרנץ פרדיננד
פרנץ פרדיננד הוא אנגרמה על שמו של סבא רבא של לינדזי, פרד נ. דינצנפאר. פרדיננד הופך לסמל של מה שהכי חשוב לקולין: להיות חשוב. למרות שפרדיננד מפורסם, הוא לא באמת עשה הרבה, והוא מפורסם מכך שהוא נורה. "בעוד שאנשים מסוימים נשארים זכורים, אחרים נשכחים, והרבה פעמים זה לא משנה אם ננסה לעשות משהו ראוי לציון או לא. ההיסטוריה תחליט, בסופו של דבר, אם זוכרים אותנו."[2]
  • המערה של לינדזי
המערה של לינדזי היא "המיקום הסודי ביותר שלה, שאף אחד על פני כדור הארץ לא יודע עליו".[3] קולין הוא האדם היחיד שהיא מראה לו את המערה. הדבר מסמל את הנוחות והאמון במערכת היחסים שלהם. המערה גם מייצגת את הפרטיות של לינדזי.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"שפע של קתרינות" היה ספר כבוד של פרס מייקל ל. פרינץ לשנת 2007. [4] והוא קיבל הכרה כאחד הספרים הטובים ביותר של איגוד הספריות האמריקאי למבוגרים צעירים.[5]

עיבוד קולנועי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון גרין הזכיר בערוץ היוטיוב Vlogbrothers שלו ושל אחיו האנק, ב־10 בדצמבר 2007, כי נקנו זכויות להפוך את ספרו לסרט. גרין התבקש לכתוב את התסריט.[6] באתר שלו, הוא מציין שהפרויקט נזנח, אם כי לחברת הפקה אחרת יש כרגע את הזכויות עם תקווה שהדבר יקרה בעתיד.[7]

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Green, John (2006). An Abundance of Katherines. New York: Dutton. ISBN 978-0525-476887.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 Green, John. "Questions about An Abundance of Katherines". John Green Books. WordPress. אורכב מ-המקור ב-5 במאי 2015. נבדק ב-10 באוגוסט 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Shmoop Editorial Team. "Archduke Franz Ferdinand in An Abundance of Katherines". Shmoop. Shmoop University, Inc. נבדק ב-10 באוגוסט 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Green 2006, p. 141.
  4. ^ American Library Association (2010). "Michael L. Printz Winners and Honor Books". ala.org. אורכב מ-המקור ב-8 בפברואר 2011. נבדק ב-10 באוגוסט 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ American Library Association (2007). "2007 Best Books for Young Adults". ala.org. אורכב מ-המקור ב-13 בפברואר 2011. נבדק ב-10 באוגוסט 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ John Green (10 בדצמבר 2007). "Brotherhood 2.0". ארכיון מ-2021-12-15. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Green, John. "Movie Questions". אורכב מ-המקור ב-22 ביוני 2013. נבדק ב-10 באוגוסט 2022. {{cite web}}: (עזרה)