ת'ורפין קרלספני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ת'ורפין קרלספני
Þorfinnr karlsefni Þórðarson
הפסל של ת'ורפין על ידי איינר ג'ונסון
הפסל של ת'ורפין על ידי איינר ג'ונסון
לידה 980?
איסלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1007 אחרי עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום נורדי
בת זוג גודריד ת'ורבינרדוטר
צאצאים Snorri Thorfinnsson עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות ?–1007 עריכת הנתון בוויקינתונים
גילויים בולטים מהמתיישבים הראשונים בוינלנד
אזורים שחקר מזרח קנדה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ת'ורפין קרלספניאיסלנדית: Þorfinnur karlsefni Þórðarson; בנורדית עתיקה: Þorfinnr karlsefni Þórðarson‏; 980 – אחרי 1007) היה חוקר וסוחר איסלנדי. קורותיו מתועדים בסאגות איסלנדיות, לפי סאגת אריק האדום הוא, ולא לייף, היה מגלה הארצות אשר סייר בחופי מארקלנד והלולונד שבצפון אמריקה ונתן להם את שמם. לפי הסאגה הוא גם ניסה להקים שם התיישבות קבע יחד עם משפחתו ואנשיו.

אף על פי שממצאים מוכיחים קיום התיישבות נורדית בצפון אמריקה, לא ברור אם אכן הוא זה שהקים אותם.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חייו של ת'ורפין[עריכת קוד מקור | עריכה]

ת'ורפין היה סוחר עשיר ומגלה ארצות ממוצא נורדי שככול הנראה נולד וגדל באיסלנד בשנת 980, במהלך חייו ת'ורפין יצא למסע בעקבות לייף אריקסון כדי להקים התיישבות בארץ שגילה. ת'ורפין היה בנו של ת'ורד הורסהד (Þórðr hesthöfði) ונישא לגודריד ת'ורבינרדוטר (Guðríðr víðfǫrla Þorbjarnardóttir) אלמנת אחיו של לייף אריקסון והיה לו בן בשם סנוררי.

מסעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסעותיו של ת'ורפין מתועדות ב"סאגת אנשי גרינלנד " (Grœnlendinga saga) וב"סאגת אייריק האדום" (Eiríks saga rauða) אשר יחדיו מכונות "סאגות וינלנד". שני המקורות שונים באופן משמעותי בפרטים שלהם ולא ברור כמה מתוכם תואמים למה שקרה במציאות.

גרינלנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגרינלנד, תורפין פגש את גודריד ת'ורבינרדוטר, אלמנה אשר גרה בביתו של גיסה - לייף אריקסון באחוזה שניתנה ללייף על ידי אביו איריק האדום לאחר מותו והתחתן איתה.

וינלנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי סאגת אנשי גרינלנד, תורפין החליט לנסוע לוינלנד בהתעקשותה של אשתו גודריד. הוא אסף את משפחתו וקבוצה של מתיישבים בת 60 גברים וחמש נשים ויצא בכמה משלחות. בין המתיישבים הייתה פריידיס, אחותו או אחותו למחצה של לייף אריקסון, שעמדה בראש משלחת משלה אך לא צלחה את הדרך. בסאגה לא מסופר שת'ורפין הוא המקים של ההתיישבות הזאת, מסופר שלייף הסכים לתת להם את הבתים שבנה בוינלנד תמורת תשלום[1].

לפי סאגת אריק האדום, ת'ורפין עזב את גרינלנד עם שלוש ספינות ו-140 איש ויצא בעקבות המסלול של לייף ות'ורוואלד איריקסון להקים התיישבות חדשה. הסאגה מתארת בפירוט רב יותר את ההפלגה והמסע[2].

מסופר שתורפין הצליח להקים בוינלנד ישוב, שם גודריד ילדה לת'ורפין ילד בשם סנוררי [3][4], שהיה הילד הראשון ממוצא אירופי שידוע שנולד בעולם החדש. הנשים המועטות יחסית מבין כל כך הרבה גברים גרמו למחלוקת פנימית בתוך היישוב, מה שגרם לנטישת היישוב בקיץ 1006. תורפין הצליח להגיע לגרינלנד בשלום, אך רבים מהמתיישבים טבעו כשספינתם נטרפה בים האירי[5].

מיקומה המדויק של המושבה של ת'ורפין אינו ידוע, אם כי ייתכן שזה היה היישוב הנורדי בל'אנס או מדוז (L'Anse aux Meadows) שבניופאונדלנד, קנדה.

בסאגת אריק האדום מסופר שת'ורפין חזר בסוף ימיו לאיסלנד ושם גם נפטר.

בתרבות המודרנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

רומן המדע הבדיוני הקומי מ-1967 The Technicolor Time Machine מאת הארי הריסון חושף בסיומו שהדמות "אוטר" מבוססת על תורפין קרלספני.

"דרך הים" של מרגרט אלפינסטון (2000) הוא רומן המסופר בנקודת מבטה של גודריד, אשתו של ת'ורפין. ברומן היא מספרת על ילדותה באיסלנד, על המסע המטלטל של משפחתה לגרינלנד, על נישואיה ועל המסע לוינלנד בהנהגתו של תורפין קרלספני.

באפריל 2005 יצא סדרת מאנגה בשם "סאגת וינלנד" (Vinland Saga) מאת מאקוטו יוקימורה, המספרת סיפור בדיוני על חייו של ת'ורפין. המנגה קיבלה גם עיבוד של סדרת אנימה על ידי Wit Studio ששוחררה ברחבי העולם בנטפליקס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הביוגרפיה של ת'ורפין קרלספני באתר Dictionary of Canadian Biography Online (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ מחבר ] חסרים
    {{{מחבר}}}, Museum Notes, The Annals of Iowa 38, 1965-07, עמ' 64–67 doi: 10.17077/0003-4827.7769
  2. ^ Mara Helmuth, Smiley, Pril, Oxford University Press, 2001, Oxford Music Online
  3. ^ Gallus Joller, Switzerland (‘.ch’), Oxford University Press, 2015-11-26
  4. ^ J Gotlib, J Cools, Five years since the discovery of FIP1L1–PDGFRA: what we have learned about the fusion and other molecularly defined eosinophilias, Leukemia 22, 2008-10-09, עמ' 1999–2010 doi: 10.1038/leu.2008.287
  5. ^ L. M. Shoemaker, Shoosmith, F. H. Life in the Animal World. New York: Robert M. McBride & Company, 1938. 278 p. $2.50, Science Education 24, 1940-11, עמ' 359–359 doi: 10.1002/sce.3730240645