תבנית:ערך מומלץ 24 בנובמבר 2011

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"למה העיזים הולכות בראש?", דברי אגדה של רב יהודה, מתוך תלמוד בבלי, שבת עז ע"ב
"למה העיזים הולכות בראש?", דברי אגדה של רב יהודה, מתוך תלמוד בבלי, שבת עז ע"ב

רב יהודה (194/220299) היה מגדולי האמוראים בבבל במאה השלישית. מייסדה של ישיבת פומבדיתא, שהתקיימה כ-800 שנה, וראש הישיבה. תלמיד מובהק של רב ושל שמואל, ומאות מאמרים שלהם מובאים על ידי רב יהודה בתלמוד. אביו, רב יחזקאל, נמנה אף הוא עם החכמים. תלמידיו של רב יהודה, רבה בר נחמני, רב יוסף ורבי זירא, היו גדולי הדור הבא של האמוראים, ועל בני משפחתו נמנו רב יצחק בנו וחומא נינתו.

שקד והתמיד על תלמודו, והיה נוהג לחזור על כל תלמודו בכל חודש. התייחס בכובד ראש לתפילה, והיה מכין את עצמו אליה; נהג להתקשט בבגדים נאים לכבוד התפילה, והיה מתפלל בכוונה. היה מכין עצמו לפני תפילתו בחזרה על נוסח התפילה, מפני שהיה מתפלל אחת לשלושים יום בשל טרדתו בתלמודו.

פסיקותיו ואמרותיו משמשות כאבני יסוד בכל תחומי ההלכה והמשפט העברי. חיבר כמה ברכות, בהן קידוש לבנה ושבע ברכות של חתן וכלה. ידועה הייתה חיבתו לארץ ישראל, ועם זאת אסר לעלות אליה מבבל.

שמואל רבו חיבב אותו מאוד. שגור בלשון התלמוד הביטוי "שיננא", שאמר שמואל לרב יהודה, ביטוי שמשמעותו היא: שנון, בעל השיניים, כלומר – משובח בחריפותו ובחוכמתו, ובעקבות שמואל רבו, פנו אל רב יהודה גם חבריו בביטוי "שיננא". שמואל אמר עליו עוד "אין זה ילוד אישה" (אלא מלאך).